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11.
22 p, 2.1 MB De la vida de sant Onofre valenciana i anònima, de principis del XVI, a la recreació d'Onofre Salt (Barcelona, 1620) / Escartí, Vicent Josep (Universitat de València)
La devoció en terres de parla catalana a l'anacoreta sant Onofre es troba bastant difosa i compta amb nombrosos testimonis. Entre els literaris, en destaquen dos. Un, en català, publicat a principis del segle XVI, a València -anònim i amb clares evidències de ser un treball que recull textos elaborats en estadis anteriors-, i l'altre publicat a Barcelona -malgrat que obra del valencià Onofre Salt-, del 1620, i en castellà. [...]
The devotion to the anchorite Saint Onophrius in Catalan-speaking lands is quite widespread and has numerous witnesses. Among the literary ones, two stand out. One in Catalan, which is anonymous and was published in Valencia at the beginning of the sixteenth century with clear evidence of being a work that includes texts elaborated in previous stages, and another published in 1620 in Barcelona in Spanish despite being a work of the Valencian Onofre Salt. [...]

2017 - 10.5565/rev/studiaaurea.250
Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, Vol. 11 (2017) , p. 297-318 (L'hagiografia en el llindar de la Modernitat)  
12.
33 p, 2.1 MB El «Romance de la sacratísima Magdalena» de Ambrosio Montesino : escritura (1485), reescritura (1508) y censura / Bustos, Álvaro (Universidad Complutense de Madrid)
Ambrosio Montesino (ca. 1450-1514), franciscano cercano a Cisneros y a los Reyes Católicos, incluyó su Romance de María Magdalena en las dos ediciones de su Cancionero religioso (Toledo, Juan Vázquez, ca. [...]
Ambrosio Montesino (ca. 1450-1514), Franciscan poet close to Cisneros and to the Catholic Kings, edited twice his Romance de María Magdalena (Toledo, ca. 1485, and Toledo, 1508). His links poet with the Toledo's courts, especially those integrated by aristocratic and devoted women, are hereby explored. [...]

2015 - 10.5565/rev/medievalia.353
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 119-151 (La Sagrada Familia, santa)  
13.
16 p, 999.3 KB Ser mujer y santa (Península Ibérica, siglos XV-XVII) / Morrás, Maria (Universitat Pompeu Fabra)
Se enmarcan desde un punto de vista historiográfico y metodológico los trabajos incluidos en el número monográfico La construcción de la santidad femenina en los siglos XV al XVII. Se acompaña con una visión general de los trabajos incluidos que se comentan y se enlazan entre sí para situarlos en el contexto de los estudios de género, de la santidad y de la historia de las literaturas hispánicas.
A methodological framework is provided for the studies included in the monograph The making of female sanctity form the fifteenth to the sixteenth century, together with a historiographical overview. [...]

2015 - 10.5565/rev/medievalia.338
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 9-24 (Introducción)  
14.
32 p, 5.3 MB Torture, Identity, and the Corporeality of Female Sanctity : the Body as Locus of Meaning in the Legend of St Margaret Of Antioch / Beresford, Andrew M. (University of Durham)
The legend of St Margaret of Antioch problematizes a range of conceptions of selfhood, particularly the relationship between the body and identity, by constantly blurring the dialectical clarity of the opposition between self and other, between internal and external. [...]
La leyenda de Santa Margarita de Antioquía problematiza una serie de concepciones de la individualidad, sobre todo la relación entre el cuerpo y la identidad, al complicar constantemente la claridad dialéctica de la oposición entre el ser y el otro, entre lo interno y lo externo. [...]

2015 - 10.5565/rev/medievalia.351
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 179-210 (Los contornos de la santidad: Textos y documentos)  
15.
21 p, 1.3 MB El modelo hagiográfico de Santa Ana en la Valencia tardomedieval / Ramon i Ferrer, Lluís (Universidad Católica de Valencia)
Este trabajo analiza el modelo de santidad femenina generado por la hagiografía de santa Ana, para lo cual se han comparado la Vida de la gloriosa Santa Anna de Joan Roís de Corella, las Vitae Christi de Ludolfo de Sajonia, Francesc Eiximenis e Isabel de Villena y la Vida de la sacratíssima verge Maria de Miquel Peres. [...]
This paper analyzes the model of feminine holiness generated by the hagiography of St. Anne thorugh the comparison of Vida de la gloriosa Santa Anna by Joan Roís de Corella, versions of Vitae Christi by Ludolf of Saxony, Francesc Eiximenis, and Isabel de Villena, and Vida de la sacratíssima verge Maria by Miquel Peres. [...]

