Depósito Digital de Documentos de la UAB Encontrados 3 registros  La búsqueda tardó 0.01 segundos. 
1.
18 p, 353.5 KB From grammar to reading : a study on referential dependencies / Batalha, Joana (Universidade Nova de Lisboa. Centro de Linguística)
In this article, we present a study that investigated relations between grammar teaching and reading in Portuguese as mother tongue. The study, in which 91 students have participated, aimed at (i) pre-assessing students' ability to comprehend referential dependencies in reading at different stages (grade 4, 9-10 years old; grade 6, 11-12 years old; and grade 8, 12‑13 years old), (ii) proposing a teaching intervention to develop language awareness about referential dependencies and, more specifically, to develop strategies to identify antecedents of pronouns (grade 4) and (iii) assessing the effects of the teaching intervention (grade 4). [...]
En aquest article, es presenta un estudi sobre les relacions entre l'ensenyament de la gramàtica i la lectura en portuguès com a llengua materna. L'estudi, en què van participar 91 alumnes, va tenir com a objectius (i) pre-avaluar el coneixement lingüístic d'alumnes en diferents nivells educatius (quart curs, 9-10 anys; sisè curs, 11-12 anys; i vuitè curs, 12 -13 anys) pel que fa a la capacitat per comprendre dependències referencials en la lectura, (ii) proposar una intervenció didàctica per al desenvolupament de la consciència lingüística sobre dependències referencials i, més específicament, per al desenvolupament d'estratègies d'identificació d'antecedents de pronoms (quart curs) i (iii) avaluar els efectes de la intervenció didàctica (quart curs). [...]
En este artículo, se presenta un estudio que investigó relaciónes entre la enseñanza de la gramática y la lectura en portugués como lengua materna. El estudio, en el que participaron 91 alumnos, tuvo como objetivos (i) pre-evaluar el conocimiento lingüístico de alumnos en diferentes niveles educativos (cuarto curso, 9-10 años; sexto curso, 11-12 años; e octavo curso, 12-13 años) en cuanto a la capacidad para comprender dependencias referenciales en la lectura, (ii) proponer una intervención didáctica para el desarrollo de la conciencia lingüística sobre dependencias referenciales y, más específicamente, para el desarrollo de estrategias de identificación de antecedentes de pronombres (cuarto curso) y (iii) evaluar los efectos de la intervención didáctica (cuarto curso). [...]
Dans cet article, nous présentons une étude sur les relations entre l'enseignement de la grammaire et la lecture en portugais langue maternelle. L'étude, à laquelle ont participé 91 étudiants, visait (i) à pré-évaluer la capacité des étudiants pour comprendre les dépendances référentielles en lecture à différents stades (4ème année, 9-10 ans ; 6ème année, 11-12 ans; et 8ème année, 12-13 ans), (ii) à proposer une intervention didactique pour développer la conscience linguistique sur les dépendances référentielles et, plus spécifiquement, sur l'élaboration de stratégies pour identifier les antécédents de pronoms (4ème année) et (iii) à évaluer des effets de l'intervention didactique (4ème année). [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.811
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 60-77 (Articles)  
2.
16 p, 238.0 KB Le diable : origines et avatars / Batalha, Maria Cristina (Universidade do Estado do Rio de Janeiro)
Parmi les nombreuses composantes thématiques qui entrent en jeu dans la fiction fantastique, nous avons retenu le cas particulier du mythe du Diable, du grec diabállein, désignant séparer, mais également induire en erreur. [...]
Among the multiples thematic components that have a role in fantastic fiction, this study aims at analyzing the particular case of the myth of the Devil, from the Greek diabállein, that means "to separate", but also "to mislead". [...]

2019 - 10.5565/rev/brumal.499
Brumal, Vol. 7 Núm. 1 (2019) , p. 167-182 (Miscellaneous)  
3.
17 p, 260.9 KB A dimensão alegórica em O quase fim do mundo, de Pepetela / Batalha, Maria Cristina (Universidade do Estado do Rio de Janeiro- BRASIL)
O objectivo do texto é o de reflectir sobre a moderna literatura fantástica a partir da análise do romance O quase fim do mundo (2008), de Pepetela. Esse romance encena a catástrofe que ocorre no mundo, provocada por armas de destruição em massa, que eliminam praticamente todos os seres humanos e várias espécies de animais que vivem na Terra. [...]
The aim of this text is to reflect on the construction of modern fantastic literature through the analysis of Pepetela's novel O quase fim do mundo (2008). This is a novel about a catastrophe, namely the fact that the use of a weapon of mass destruction eliminates almost all humans and other animal species on Earth. [...]

2017 - 10.5565/rev/brumal.413
Brumal, Vol. 5 Núm. 2 (2017) , p. 47-63 (Monograph)  

¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.