1.
|
13 p, 702.1 KB |
Docència de la investigació : una experiència en fonètica
/
Rost Bagudanch, Assumpció (Universitat de les Illes Balears. Departament de Filologia Espanyola, Morderna i Clàssica)
Habitualment, la docència universitària a Espanya se centra en la impartició de continguts relacionats amb les àrees temàtiques que conformen els estudis i hi ha poc espai per a iniciar en recerca, un àmbit interessant, no només per a estudis de posgrau sinó també per a determinades àrees professionalitzadores. [...] In Spain, university teaching is usually devoted to specific topics belonging to official programsin the degree and do not offer research training. In fact, research is an interesting issue not only in posgraduate studies but also in a professional environment. [...]
2018
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 4 (2018) , art. 348919
|
|
2.
|
24 p, 247.9 KB |
El uso de los espacios maker en la educación STEAM de Galicia
/
Pérez Vázquez, Mónica ;
López Gómez, Silvia (Universidade de Santiago de Compostela)
Los espacios maker atraen el interés del profesorado que ven en ellos un posible modo de contribuir a una enseñanza más práctica, participativa y colaborativa. Estos espacios, son idóneos para llevar a cabo proyectos que fomenten el desarrollo de las competencias STEM. [...] Los espacios maker atraen el interés del profesorado que ven en ellos un posible modo de contribuir a una enseñanza más práctica, participativa y colaborativa. Estos espacios, son idóneos para llevar a cabo proyectos que fomenten el desarrollo de las competencias STEM. [...] Makerspaces attract the interest of teachers who see in them a possible way to contribute to a more practical, participatory and collaborative teaching. These spaces are ideal for carrying out projects that promote the development of STEM skills. [...]
2023
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 41 (2023) (TIC, robòtica, STEAM, IA)
|
|
3.
|
22 p, 1.0 MB |
Emociones y adquisición de conocimiento sobre la luz y los colores mediante un aprendizaje basado en proyectos en educación primaria
/
Arana-Cuenca, Ainhoa (Universidad Internacional de La Rioja) ;
Romero-García, Carmen (Universidad Internacional de La Rioja) ;
Pérez Andrés, Sonia (CEIP Filósofo Séneca) ;
Marcilla García , Elena (CEIP Filósofo Séneca)
El objetivo de este trabajo ha sido analizar el efecto de un aprendizaje basado en proyectos, utilizando el método científico, en la enseñanza de los contenidos sobre la luz y los colores y las emociones experimentadas por el alumnado. [...] The aim of this work has been to analyze the effect of project-based learning, using the scientific method, on improving the learning process of light and colours and on the emotions experienced by the students. [...]
2023 - 10.5565/rev/ensciencias.5723
Enseñanza de las ciencias, Vol. 41 Núm. 1 (2023) , p. 79-100 (Investigaciones Didácticas)
|
|
4.
|
31 p, 1.4 MB |
Towards Active Evidence-Based Learning in Engineering Education : A Systematic Literature Review of PBL, PjBL, and CBL
/
Sukackė, Vilma (Kaunas University of Technology. Faculty of Social Sciences, Arts and Humanities) ;
Pereira de Carvalho Guerra, Aida Olivia (Aalborg University. Department of Planning & Institute for Advanced Study in PBL) ;
Ellinger, Dorothea (Hamburg University of Technology. Centre of Teaching and Learning) ;
Carlos, Vânia (University of Aveiro. Department of Education and Psychology) ;
Petronienė, Saulė (Kaunas University of Technology. Faculty of Social Sciences, Arts and Humanities) ;
Gaižiūnienė, Lina (Kaunas University of Technology. Faculty of Social Sciences, Arts and Humanities) ;
Blanch Gelabert, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació) ;
Marbà Tallada, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació) ;
Brose, Andrea (Hamburg University of Technology. Centre of Teaching and Learning)
Implementing active learning methods in engineering education is becoming the new norm and is seen as a prerequisite to prepare future engineers not only for their professional life, but also to tackle global issues. [...]