2015 - 10.5565/rev/medievalia.344
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 97-117 (La Sagrada Familia, santa)  
16.
31 p, 1.8 MB "Santa sobre totes les santes". La Verge Maria com a model de santedat femenina : la proposta de Miquel Peres / Arronis Llopis, Carme (Universitat d'Alacant)
En aquest treball analitzem breument com, en quin moment, i per què la Mare de Déu és considerada un model exemplar de santedat femenina, i com aquesta nova consideració devota s'expressa en la consolidació d'un nou gènere literari: les vitae Mariae. [...]
In this paper we briefly analyze how, when and why the Virgin is considered as an exemplary model of feminine holiness, and how this new devotional consideration is expressed in the consolidation of a new literary genre: the vitae Mariae. [...]

2015 - 10.5565/rev/medievalia.340
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 65-95 (La Sagrada Familia, santa)  
17.
9 p, 292.5 KB Painful Pleasure. Saintly Torture on the Verge of Pornography / Schäfer-Althaus, Sarah (Universität-Gesamthochschule Paderborn)
Within female hagiographical narratives, stimulating, pornographic, and often sadistic endeavours can be detected; gendering the tortured body parts such as the tongue, teeth or the breast and thus supporting the development of (negative) erotic fantasies. [...]
Nas narrativas hagiográficas femininas, insinuações provocantes, pornográficas e sádicas podem ser detectadas, dando conotação sexual às partes do corpo torturadas, como a língua, dentes e mamas e assim contribuindo para o desenvolvimento (negativo) de fantasias eróticas. [...]

2014
Mirabilia, Núm. 18 (January-June 2014) , p. 151-159  
18.
13 p, 368.1 KB La paradójica realidad de la santidad femenina en la Edad Media castellana : el milagro como configurador textual de la Vida de Santa María Egipciaca / Zubillaga, Carina (Universidad de Buenos Aires)
El paradigma hagiográfico medieval de la prostituta santa, analizado en este trabajo en la Vida de Santa María Egipciaca del siglo XIII castellano, testimonia la paradójica realidad de la santidad femenina del periodo; una realidad basada en el concepto inclusivo de lo sobrenatural como posible experiencia cotidiana, pero que al mismo tiempo supone la pérdida de todo atributo femenino y la obligada identificación con Cristo para el reconocimiento del avance espiritual de la mujer.
The medieval hagiographical paradigm of the holy prostitute, analyzed in this article in the Castilian 13th century Vida de Santa María Egipciaca, reveals the paradoxical reality of the feminine holiness of the period; a reality based on the inclusive concept of the supernatural thing as possible daily experience, but that at the same time supposes the loss of any feminine attribute and the obligatory identification with Christ for the comprehension of the spiritual advance of the woman.

2013
Mirabilia, Núm. 17 (Juliol-Desembre 2013) , p. 140-152  
19.
27 p, 600.0 KB A santidade nas hagiografias de Venâncius Fortunatus / Oliveira Andrade Filho, Ruy de ; Charrone, João Paulo
Optamos por fazer uma rápida apresentação sobre a autenticidade das hagiografias de Venâncio Fortunato. Em seguida, iniciamos um debate sobre o conceito de santidade e de santo medieval. Após essa discussão, que esse autor trabalhou com dois modelos principais de santidade: o acéticomonástico e o episcopal. [...]
We chose to do a quick presentation about the authenticity of hagiographies of Venantius Fortunatus. Then began a debate on the concept of holiness and medieval saint. After this discussion, which this author worked with two main models of holiness: the acetic-monastic and episcopal. [...]

2013
Mirabilia, Núm. 16 (Gener-Juny 2013) , p. 8-34  
20.
22 p, 375.3 KB O Além e os marginalizados : apontamentos sobre sua relação nas hagiografias castelhanas do século XIII / Lopes Frazão da Silva, Andréia Cristina ; Braga Rezende Lins da Silva, Thalles
Neste artigo, faremos algumas considerações sobre como o Além e os marginalizados se articulam em duas hagiografias compostas na segunda metade do século XIII, conhecidas como Milagros de Nuestra Señora (Mil) e Liber Mariae (LM). [...]
In this article, we analyze two hagiographies written in the second half of the XIII century, known as Milagros de Nuestra Señora and Liber Mariae. Both were written in the kingdom of Castile, respectively, by Gonzalo de Berceo and Juan Gil de Zamora, clergy members with university education. [...]

2011
Mirabilia, Núm. 12 (Gener-Juny 2011) , p. 138-159  

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