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11.
19 p, 468.0 KB Influencia de entornos laborales y prelaborales en el desarrollo de competencias en personas con discapacidad intelectual / Laborda Molla, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Jariot, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Fernández, Henar (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo ahonda en la relación entre las competencias de empleabilidad de las personas con discapacidad intelectual y la tipología de centro en que las desarrollan (centros especiales de empleo o centros ocupacionales). [...]
This article deepens into the relationship between employability skills of people with intellectual disabilities and the type of center in which they develop them (special employment centers or occupational centers). [...]

2021
Revista de educación inclusiva, Vol. 14 Núm. 1 (2021) , p. 200  
12.
22 p, 840.9 KB El desarrollo profesional de personas con discapacidad intelectual y del desarrollo / González Fernández, Henar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Laborda Molla, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
Datos de la Organización Mundial de la Salud señalan que la tasa de desocupación de personas con discapacidad puede llegar al 80% en algunos países. En la sociedad occidental, el empleo en personas con discapacidades físicas o sensoriales se prioriza a través de prácticas inclusivas, en entornos ordinarios y atendiendo a los intereses de la persona. [...]
Data from the World Health Organization indicate that the unemployment rate for people with disabilities can reach 80% in some countries. In Western societies, employment for people with physical or sensory disabilities is settled through inclusive practices in ordinary settings, according to the interests of the person. [...]
Les données d'organismes officiels comme l'Organisation Mondiale de la Santé indiquent que le taux de chômage des personnes handicapées peut atteindre 80 % dans certains pays. Dans la société occidentale, l'emploi des personnes en situation de handicap physique ou sensoriel se règle par des pratiques inclusives en milieu ordinaire, selon les intérêts de la personne. [...]

2023 - 10.6018/educatio.511441
Educatio siglo XXI, Vol. 41 Núm. 2 (2023) , p. 124-146  
13.
20 p, 1.2 MB El perfil competencial laboral de personas con discapacidad intelectual en centros ocupacionales / Jariot, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Laborda Molla, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; González Fernández, Henar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
La inserción laboral repercute positivamente en el entorno del colectivo de personas con discapacidad intelectual (DI), y el empleo es decisivo en su proceso de integración social y participación comunitaria. [...]
Labour integration has a positive impact on people with Intellectual Disability (ID), being employment a key element in their process of social integration and community participation. The aim of this research is to optimize the labour integration and professional development of people with mild and moderate ID in order to facilitate their social inclusion. [...]

2020 - 10.6018/rie.312241
Revista investigación educativa, Vol. 38 Núm. 2 (2020) , p. 475-493  
14.
27 p, 392.3 KB Inclusión comunitaria de las personas con discapacidad intelectual : el rol de las/los profesionales de soporte educativo / Soler Torramilans, Joana ; Laborda Molla, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Universitat Autònoma de Barcelona. GR-Diversitat i Orientació
Los modelos de atención a las personas con discapacidad intelectual se están transformando, trasladando el protagonismo de la institución a la persona y a su entorno, la comunidad. Este artículo recoge la experiencia de 15 profesionales de los centros ocupacionales de una fundación (entrevistas), al implantar un modelo de empoderamiento de las personas para la inclusión en sus municipios, que ha comportado cambios sustanciales respecto al modelo anterior. [...]
Models of care for people with intellectual disabilities are being transformed, transferring the prominence from the institution to the person and their environment, the community. This article collects the experience of 15 professionals from a foundation occupational centers' (interviews), when implementing a model of people's empowerment for inclusion, in their municipalities. [...]

