Dipòsit Digital de Documents de la UAB 95 registres trobats  inicianterior86 - 95  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
86.
14 p, 439.0 KB Cyanobacteria distribution and abundance in the Spanish water reservoirs during thermal stratification / Hoyos, C. De (Universidad de Salamanca. Área de Ecología) ; Negro, A. I. (Universidad de Salamanca. Área de Ecología) ; Aldasoro Martín, Juan José (Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya). Real Jardín Botànico de Madrid)
A study of the distribution and abundance of Cyanobacteria in 47 Spanish water reservoirs revealed a significant correlation between these algae and total phosphorus in the water. Cyanobacteria distribution was related to the N:P ratio, and they were scarce when the atomic ratio of total inorganic N / total P exceeded 50. [...]
El estudio de la distribución y abundancia de Cianobacterias en 47 embalses españoles reveló una correlación significativa entre estas algas y la concentración de fósforo total en el agua. La distribución de Cianobacterias estuvo relacionada con el cociente N:P, siendo generalmente poco abundantes cuando la relación atómica N inorgánico total / P total fue superior a 50. [...]

2004
Limnética, V. 23 n. 1-2 (2004) p. 119-132  
87.
26 p, 132.5 KB Las relaciones públicas, una ciencia social / Parés, Manuel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Es planteja el concepte de ciència social i el paper que desenvolupen els mètodes científics més importants. Seguidament es tracta el concepte de relació social, la seva complexitat epistemològica i, en especial, la seva interdisciplinarietat i transdisciplinarietat. [...]
The article begins with the concept of social science, and the role played by the leading scientific methods. It then deals with the concept of social relations, their epistemological complexity, and, principally, their interdisciplinarity and transdisciplinarity. [...]

2006
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 34 (2006) p. 23-48  
88.
10 p, 133.9 KB Ética y política en Psicología. Las dimensiones no reconocidas / Montero, Maritza
Se plantea una revisión de la concepción paradigmática tripartita de la psicología (tres dimensiones: ontológica, epistemológica y metodológica), dominante en el campo a partir de la propuesta de Lincoln y Guba (1985), la cual es contrastada con experiencias provenientes de la praxis (acción e investigación que producen teoría). [...]
A revision of the paradigmatic structure attributed to Psychology is presented, arguing the insufficiency of the dominant conception proposed by Lincoln & Guba (1985). As that conception limits the paradigmatic dimensions to three domains: ontology, epistemology and, methodology; two other are added: ethics and politics. [...]

2001
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, N. 0 (2001) p. 1-10  
89.
13 p, 131.9 KB Authors as Strategic Constructions in the Multimedia Age / Pitasi, Andrea
What does it mean to be an author as the practices associated with connective and/or collective intelligence continue spreading through the world of the mass-media? More specifically, how are authors, and publishers as well, already undergoing important transformations as new information and communication technologies allow the capitalization of knowledge? The diverse philosophical and sociological implications of this question are explored below in contexts ranging from industrialorganizational knowledge work, to the creation and marketing of popular literary fiction. [...]
2005 - 10.5565/rev/athenead/v1n8.234
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, N. 8 (2005) p. 285-297  
90.
13 p, 178.8 KB Hacia una evolución de la concepción de analogía : aplicación al análisis de libros de texto / Fernández González, José ; González González, Benigno Martín ; Moreno Jiménez, Teodomiro
Las analogías han contribuido a la construcción y desarrollo del conocimiento científico y a su posterior comunicación, por lo que se consideran fundamentales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias. [...]
Analogies have contributed to the construction and development of scientific knowledge and to its ulterior presentation, because they are essential in the scientific teaching-learning process. In this work the positions about the idea of analogy are analysed and a suggestion about conception and structure analogy is proposed. [...]

2005 - 10.5565/rev/ensciencias.3856
Enseñanza de las ciencias, V. 23 N. 1 (2005) , p. 33-46  
91.
9 p, 473.6 KB La construcción de nociones básicas de química en ciencias agropecuarias : el caso de "efectos electrónicos en las moléculas" / Madoery, R. ; Möller, M. A. ; Peme-Aranega, C. ; Benito, M. ; Mestrallet, M. ; Romero, C. ; Cadile, S.
La comprensión de la relación estructura-propiedades es fundamental en el estudio de química en las ciencias agropecuarias. En ese sentido y a partir de las dificultades observadas en los alumnos para la aplicación de ese núcleo conceptual, se identificó la noción básica efectos electrónicos en las moléculas y se planteó la investigación de su construcción conceptual. [...]
The understanding of the structure-properties relation is of great importance in the chemistry study in Agricultural Sciences. In this sense, starting from the difficulties found in students when applying this conceptual nucleus, we identified the basic notion molecular electronic effects and proposed the research of its conceptual construction. [...]

