Noves eines per analitzar la música de Gustav Mahler
Grimalt, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)

Título variante: Nuevas herramientas para analizar la música de Gustav Mahler
Título variante: New tools to analyze the music of Gustav Mahler
Fecha: 2012
Resumen: La música de la modernitat (des del segle XVIII), comptava amb una tradició, manllevada sobretot de la poesia, per associar significats amb sons: la música es podia "entendre". El formalisme del segle XX, però, radicalitzant certes idees romàntiques, ha acabat desproveïnt l'oient actual de les eines necessàries per escoltar a fons el missatge musical. Des del formalisme, però, no és possible aproximar-se a les músiques de Mahler ni d'altres autors coetanis de la manera com ells mateixos havien pensat ser escoltats. La semiòtica musical recupera eines oblidades, per recuperar el contacte directe amb el nostre llegat musical. Aquesta investigació de la UAB ens en presenta algunes d'inèdites per poder "entendre" una mica més la música de Mahler.
Resumen: La música de la modernidad (desde el siglo XVIII), contaba con una tradición, tomada sobre todo de la poesía, para asociar significados con sonidos: la música se podía "entender". El formalismo del siglo XX, sin embargo, radicalizando ciertas ideas románticas, ha acabado desproveyendo al oyente actual de las herramientas necesarias para escuchar a fondo el mensaje musical. Desde el formalismo, sin embargo, no es posible aproximarse a las músicas de Mahler ni de otros autores coetáneos de la manera como ellos mismos habían pensado ser escuchados. La semiótica musical recupera herramientas olvidadas, para recuperar el contacto directo con nuestro legado musical. Esta investigación de la UAB nos presenta algunas herramientas inéditas para poder "entender" un poco más la música de Mahler.
Resumen: The music of modernity (since the eighteenth century), was based on the tradition, mainly borrowed from poetry, of associating meanings with sounds: the music could be "understood". In contrast, the formalism of the twentieth century, through the radicalisation of certain romantic ideas, ended up depriving the listener of the tools needed to listen fully to the musical message. Using formalism is not possible however to approach the music of Mahler and other contemporary authors in the way they intended to be listened. Musical semiotics recovers forgotten tools, to regain contact with our musical legacy. This UAB research project presents some unknown tools to help "understand" a little more of Mahler's music.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, Castellà i Anglès
Documento: Article ; divulgació ; Versió publicada
Publicado en: UAB divulga, febrer 2012, p. 1-2, ISSN 2014-6388



Català
2 p, 97.6 KB

English
2 p, 112.9 KB

Español
3 p, 136.1 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > UAB Divulga
Artículos > Artículos de divulgación

 Registro creado el 2012-05-29, última modificación el 2023-03-02



   Favorit i Compartir