Articles

Articles 218 registres trobats  inicianterior116 - 125següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
116.
17 p, 161.2 KB El papel de la educación para la salud en la prevención del VIH/sida : una aproximación desde la educación para el desarrollo en Centroamérica / Cobos Sanchiz, David (Universidad Pablo de Olavide. Departamento de Educación y Psicología Social) ; Morón-Marchena, Juan-Agustín (Universidad Pablo de Olavide. Departamento de Educación y Psicología Social) ; Castilla, Karla-Patricia (Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua)
El trabajo describe una experiencia de educación para el desarrollo, en materia de salud y calidad de vida, implementada en el marco de una actuación continuada de cooperación universitaria en Centroamérica. [...]
El treball descriu una experiència d'educació per al desenvolupament en matèria de salut i qualitat de vida implementada en el marc d'una actuació continuada de cooperació universitària a l'Amèrica Central. [...]
This study describes an education for development experience related to health and quality of life implemented in the framework of an on-going university cooperation action in Central America. A space for debate on these issues was created to support and promote the implementation of local policies; provide technical support for the design, preparation and implementation of socio-educational research; train health mediators; and foster the exchange of experiences among professionals and institutions. [...]

2020 - 10.5565/rev/educar.1084
Educar, Vol. 56 Núm. 2 (2020) , p. 315-331 (Monográfico)  
117.
32 p, 304.8 KB Las tramas de la desigualdad social desde una perspectiva comparada : hacia una reconstrucción de las trayectorias laborales de jóvenes de clases medias y trabajadoras / Muñiz Terra, Leticia (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina)) ; Roberti, Eugenia (CONICET-CIS/IDES-PREJET/FaHCE-UNLP)
El presente artículo se propone indagar la relación entre juventudes, trayectorias, clases y desigualdades en el contexto argentino. Partimos de la idea de que las experiencias biográficas de las jóvenes generaciones se configuran en un escenario de mayor fragmentación e inequidad social, dando lugar a una multiplicidad de recorridos y sentidos subjetivos en la manera en que es vivenciada la desigualdad en este tramo de la vida. [...]
The present article aims to investigate the relationship between youth, trajectories, classes and inequality in Argentina. We start from the idea that the biographical experiences of the young generations are configured in a scenario of greater social fragmentation and inequality, giving rise to a multiplicity of paths and subjective senses in the way in which inequality is experienced in this stretch of life. [...]

2018
Estudios del trabajo, Núm. 55 (Enero-Junio 2018) , p. 1-32  
118.
20 p, 557.6 KB La obra de Amartya Sen / Vegara, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia i d'Història Econòmica)
El objetivo del presente trabajo es presentar los grandes rasgos de la obra global de Amartya Sen. Sen nació el año 1933 en Santiniketan, en Bengala occidental (India). Realizó estudios universitarios en Calcuta y posteriormente en Cambridge (Reino Unido). [...]
The goal of this paper is to present the works of Amartya Sen. Sen was born the year 1933 in Santiniketan, West Bengala (India). He studied at Calcutta University and later in Cambridge (United Kingdom). [...]

2016 - 10.5209/IJHE.54626
Iberian Journal of the History of Economic Thought, Vol. 3 Núm. 2 (2016) , p. 201-220  
119.
10 p, 300.9 KB Professions within, between and beyond. Varieties of professionalism in a globalising world / Bellini, Andrea (University of Florence) ; Maestripieri, Lara (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article introduces the monographic section on the varieties of professionalism in a globalising world. The monographic section aims to explore new theoretical perspectives and analytical approaches in the field of the sociology of professions, by collecting both theoretical and empirical contributions focusing on different professions (either established or emerging ones) and topics, from different geographical regions. [...]
2018 - 10.13128/cambio-24947
Cambio, Vol. 16, Núm. 8 (2018)  
120.
33 p, 557.6 KB Coping with rising inequality in Asia : how effective are fiscal policies? / Claus, Iris (Asian Development Bank) ; Martínez-Vázquez, Jorge, 1948- (Georgia State University) ; Vulovic, Violeta (The World Bank)
This paper discusses the role and effectiveness of redistributive fiscal policies and provides estimates of the effects of taxation and government expenditure on income inequality in Asia. Tax systems around the world tend to be progressive, but government expenditure is generally found to be a more effective tool for redistributing income. [...]
2013 - 10.1162/ASEP_a_00232
Asian economic papers, Vol. 12 Núm. 3 (October 2013) , p. 1-33  
121.
28 p, 940.7 KB Efectos del origen social familiar en el logro educativo en el nivel superior en Argentina y México. Caminos diferentes, desigualdades similares / Dalle, Pablo (Instituto de Investigaciones Gino Germani) ; Boniolo, Paula (Instituto de Investigaciones Gino Germani) ; Navarro-Cendejas, José (Centro de Investigación y Docencia Económicas (Mèxic))
El artículo analiza la evolución de la desigualdad de oportunidades de logro del nivel de educación superior en Argentina y en México según origen social familiar a través de cohortes de nacimiento. [...]
The article analyzes the evolution of the inequality of opportunities of higher education attainment in Argentina and Mexico according to social origin towards 2015, through cohorts born between 1952 and 1986. [...]

