La convulsión orgiástica del orden : sujeto, cuerpo y escritura en Armonía Somers y Alejandra Pizarnik
Calafell Sala, Núria
Ferrús Antón, Beatriz, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola

Imprint: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2010
Abstract: Inicialment titulada La corporalidad en los Diarios de Alejandra Pizarnik aquesta tesi ha anat canviant al llarg dels dos últims anys cap a un estudi teòric de tres qüestions que, a dia d'avui, continuen suscitant un interessant debat: el subjecte, el cos y l'escriptura. Per aquest motiu, el què en els seus orígens va començar essent l'estudi d'un gènere (el diari íntim o personal) i d'una veu llatinoamericana contemporània (Alejandra Pizarnik), ha acabat ampliant-se, en primer lloc, a la problemàtica d'una escriptura, la literària, que l'autora planteja des d'una perspectiva mítica i mística. I en segon lloc, a una altra veu llatinoamericana que, des del llindar de la seva creació -sempre en el límit, a meitat de camí entre el barroquisme excessiu i el buit de la pàgina en blanc-, qüestiona les tres nocions abans mentades. Transformada, així, en La convulsión orgiástica del orden: sujeto, cuerpo y escritura en Armonía Somers y Alejandra Pizarnik, la tesis que aquí es presenta aporta una mirada diferent a la que tradicionalment s' aplica en el discurs crític peninsular i llatinoamericà, al recuperar algunes de les teories més significatives del postestructuralisme i demostrar, un cop més, l'actualitat de les seves contribucions: Jacques Derrida des de la noció metonímica de l'ofici d'escriptura, Julia Kristeva des de la perspectiva d'una cultura de la re-volta que destrossi tots els fonaments sobre els què ha estat edificada, en definitiva, Gilles Deleuze i Félix Guattari des de la sempre estimuladora teoria del rizoma, totes aquestes qüestions han sigut llargament treballades a través de les pàgines d'aquesta tesi amb l'objectiu d'abordar dos models d'escriptura al marge des d'un lloc divers i reclamar, a la vegada, el lloc privilegiat que certes teories segueixen tenint en la construcció i formació del pensament actual.
Note: Descripció del recurs: el 21-06-2010
Note: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Filosofia i Lletres, Departament de Filologia Espanyola, 2010
Note: Bibliografia
Rights: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Language: Castellà
Document: Tesi doctoral
Subject: Cos humà en la literatura ; Somers, Armonía Crítica i interpretació ; Pizarnik, Alejandra Critica i interpretació
ISBN: 9788469320570

Adreça alternativa:: https://hdl.handle.net/10803/4899


353 p, 2.1 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Doctoral theses

 Record created 2010-10-27, last modified 2023-05-04



   Favorit i Compartir