Experiència recent en l'adaptació de la Bioquímica general de medicina a l'Espai Europeu d'Educació Superior
Claro Izaguirre, Enrique (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Bioquímica i de Biologia Molecular)
Ortiz de Pablo, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Bioquímica i de Biologia Molecular)

Fecha: 2007
Resumen: La Bioquímica és una materia anual del 1er any de Medicina, on els curs 2006-2007 hem tingut 431 alumnes matriculats. Els professors del 2n quatrimestre de la matèria, dedicat a l'estudi del metabolisme, hem endegat un pla per potenciar l'aprenentatge basat en l'estudiant, una de les accions proposades a la declaració de Glasgow de la EUA. El pla ha consistit en reduïr a la meitat el nombre de classes magistrals i crear sessions d'autoaprenentatge tutoritzat (SA T). Les classes magistrals s'han impartit en grans grups (100-120 alumnes) 2 cops per setmana en sessions d'una hora conduïdes per un únic professor per a tots els alumnes. Els SAT, en canvi, s'han impartit en grups petits (20 alumnes) un cop per setmana en sessions de 2 hores. Cada professor ha estat a càrrec dels mateixos 2 grups tot el quatrimestre. El format SAT parteix d'una proposta que el professor encarregat de la conferència del tema específic deixa al Campus Virtual, consistent en un seguit de qüestions de caire variat (teòric, pràctic, clínic), i relacionada tant amb aspectes tractats a la conferència com d'autoaprenentatge. Amb aquest material, els alumnes posen en comú les idees que han trovat sobre cada qüestió. La dinàmica participativa es veu afavorida pel tamany reduït de cada grup i la complicitat que s'estableix amb el professor. Atenent als resultats d'una enquesta anònima, la valoració de les SAT ha estat força positiva: de 216 alumnes que van respondre, entre el 49 i el 62%, depenent de la qüestió plantejada, han valorat molt positivament aquesta activitat, entre el 30 i el 40% l'ha valorat com neutra, i només entre el 7 i el 20% ha expressat una valoració negativa.
Resumen: Biochemistry is a 1st year, 2-semester compulsory subject in the UAB Medical School syllabus, where 431 students were enrolled during the course 2006-2007. The lecturers in charge of the 2nd semester, which deals with the study of metabolism, have started a new teaching plan paying more attention to active student learning, one of the items stressed in the Glasgow declaration of the EUA. The plan consisted of reducing the number of formal lectures by half, and the creation of tutorized self learning sessions (SAT). Lectures were taught to big groups (100-120 students), by different lecturers, and were scheduled twice a week in 1-hour sessions. In contrast, SAT were conducted with reduced, 20-student groups, once a week in 2-hour sessions, and each lecturer tutorized the same 2 groups during the whole semester. Students, who had to download the SAT material from the Campus Virtual site one week in advance, faced different theoretical, practical, or clinical proposals. During the SAT, they shared their previous knowledge on the subject, their bibliographic research, even their doubts and fears in a more friendly atmosphere. After the results obtained in an anonymous survey that was answered by 216 students, SAT have been very positively perceived by 49-62% of them, and only 7-20% report a negative opinion.
Derechos: Tots els drets reservats.
Lengua: Català
Documento: Comunicació de congrés ; recerca
Materia: Autoaprenentatge ; Aprenentatge basat en casos ; Bioquímica
Publicado en: Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 4es : 2007



6 p, 441.6 KB

El registro aparece en las colecciones:
Contribuciones a jornadas y congresos > Ponencias y comunicaciones > Ponencias y comunicaciones de la UAB
Contribuciones a jornadas y congresos > Jornades d’Innovació Docent de la UAB

 Registro creado el 2011-01-31, última modificación el 2022-09-07



   Favorit i Compartir