Artículos

Artículos Encontrados 140 registros  1 - 10siguientefinal  ir al registro: La búsqueda tardó 0.01 segundos. 
1.
3 p, 114.2 KB En Jordi i el grup LIEC, una convicció compartida / Marbà Tallada, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Izquierdo i Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article expliquem la convicció compartida d'en Jordi i del grup LIEC: no hi ha ciència sense llenguatge i aprendre ciència és aprendre a parlar, escriure i llegir ciència. Exposem com en Jordi era un participant actiu del grup de recerca LIEC, i quina ha estat la seva tasca divulgadora i recercadora en relació al paper que juga el llenguatge i el pensament crític en l'aprenentatge de les ciències.
In this article we explain the shared stance of Jordi and the LIEC group: there is no science without language and learning science is learning to speak, write and read science. We expose how Jordi was an active participant in the LIEC research group, and which was his contribution in relation to the role that language and critical thinking play in science education, both as a researcher and as a disseminator.

2024 - 10.5565/rev/ciencies.202447
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 7-9 (Articles)  
2.
6 p, 142.4 KB Algunas reflexiones sobre el género gramatical en español : experiencia de aula / Querol, Gemma (Escola Ginebró)
Aplicación a las aulas y valoración de las propuestas del artículo de Concepción Maldonado titulado "Algunas reflexiones sobre el género gramatical en español: experiencia de aula".
Aplicació a les aules i valoració de les propostes de l'article de Concepción Maldonado titulat "Algunes reflexions sobre el gènere gramatical en espanyol: experiencia de aula".
Application to classrooms and evaluation of the proposals of the article by Concepción Maldonado entitled "Some reflections on grammatical gender in Spanish: classroom experience".

2023 - 10.5565/rev/regroc.100
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 55-60 (Gramática en el aula)  
3.
18 p, 392.8 KB Algunas reflexiones sobre el género gramatical en español / Maldonado González, Mª Concepción (Universidad Complutense de Madrid)
De entre las muchas cuestiones relacionadas con el género gramatical en español, dos asuntos saltan con cierta regularidad a los medios de comunicación y levantan polémica entre los hablantes. En primer lugar, nos referimos a la formación de nuevos femeninos (miembra, jóvenas, portavoza, pilota, detectiva…), y de nuevos masculinos (matrón, comadrón, amo de casa…), creados a partir de masculinos y femeninos ya existentes. [...]
Amb certa regularitat, entre les moltes qüestions relacionades amb el gènere gramatical en espanyol, dos assumptes salten als mitjans de comunicació i aixequen polèmica entre els parlants. En primer lloc, ens estem referint a la provocadora o necessària formació de nous femenins (miembras, jóvenas, portavoza…), més enllà dels relacionats amb professions cada vegada més exercides per dones (pilota, árbitra, obispa, detectiva, perita…), i a la formació de nous masculins (ja anomenem amb naturalitat matrón o comadrón a l'home especialitzat en l'assistència a les parteres, però, passa el mateix amb el terme amo de casa per designar els homes que exerceixen les tasques domèstiques?). [...]
Among the many issues related to grammatical gender in Spanish, two topics appear frequently in the media, arousing controversy among speakers. First, we refer to the formation of new feminine forms (miembra, jóvenas, portavoza, pilota, detectiva. [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.98
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 37-54 (Actualización gramatical)  
4.
28 p, 1.9 MB A sociophonetic analysis of rhotic variation in Italian schoolchildren / Rossi, Martina (Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (Alemanya)) ; Sbacco, Lucia (Newcastle University)
This paper investigates the production of Italian rhotics in the speech of 75 schoolchildren (6-10 years old) in the area of Biella, in the North-West of Italy. As rhotics are subject to a high degree of variation in Italian, their distribution and phonetic realisations were taken into account to test the influence of linguistic and sociolinguistic variables, i. [...]
Aquest treball investiga la producció dels sons ròtics italians en la parla de 75 escolars (de 6 a 10 anys) de la zona de Biella, al nord-oest d'Itàlia. Atès que en italià els sons ròtics estan subjectes a un alt grau de variació, se'n van tenir en compte la distribució i les característiques fonètiques per comprovar la influència de variables lingüístiques i sociolingüístiques; és a dir, el context fonològic, l'edat i l'origen migratori de les famílies dels nens. [...]
Este trabajo investiga la producción de los sonidos róticos italianos en el habla de 75 escolares (de 6 a 10 años) de la zona de Biella, en el noroeste de Italia. Dado que en italiano los sonidos róticos están sujetos a un alto grado de variación, se tuvieron en cuenta su distribución y sus características fonéticas para comprobar la influencia de variables lingüísticas y sociolingüísticas; es decir, el contexto fonológico, la edad y el origen migratorio de las familias de los niños. [...]
Il presente lavoro indaga la variazione dei foni rotici dell'italiano nelle produzioni di 75 bambini in età scolare (6-10 anni) dell'area di Biella, nel nord-ovest dell'Italia. Essendo i suoni rotici soggetti a un alto grado di variazione, in italiano come in altre lingue, la loro distribuzione e le loro caratteristiche fonetiche sono state prese in considerazione per testare l'influenza di variabili linguistiche e sociolinguistiche, come il contesto fonologico, l'età e il background migratorio delle famiglie dei bambini. [...]

