Articles

Articles 29 records found  beginprevious20 - 29  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
20.
20 p, 180.4 KB Estratègies didàctiques a l'ensenyament universitari. Experimentació de crèdits ECTS en els estudis de Pedagogia i Psicopedagogia / Ruíz Bueno, Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
La convergència cap a un Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), l'assumpció del model anomenat Sistema Europeu de Transferència de Crèdits (ETCS) i el desenvolupament i democratització de les TIC genera una necessitat d'adaptació del treball didàctic i l'exigència d'experimentar metodologies adequades a aquests plantejaments i contextos. [...]
La convergence vers un Espace européen'enseignement supérieur (EEES), l'implatation du modèle appelé Système européen de transfert de crédits (ECTS) et le développement ainsi que la démocratisation des TIC sonà l'origine d'un besoin d'adaptation du travail didactique et de l'exigence de l'expérimentation des méthodologies adaptées à ces considérations et à ces contextes. [...]
The convergence toward a European Higher Education Area (EHEA), the implementation of the model called European Credit Transfer System (ECTS), and the development and democratisation of ICT together create a need to adapt education and find methodologies that more adequately respond to the new situations and contexts. [...]

2008
Temps d'educació, Núm. 34 (2008) , p. 183-202  
21.
9 p, 535.0 KB BIB21. Cap a un model de biblioteques al servei de les universitats públiques de Catalunya / Martínez Trujillo, Dídac (Universitat Politècnica de Catalunya. Servei de Biblioteques i Documentació) ; López Vivancos, Marta (Universitat Politècnica de Catalunya. Servei de Biblioteques i Documentació) ; Balagué, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Biblioteques) ; Casaldàliga Riera, Anna (Universitat Pompeu Fabra. Biblioteca)
Els canvis que s'estan produint a les universitats provocats per l'adaptació dels estudis a l'anomenat Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), que ha de fer-se realitat l'any 2010, representen també un gran repte per a les biblioteques universitàries, que estan treballant per adaptar els seus recursos i serveis a les noves exigències de l'educació superior. [...]
Los cambios que se están produciendo en las universidades provocados por la adaptación de los estudios al llamado Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), que será realidad en 2010, plantean un gran reto a las bibliotecas universitarias, que están trabajando para adaptar sus recursos y servicios a las nuevas exigencias de la educación superior. [...]
The changes taking place in universities as a result of the implantation, by 2010, of the European Space for Higher Education, represent an important challenge for academic libraries as they work to adapt their resources and services to the new higher education requirements. [...]

2008
Item, N. 48 (2008) , p. 64-71  
22.
17 p, 1.2 MB La opinión de los graduados europeos sobre la universidad cinco años después de haber finalizado sus estudios / Carot, José-Miguel (Universitat Politècnica de València. CEGES-LMPF) ; Conchado, Andrea (Universitat Politècnica de València. CEGES-LMPF) ; Mora, José-Ginés (University of London. Institute of Education) ; Vila, Luis E. (Universitat de València)
En el contexto actual, en el que la sociedad del conocimiento reclama nuevas capacidades de los graduados universitarios para adaptarse a las demandas del mercado laboral, ha surgido la figura del «profesional flexible». [...]
In today's knowledge society, in which university graduates are required to obtain new abilities to adjust to the demands of the labour market, the figure of the "flexible professional" has emerged. Universities are not immune to these changes and are proposing modifications to the curricula. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.181
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1269-1285  
23.
21 p, 621.8 KB Estrategias de gestión y comunicación de los líderes intermedios en la aplicación de los ECTS / Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Masjuan, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
Los datos que se utilizan en este artículo proceden de una investigación sobre el Proceso de Bolonia llevada a cabo en diez titulaciones de una sola universidad; seis de ellas forman parte del proyecto piloto para incorporar los European Credit Transfer System (ECTS). [...]
This paper uses data obtained from a research project about the Bologna Process, carried out in ten degree programmes at one university; six of these degrees are part of a pilot project to implement the European Credit Transfer System (ECTS). [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.166
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1235-1255  
24.
4 p, 103.6 KB Percepciones y opiniones del profesorado sobre el proceso de convergencia y la adaptación de sus asignaturas al sistema ECTS / Edwards Schachter, Mónica ; Ballester Sarrias, Enrique ; Fuentes Durá, Pedro ; Donderis Quíles, Vicente
2005
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2005) , p. 1-4  
25.
12 p, 328.9 KB Aprendizaje socioconstructivo en la red a través de Webquest y Moodle / Díez Gutiérrez, Enrique Javier (Universidad de León)
En esta comunicación presento una experiencia de utilización de las Nuevas Tecnologías en el contexto de formación inicial de la Universidad de León del futuro profesorado de educación no universitaria. [...]
This paper presents details of experiences of using new technologies in the context of the pre-service training of school teachers at the University of Leon. The trial undertaken was based on the use of the approach termed "WebQuest" and Moodle as a teaching and learning strategy. [...]