2023
Revista de educación inclusiva, Vol. 16 Núm. 2 (Dic. 2023) , p. 51-77  
15.
24 p, 323.1 KB Yo soy "normal" : racionalidad y normalización de la "discapacidad intelectual" en instituciones escolares. Aproximación etnográfica al modelo de Atención a la Diversidad en centros ordinarios / De Tena Calvo, Margarita (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))
Los alumnos con discapacidad intelectual son perfectos analizadores para examinar en qué medida la escuela les resulta útil para aprender. Este artículo es producto de una etnografía que aborda el caso de un chico cordobés y emplea la historia de vida como técnica metodológica. [...]
Els estudiants amb discapacitat intel·lectual són analitzadors perfectes per examinar l'utilitat de l'escola perquè aprenguin. Aquest article és producte d'una etnografia que aborda el cas d'un noi de Còrdova i utilitza la història de la vida com a tècnica metodològica. [...]
Students with "intellectual disability" are perfect analyzers to examining how school is useful for them to learn. This article is the product of an ethnography that approaches the case of a boy from Cordoba and uses life history as a qualitative research technique. [...]
Os alunos com deficiência intelectual são analisadores perfeitos para examinar até que ponto a escola lhes é útil para aprender. Este artigo é produto de uma etnografia que aborda o caso de um menino de Córdoba e utiliza a história de vida como técnica metodológica. [...]

2023 - 10.5565/rev/periferia.911
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 28 Núm. 2 (2023) , p. 4-27 (Artículos)  
16.
39 p, 390.9 KB El nuevo complemento de pensiones contributivas para la reducción de la brecha de género : ¿lo que mal empieza, mal acaba? / Gala Durán, Carolina (Universitat Autònoma de Barcelona.)
El reciente RDL 3/2021 ha regulado el complemento de pensiones contributivas para la reducción de la brecha de género, cuyo objetivo es sustituir al anterior complemento por maternidad, que fue declarado discriminatorio hacia los hombres por la STJUE de 12 de diciembre de 2019. [...]
The recent RDL 3/2021 has regulated the supplement to contributory pensions to reduce the gender gap, the aim of which is to replace the previous maternity supplement, which was declared discriminatory towards men by the ruling of the CJEU of 12 December 2019. [...]

2021
Temas laborales, Núm. 158 (2021) , p. 121-159  
17.
12 p, 327.8 KB Lecciones de la hija : pedagogías disca/sordas en Madre robot y Decile que soy francesa / Gelman Constantin, Francisco (Universidad de Buenos Aires. Instituto de Literatura Hispanoamericana)
El artículo explora la novela Madre robot de Nora Rabinowicz (2021) y la obra teatral Decile que soy francesa de Gabriela Bianco (2022) como pedagogías disca/sordas construidas desde la perspectiva de la hija. [...]
L'article explora la novel·la Madre robot (Mare robot) de Nora Rabinowicz (2021) i l'obra teatral Decile que soy francesa (Digue-li que soc francesa) de Gabriela Bianco (2022) com pedagogies disca/sordes construïdes des de la perspectiva de la filla. [...]
The article explores the novel Madre robot by Nora Rabinowicz (2021) and the theatrical work Decile que soy francesa by Gabriela Bianco (2022) as crip/Deaf pedagogies built from the perspective of the daughter. [...]

2023 - 10.5565/rev/mitologias.1006
Mitologías hoy, Vol. 29 (2023) , p. 118-129 (Miscelánea)  
18.
23 p, 281.4 KB Psicologia e Deficiência : análise da formação e inserção de psicólogos nos serviços de Assistência Social / Luz, Joseane de Oliveira (Universidade do Planalto Catarinense) ; Gesser, Marivete (Universidade Federal de Santa Catarina)
Neste trabalho, analisamos as significações sobre a formação profissional e o processo de inserção de psicólogas(os) que atuam no ‌Serviço ‌de‌ ‌Proteção‌ ‌Social‌ ‌Especial‌ ‌para‌ ‌Pessoas‌ ‌com‌ ‌Deficiência, ‌Idosas‌ ‌e‌ ‌suas‌ ‌Famílias‌ (SEPREDI/SUAS). [...]
In this paper, we analyze the meanings of professional training and the process of insertion of psychologists who work in the Special Social Protection Service for‌ ‌Disabled people, ‌Elderly‌ ‌and‌ ‌their‌ ‌Families (SEPREDI/SUAS). [...]

