Google Scholar: citations
Ugliness and Nature
Brady, Emily

Additional title: Fealdad y naturaleza
Date: 2010
Abstract: In this paper, I object to the view that ugliness is only apparent and that what might seem to be ugly is in fact beautiful. This view holds that ugliness is really just a variety of beauty, and there is no negative aesthetic value in the world. In environmental aesthetics, my focus, this is expressed as the thesis of «positive aesthetics», which has been developed by several philosophers, most notably, Allen Carlson. As he puts it: «the natural environment, insofar as it is untouched by man, has mainly positive aesthetic qualities; it is, for example, graceful, delicate, intense, unified, and orderly, rather than bland, dull, insipid, incoherent, and chaotic» (Carlson, 2000, p. 5). Against this type of position, I argue that ugliness in nature is real and cannot be explained away by acquiring knowledge of some ugly thing or through some holistic understanding of how apparently ugly things/phenomena function within beautiful ecosystems. Although I ultimately argue that ugliness is a form of negative aesthetic value, I then develop a position to show why we might have other reasons to care about ugliness in nature, and therefore seek to protect it.
Abstract: En este artículo, me opongo a la concepción de que la fealdad es tan sólo aparente, de que cuanto pudiera parecer feo, es en realidad bello. Esta concepción sostiene que la fealdad es sólo una variedad de la belleza, y que no existe un valor estético negativo en el mundo. En la estética medioambiental, en la que me centro, esta concepción se expresa con la tesis de la «estética positiva», que ha sido desarrollada por diversos filósofos, especialmente por Allen Carlson. Tal como él la presenta: «el entorno natural, en tanto que no tocado por el ser humano, tiene principalmente cualidades estéticas positivas; es, por ejemplo, elegante, delicado, intenso, unificado y ordenado, en vez de soso, aburrido, insípido, incoherente y caótico». (Carlson, 2000, p. 5). Contra esta posición, argumento que la fealdad en la naturaleza es real y que no desaparece cuando adquirimos conocimiento sobre el objeto feo ni gracias a una comprensión holística acerca de cómo cosas o fenómenos aparentemente feos desarrollan su función dentro de ecosistemas que son bellos. Aunque finalmente argumento que la fealdad es una forma de valor estético negativo, entonces desarrollo una posición para mostrar por qué tendríamos otras razones para preocuparnos por la fealdad en la naturaleza, y por tanto tratar de protegerla.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Ugliness ; Positive aesthetics ; Nature ; Carlson ; Sibley ; Fealdad ; Estética positiva ; Naturaleza ; Lletjor ; Estètica positiva ; Naturalesa
Published in: Enrahonar, Núm. 45 (2010) , p. 27-40, ISSN 2014-881X

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Enrahonar/article/view/210154
Adreça original: https://revistes.uab.cat/enrahonar/article/view/v45-brady
DOI: 10.5565/rev/enrahonar.217


14 p, 88.1 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Enrahonar
Articles > Research articles

 Record created 2010-11-16, last modified 2024-04-03



   Favorit i Compartir