2023 - 10.5565/rev/qdi.570
Quaderns d'Italià, Vol. 28 (2023) , p. 147-174 (Dossier 1)  
5.
7 p, 303.5 KB L'escriptura en espiral de Julián Ríos / Ripoll i Villanueva, Ricard, 1959- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Les escriptures experimentals ens obliguen a tornar a aprendre a llegir. Habituats a concebre la literatura com una comunicació entre l'escriptor i el lector, com a manifestació d'un subjecte (dogma de l'expressió) o com a descripció d'una societat concreta (dogma de la representació), els textos que creen un univers nou a partir del llenguatge apareixen, sovint, com a il·legibles. [...]
Experimental writings force us to re-learn how to read. Accustomed to conceiving literature as way of communication between the writer and the reader, as a manifestation of a subject (dogma of expression) or as a description of a specific society (dogma of representation), those texts that create a new universe from language often appear as illegible. [...]

2021 - 10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202186152
Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, Núm. 8 (2021) , p. 209-215  
6.
11 p, 221.5 KB Research Perspectives into Translation Technologies : A Bird's Eye View / Enriquez Raído, Vanessa (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
This paper presents the core ideas discussed by the #tradumatica20_research panel held online on 17 October 2022. The panel was moderated by Ricardo Muñoz Martín and featured, in order of intervention, Vanessa Enríquez Raído, Miguel A. [...]
Aquest article presenta les idees centrals debatudes en el panell #tradumatica20_research, portat a terme online el 17 d'octubre de 2022. El panell va moderar-lo Ricardo Muñoz Martín i va comptar, per ordre d'intervenció, amb Vanessa Enríquez Raído, Miguel A. [...]
Este artículo presenta las ideas centrales debatidas en el panel #tradumatica20_research, llevado a cabo online el 17 de octubre de 2022. El panel fue moderado por Ricardo Muñoz Martín y contó, por orden de intervención, con Vanessa Enríquez Raído, Miguel A. [...]