2023 - 10.5565/rev/qpsicologia.1862
Quaderns de psicologia, Vol. 25 Núm. 3 (2023) , p. e1862 (Artículos)  
19.
13 p, 527.1 KB Autonomic response to walk tests is useful for assessing outcome measures in people with multiple sclerosis / Kontaxis, Spyridon (Centro de Investigación Biomédica en Red de Bioingeniería, Biomateriales y Nanomedicina) ; Laporta, Estela (Centro de Investigación Biomédica en Red de Bioingeniería, Biomateriales y Nanomedicina) ; Garcia, Esther (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics) ; Guerrero, Ana Isabel (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Zabalza, Ana (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Matteo, Martinis (Vita Salute San Raffaele University) ; Lucia, Roselli (Vita Salute San Raffaele University) ; Simblett, Sara (King's College London) ; Weyer, Janice (RADAR-CNS Patient Advisory Board) ; Hotopf, Matthew (King's College London) ; Narayan, Vaibhav A. (Research and Development Information Technology) ; Rashid, Zulqarnain (King's College London) ; Folarin, Amos A. (University College London) ; Dobson, Richard J. B. (University College London) ; Buron, Mathias Due (Copenhagen University Hospital Rigshospitalet) ; Leocani, Letizia (Vita Salute San Raffaele University) ; Cummins, Nicholas (King's College London) ; Vairavan, Srinivasan (Research and Development Information Technology) ; Costa, Gloria Dalla (Vita Salute San Raffaele University) ; Magyari, Melinda (Copenhagen University Hospital Rigshospitalet) ; Sørensen, Per Soelberg (Copenhagen University Hospital Rigshospitalet) ; Nos, Carlos (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Bailón, Raquel (Centro de Investigación Biomédica en Red de Bioingeniería, Biomateriales y Nanomedicina) ; Comi, Giancarlo (Casa di Cura del Policlinico (Milà, Itàlia)) ; the RADAR-CNS Consortium, None (The RADAR-CNS Consortium)
The aim of this study was to evaluate the association between changes in the autonomic control of cardiorespiratory system induced by walk tests and outcome measures in people with Multiple Sclerosis (pwMS). [...]
2023 - 10.3389/fphys.2023.1145818
Frontiers in physiology, Vol. 14 (april 2023)  
20.
11 p, 732.4 KB Automatic Assessment of the 2-Minute Walk Distance for Remote Monitoring of People with Multiple Sclerosis / Kontaxis, Spyridon (Universidad de Zaragoza) ; Laporta, Estela (Universidad de Zaragoza) ; Garcia, Esther (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics) ; Martinis, Matteo (University Vita-Salute and Hospital San Raffaele) ; Leocani, Letizia (University Vita-Salute and Hospital San Raffaele) ; Roselli, Lucia (University Vita-Salute and Hospital San Raffaele) ; Buron, Mathias Due (Copenhagen University Hospital Rigshospitalet) ; Guerrero, Ana Isabel (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Zabalza, Ana (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Cummins, Nicholas (King's College London) ; Vairavan, Srinivasan (Janssen Research and Development) ; Hotopf, Matthew (King's College London) ; Dobson, Richard J. B. (University College London) ; Narayan, Vaibhav A. (Davos Alzheimer's Collaborative) ; La Porta, Maria Libera (University Vita-Salute and Hospital San Raffaele) ; Costa, Gloria Dalla (University Vita-Salute and Hospital San Raffaele) ; Magyari, Melinda (Copenhagen University Hospital Rigshospitalet) ; Sørensen, Per Soelberg (Copenhagen University Hospital Rigshospitalet) ; Nos, Carlos (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Bailón, Raquel (Universidad de Zaragoza) ; Comi, Giancarlo (Casa di Cura del Policlinico (Milà, Itàlia))
The aim of this study was to investigate the feasibility of automatically assessing the 2-Minute Walk Distance (2MWD) for monitoring people with multiple sclerosis (pwMS). For 154 pwMS, MS-related clinical outcomes as well as the 2MWDs as evaluated by clinicians and derived from accelerometer data were collected from a total of 323 periodic clinical visits. [...]
2023 - 10.3390/s23136017
Sensors (Basel, Switzerland), Vol. 23 (june 2023)  

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