2010
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 17 (juny 2010) , p. 0-0  
26.
121.5 KB Estudio de la interculturalidad como competencia transversal en las aulas de Ciencias de la Comunicación / Cabezuelo Lorenzo, Francisco (Universidad de Valladolid) ; Pérez Serrano, María José (Universidad Complutense de Madrid)
En general, la interculturalidad se presenta como un nuevo reto en las aulas. En este sentido, las universitarias tampoco son una excepción y menos aún las que se dedican a enseñar Ciencias de la Comunicación. [...]
The phenomenon of interculturality appears as a new challenge in the classrooms. It is also a great challenge in the field of the Communication Sciences and the Mass Media Studies. Interculturality must be defined as the principle and project for the improvement of the actions and relations among cultures, by means of dialog and meetings shared between all the students, the teaching staff and the communities which decide to take part in the process. [...]

2009 - 10.15178/va.2009.108.1-25
Vivat academia, Núm. 108 ( 2009) , p. 1-25  
27.
15 p, 169.5 KB La formación en competencias del profesorado de Magisterio en la especialidad de Educación Física / Alonso Martín, Pilar (Universidad de Huelva. Departamento de Psicología Clínica y Experimental)
La convergencia de las universidades españolas en un espacio común europeo supone cambios metodológicos y, por ello, es necesario realizar análisis de las competencias que adquierenlos alumnos en nuestras universidades. [...]
La convergència de les universitats espanyoles en un espai comú europeu comporta canvis metodològics i, per això, cal realitzar anàlisis de les competències que adquireixen els alumnes a les nostres universitats. [...]
The convergence of the Spanish Universities to a Space Common European supposes methodological changes and for it is necessary to carry out analysis of the competitions that the students acquire in our universities. [...]

2008 - 10.5565/rev/educar.133
Educar, N. 42 (2008) p. 63-77  
28.
15 p, 1.5 MB Impacto de las tic en la enseñanza universitaria / Marqués Graells, Pere (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Dividido en dos partes, el presente artículo intenta plantearnos el presente, pasado y futuro de la implantación de las TIC en la universidad. Siendo conscientes de la inmersión progresiva de la cultura de la información, debemos tener claro que no todas las instituciones avanzan de la misma manera. [...]
2008
Didáctica, innovación y multimedia, N. 11 (2008) p. 0-0  
29.
12 p, 81.3 KB Formació i innovació : dos elements vinculats al professorat de la Universitat de les Illes Balears / Pinya Medina, Carme (Universitat de les Illes Balears. Institut de Ciències de l'Educació)
La finalitat d'aquest article és emfasitzar la importància de la formació continuada del professorat universitari en aquest nou context de convergència europea i endinsar-nos en l'experiència concreta de la Universitat de les Illes Balears i en el pla formatiu que ha engegat. [...]
La finalidad de este articulo es enfatizar la importancia de la formación continuada del profesorado universitario en este nuevo contexto de convergencia europea y profundizar en la experiencia concreta de la Universidad de las Islas Baleares y en el plan formativo que ha puesto en marcha. [...]
The purpose of this article is to underscore the importance of continuing education for university teaching staff within the new context of European convergence and examine the specific experience of the University of the Balearic Islands and the training plan it has initiated. [...]

2007 - 10.5565/rev/educar.159
Educar, N. 39 (2007) p. 35-46  

Articles : 29 records found   beginprevious20 - 29  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.