2022 - 10.5565/rev/tradumatica.326
Tradumàtica, Núm. 20 (2022) , p. 222-232 (Tradumàtica dossier)  
7.
15 p, 194.6 KB Voix, parole, langage : entre histoire et actualité / Pillot-Loiseau, Claire (Université Paris Sorbonne Nouvelle) ; Harmegnies, Bernard (Université de Mons)
2022 - 10.5565/rev/languesparole.113
Langue(s) & Parole, Vol. 7 (2022) , p. 7-21 (Coordination du volume)  
8.
18 p, 2.7 MB La scrittura d'arte in Leonardo Sciascia : un caleidoscopio critico / Cipolla, Giuseppe (Accademia di Belle Arti di Napoli)
La scrittura d'arte di Leonardo Sciascia si inserisce in maniera singolare nell'ampio filone letterario della critica artistica del Novecento, con una discendenza da un lato, alla tradizione italiana (Longhi e altri) e, dall'altro, alla écriture d'artiste francese e anglosassone ottocentesca. [...]
L'escriptura artística de Leonardo Sciascia encaixa de manera singular en l'àmplia veta literària de la crítica d'art del segle XX, amb una descendència d'una banda de la tradició italiana (Longhi i altres) i, de l'altra, de l'écriture d'artiste XIX. [...]
The art writing of Leonardo Sciascia fits in a singular way in the broad literary vein of artistic criticism of the twentieth century, with a descent to the Italian tradition (Longhi and others) and to the écriture d'artiste nineteenth-century French and Anglo-Saxon. [...]
La escritura sobre el arte de Leonardo Sciascia encaja de manera singular en la amplia vena literaria de la crítica de arte del siglo XX, descendiendo por un lado de la tradición italiana (Longhi y otros) y, por otro, de la écriture d'artiste del siglo XIX. [...]

2022 - 10.5565/rev/qdi.548
Quaderns d'Italià, Vol. 27 (2022) , p. 93-110 (Dossier 1)  
9.
10 p, 332.1 KB "Cómo imaginar una vida posible" : el lenguaje social en la obra de Ricardo Piglia / Snoey, Christian (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
El objetivo de este trabajo es analizar la idea de lenguaje social en la obra de Ricardo Piglia, partiendo de la base de que el autor argentino propone la reflexión sobre el lenguaje como la manera de trabajar lo político desde la literatura, entendiendo el lenguaje como el lugar en que literatura y política se cruzan. [...]
L'objectiu d'aquest treball és analitzar la idea de llenguatge social a l'obra de Ricardo Piglia, partint de la base de que l'autor argentí proposa la reflexió sobre el llenguatge com la manera de treballar allò polític des de la literatura, entenent el llenguatge com el lloc en que literatura i política es creuen. [...]
The objective of this work is to analyze the idea of social language in the work of Ricardo Piglia, assuming that the Argentine author proposes reflection on language as the way of working the political from literature, understanding language as the place where literature and politics intersect. [...]

2022 - 10.5565/rev/mitologias.915
Mitologías hoy, Vol. 27 (2022) , p. 175-184 (Miscel·lània)  
10.
8 p, 80.1 KB The ethics of poetic expression in Emmanuel Lévinas and Maurice Blanchot / Galofré Claret, Berta (Universitat de Barcelona)
Lévinas believed that Blanchot identified artistic inspiration with his understanding of the il y a, that is, an inauthentic attitude toward life and the Other. Lévinas, who tried to overcome the neutrality of the il y a, criticised Blanchot's desire to establish ethics as a prima philosophia. [...]
Lévinas considerava que Blanchot havia identificat la inspiració de l'artista amb el seu concepte d'il y a. És a dir, amb una actitud envers la vida i l'Altre inautèntica. Lévinas, que havia lluitat en contra de la neutralitat de l'il y a, criticava l'aproximació de Blanchot per tal de mantenir l'estatus de la prima philosophia. [...]
Lévinas consideraba que Blanchot había identificado la inspiración del artista con su concepto de il y a. Es decir, con una actitud hacia la vida y el Otro inauténtica. Lévinas, que había luchado en contra de la neutralidad del il y a, criticaba la aproximación de Blanchot para mantener el estatus de la prima philosophia. [...]

2022 - 10.5565/rev/enrahonar.1435
Enrahonar, Vol. 69 (2022) , p. 37-44 (Articles)  

Artículos : Encontrados 140 registros   1 - 10siguientefinal  ir al registro:
¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.