2003 - 10.5565/rev/ensciencias.3918
Enseñanza de las ciencias, V. 21 N. 3 (2003) , p. 419-428  
92.
16 p, 92.9 KB The struggle to redefine the relationship between «knowledge» and «action» in the academy : some reflections on action research / Elliott, John (School of Education and Professional Development. Centre for Applied Research in Education)
El present article intenta redefinir la relació entre teoria i pràctica a partir de la concepció de la investigació en l'acció. La investigació en l'acció (IA) no es troba només orientada cap a la millora de la pràctica, de la mateixa manera que la investigació no es troba només orientada cap a la producció del coneixement. [...]
This paper attempts to redefine the relationship between theory and practice in terms of the idea of action research. Action research is not only aimed at the improvement of practice, and research is not only aimed at the production of knowledge; practical knowledge, which stems from action research, can also be valued as theoretical. [...]
El presente artículo trata de redefinir la relación entre teoría y práctica a partir de la concepción de la investigación en la acción. La investigación en la acción (IA) no se halla sólo orientada hacia la mejora de la práctica, del mismo modo que la investigación no se halla sólo orientada a la producción del conocimiento. [...]

2004 - 10.5565/rev/educar.228
Educar, N. 34 (2004) , p. 11-24  
93.
18 p, 78.1 KB La relación personal en el tratamiento de la diversidad / Canevaro, Andrea (Università di Bologna)
El autor centra su aportación en diferentes características de los organismos vivos, para incorporarlas a las perspectivas interpretativas y operativas, y de los métodos actuales de intervención educativa. [...]
L'autor centra la seva aportació en diferents característiques dels organismes vius, per incorporar- les a les perspectives interpretatives i operatives, i dels mètodes actuals d'intervenció educativa. [...]
The author focuses on the different characteristics of the alive organisms in order to include them into the interpretative and operative views of the current methods of educational intervention. He also deals with the positive focus, from the technical and «no voluntary» dimension, taking into account that those specialists having this kind of view do emphasize a lot on the quality of life issue.

1998 - 10.5565/rev/educar.348
Educar, N. 22-23 (1998) , p. 37-54  
94.
25 p, 94.2 KB El aprendizaje como acontecimiento ético : sobre las formas del aprender / Bárcena Orbe, Fernando 1957- (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Teoría e Historia de la Educación)
En este artículo se replantea la idea del aprendizaje como forma de acontecimiento ético. Para ello, el autor inscribe sus reflexiones dentro de un marco de interpretación estructurado por dos ideas principales: a) la tradición, como re-creación de sentido (M. [...]
Learning as an ethical process. About the forms of learning In this article it is raised again the idea of learning as a kind of ethical process. In order to do this, the author frame his reflections inside an interpretative framework shaped by two main ideas: a) tradition, as re-creation of sense (M. [...]

2000 - 10.5565/rev/enrahonar.406
Enrahonar, N. 31 (2000) , p. 9-33 (Articles)  
95.
25 p, 125.2 KB Articulación de perspectivas metodológicas : posibilidades del grupo de discusión para una sociedad reflexiva / Callejo, Javier
La concreción de las distintas técnicas de investigación social tienen lugar en condiciones sociales determinadas. Por diversos autores, las sociedades contemporáneas son caracterizadas como reflexivas. [...]
In the concret, every social research instrument is applied in specific social conditions. Following sociologist as Beck, Giddens and others, contemporary societies are reflexive societies. How to take this in the empirical social research? This work offers a reply to the question using the focus group as reference, specially when the focus group is used in research? This work offers a reply to the question using the focus group as reference, specially when the focus group is used in researchs with the aim to observe the posibilities of consensus. [...]

1998 - 10.5565/rev/papers.1943
Papers : revista de sociologia, N. 56 (1998) , p. 31-55  

Dipòsit Digital de Documents de la UAB : 95 registres trobats   inicianterior86 - 95  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.