2022 - 10.3390/su142113955
Sustainability, Vol. 14 Núm. 21 (2022) , article number 13955
|
|
5.
|
22 p, 213.2 KB |
Desinfaketion Hub : una propuesta docente para llevar la verificación de la desinformación política a las aulas
/
Pérez-Escolar, Marta (Universidad Loyola) ;
Varona Aramburu, David (Universidad Complutense de Madrid)
Las predicciones del informe Gartner (2017) para el año 2022 auguran que la mayoría de los ciudadanos de países desarrollados consumirán más bulos, información engañosa o inexacta que información verídica. [...] Les prediccions de l'informe Gartner (2017) per a l'any 2022 auguren que la majoria dels ciutadans de països desenvolupats consumiran més notícies falses, informació enganyosa o inexacta que informació verídica. [...] The Gartner report (2017) predicted that in 2022 most citizens in developed countries will consume more hoaxes and misleading or inaccurate information than true information. It is becoming increasingly clear that disinformation has become a major global problem (European Commission, 2021), but so is misinformation, since it contributes, in equal measure, to nurturing the infodemic climate (WHO, 2020) in society. [...] Anàlisi is a science journal published by the Journalism and Communication Sciences Department of the Autonomous University of Barcelona (UAB). The journal has been published by the UAB Journalism Department since 1980. [...]
2022 - 10.5565/rev/analisi.3482
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 66 (2022) , p. 131-151 (Articles)
|
|
6.
|
|
7.
|
20 p, 2.7 MB |
Graph-based problem explorer : a software tool to support algorithm design learning while solving the salesperson problem
/
Hernandez-Sabaté, Aura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ;
Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Sánchez Pujadas, Francisco Javier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació)
In this article, we present a sequence of activities in the form of a project in order to promote learning on design and analysis of algorithms. The project is based on the resolution of a real problem, the salesperson problem, and it is theoretically grounded on the fundamentals of mathematical modelling. [...]
2020 - 10.3390/math8091595
Mathematics, Vol. 8, núm. 9 (2020) , p. e1595
|
|
8.
|
22 p, 842.1 KB |
Vers un currículum per una educació plurilingüe i intercultural
/
Noguerol, Artur (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
En aquest article es mostra la força innovadora de la proposta d'ensenyament de llengües de l'Escola Andorrana (el sistema educatiu oficial d'Andorra) i la seva fonamentació teòrica. Es posa l'accent en la concepció de l'ensenyament centrada en els aprenents i no en els docents, i dintre d'una visió ecològica del que és ensenyar i aprendre. [...] This article aims at illustrating the strengths and the theoretical foundations of the innovative language learning proposal put forward by Escola Andorrana (the state education of Andorra). It is a student-centred model based on an ecological perspective on language teaching and learning. [...] En este artículo se muestra la fuerza innovadora de la propuesta de enseñanza de lenguas de la Escuela Andorrana (el sistema educativo oficial de Andorra) y sus bases teóricas. Se hace hincapié en la concepción de la enseñanza centrada en el alumnado y no en el profesorado, dentro de una visión ecológica de lo que es enseñar y aprender. [...]
2017 - 10.5565/rev/languesparole.36
Langue(s) & Parole, Núm. 3 (2017) , p. 67-88 (Articles)
|
|
9.
|
|
10.
|
20 p, 641.6 KB |
Aprendizaje basado en proyectos y desarrollo sostenible en el Grado de Educación Primaria
/
Aguirregabiria Barturen, Javier (Universidad de Deusto. Departamento de Innovación y Organización Educativa) ;
Garcia-Olalla, Ana (Universidad de Deusto. Departamento de Innovación y Organización Educativa)
El futuro profesorado debe conocer, además de los fundamentos de las asignaturas, las bases de las diferentes metodologías que podrá utilizar en el aula. El aprendizaje basado en proyectos es una metodología utilizada actualmente en los centros educativos por posibilitar una modificación significativa de los roles del profesorado y alumnado, así como el desarrollo de competencias. [...] Future teachers must know, in addition to the basics of the subjects, the basis of the different methodologies that they will be able to use in the classroom. Project-based learning is a methodology which is currently used at schools so as to make a dramatic change possible in relation with the roles of teachers and students, as well as the development of skills. [...]
2020 - 10.5565/rev/ensciencias.2717
Enseñanza de las ciencias, Vol. 38 Núm. 2 (2020) , p. 5-24 (Investigaciones didácticas)
|
|