Google Scholar: citations
Digital Competence in K-12 : theoretical models, assessment tools and empirical research
Calvani, Antonio (University of Florence. Faculty of Education)
Fini, Antonio (University of Florence. Faculty of Education)
Ranieri, Maria (University of Florence. Faculty of Education)

Additional title: Competencia digital en educación primaria y secundaria : modelos teóricos, herramientas de evaluación e investigación empírica
Date: 2010
Abstract: Over the last years the theme of the digital competence in its different aspects has been object of a growing interest. In a number of official documents and communications, international bodies underlined the significance of this competence for lifelong learning and to participate in the so-called 'information society'. Within this context, education research has the duty to provide realistic conceptual models coherent with the school's objectives and which can be put into practice within the school curriculum. In the present paper, we shall introduce a theoretical model, education oriented, to represent this competence and a set of tools to assess it in the school context, i. e. , the Instant DCA (iDCA) and the Situated DCA. Then we shall focus on iDCA and on the results of the testing carried out over the last two years in the Italian secondary school.
Abstract: Durante los últimos años el tema de la competencia digital en sus diferentes aspectos ha sido objeto de un creciente interés. Los organismos internacionales han destacado a importancia de esta competencia para el aprendizaje permanente y la inclusión en la sociedad de la información en una serie de documentos oficiales. Dentro de este contexto, la investigación educativa tiene el deber de proporcionar modelos conceptuales coherentes con los objetivos de la escuela y que se puedan poner en práctica dentro del currículum escolar. En el presente trabajo, introducimos un modelo teórico, orientado a la educación, para desarrollar esta competencia y un conjunto de herramientas para evaluarla en el contexto escolar.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Digital competence ; Assessment ; K-12 school system ; Competencia digital ; Evaluación ; Educación primaria y secundaria ; Evaluació ; Educació primària i secundària
Published in: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 40 (2010) , p. 157-171, ISSN 2340-5236

Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/243382
Adreça original: https://analisi.cat/article/view/n40-calvani-fini-ranieri
DOI: 10.7238/a.v0i40.1151


15 p, 593.0 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Anàlisi
Articles > Research articles

 Record created 2011-05-17, last modified 2020-08-30



   Favorit i Compartir