2019 - 10.1344/REYD2019.19.29091
Revista de educación y derecho, Núm. 19 (2019)  
122.
26 p, 444.4 KB Fracaso escolar, crisis económica y desigualdad de oportunidades educativas : España y Argentina / Martínez García, José Saturnino (Universidad de La Laguna) ; Molina Derteano, Pablo (Universidad de Buenos Aires. Instituto de Investigaciones Gino Germani)
El objetivo del presente trabajo es analizar el efecto de las crisis económicas en la desigualdad de oportunidades educativas comparando el logro educativo de familias españolas y argentinas. El indicador elegido es el fracaso escolar administrativo, definido como no obtener el título mínimo requerido en el sistema educativo. [...]
The objective of this paper is to analyse the effect of economic crises on the inequality of educational opportunities through a comparison of the performances of Spanish and Argentine families. The chosen indicator is administrative school failure, defined as not achieving the minimum qualification required in the education system. [...]
L'objectiu d'aquest treball és analitzar l'efecte de les crisis econòmiques en la desigualtat d'oportunitats educatives comparant l'èxit educatiu de famílies espanyoles i argentines. L'indicador escollit és el fracàs escolar administratiu, definit com la no obtenció del títol mínim requerit en el sistema educatiu. [...]

2019 - 10.5565/rev/papers.2574
Papers : revista de sociologia, Vol. 104 Núm. 2 (2019) , p. 279-303 (Artículos)  
123.
22 p, 408.5 KB La transición a la universidad desde el bachillerato y desde el CFGS : la importancia de los factores socioeconómicos / Daza Pérez, Lidia (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El momento de transición de la educación postobligatoria a la educación superior es un proceso de decisión que acumula las desigualdades que se han ido produciendo en cruces anteriores del sistema, como también los efectos que el rendimiento académico ejerce a lo largo de los estudios. [...]
El moment de transició de l'educació postobligatòria a l'educació superior és un procés de decisió que acumula les desigualtats que s'han anat produint en cruïlles anteriors del sistema, com també els efectes que el rendiment acadèmic exerceix al llarg dels estudis. [...]
The transition from upper secondary education to tertiary education accumulates the inequalities produced in previous crossings of the educational system and is also influenced by academic performance. [...]

2019 - 10.5565/rev/papers.2546
Papers : revista de sociologia, Vol. 104 Núm. 3 (2019) , p. 425-445 (Artículos)  
124.
43 p, 954.1 KB A century of change in global education variability and gender differences in education / Permanyer, Iñaki ; Boertien, Diederik
This article shows how overall education variability can be decomposed in four clearly interpretable components (variability among women and men, educational advantage favoring women and favoring men) and documents how these components have evolved over time in the world and its regions from 1950 to 2010 (with projections until 2040). [...]
2019
PloS one, 2019  
125.
43 p, 954.1 KB Global trends in lifespan inequality : 1950-2015 / Permanyer, Iñaki ; Scholl, Nathalie
Using data from the UN World Population Prospects, we document global trends in lifespan inequality from 1950 until 2015. Our findings indicate that (i) there has been a sustained decline in overall lifespan inequality, (ii) adult lifespan variability has also declined, but some plateaus and trend reversals have been identified, (iii) lifespan inequality among the elderly has increased virtually everywhere, (iv) most of the world variability in age-at-death can be attributed within-country variability. [...]
2019
PloS one, 2019  

Articles : 218 registres trobats   inicianterior116 - 125següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.