1.
|
|
2.
|
48 p, 4.5 MB |
Central Italian "Tabernacula" : a Survey
/
Pasqualetti, Cristiana (Università degli Studi dell'Aquila)
This paper aims to provide an in-depth survey of grand-scale medieval Italian tabernacles and other types of closing altarpieces with all of their wings - or substantial parts thereof - still preserved (1200-1435). [...] Este trabajo pretende ofrecer un estudio en profundidad de los retablos-tabernáculo medievales italianos de gran tamaño y de otro tipo de retablos cerraderos que aún conservan todos sus paneles o partes sustanciales de los mismos (1200-1435). [...]
2020 - 10.5565/rev/medievalia.515
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 183-230
|
|
3.
|
55 p, 16.1 MB |
El tabernáculo de la Virgen de los Reyes y la memoria documental de otros tabernáculos góticos de la catedral de Sevilla
/
Laguna Paúl, Teresa (Universidad de Sevilla)
Estudio del tabernáculo de la Virgen de los Reyes (h. 1278) y su instalación en la capilla Real renacentista (1579). Revisión y noticias documentales del tabernáculo encargado al orfebre Sancho Martínez (1366), aportaciones al conocimiento del tabernáculo de la Virgen de la Sede y al tardogótico de la Virgen de la Antigua (1497-1499) de la catedral de Sevilla. Study of the tabernacle of the 'Virgen de los Reyes' (Virgin of the Monarchs, c. 1278) and its installation in the Renaissance royal chapel (1579). Review and documentary information of the tabernacle entrusted to the silversmith Sancho Martínez (1366), and contributions to the knowledge of the tabernacle of the 'Virgen de la Sede' (Virgin of the See) and to the Late Gothic one of the 'Virgen de la Antigua' (Virgin of the Old One [Cathedral], 1497-1499) of the cathedral of Seville.
2020 - 10.5565/rev/medievalia.511
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 275-329
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
44 p, 16.5 MB |
Minor or Major? : Castilian Tabernacle-Altarpieces and Monumental Arts
/
Gutiérrez Baños, Fernando (Universidad de Valladolid)
This article explores the origin and distinctive features of Castilian tabernacle-altarpieces. Less attention will be paid to the well-known specimens of the fourteenth century (as for example the Castildelgado and Yurre altarpieces) and the focus will be on some poorly preserved, fragmented and manipulated specimens of the late thirteenth century, for which proposals of reconstruction are provided in some instances. [...] Este artículo indaga en el origen y en los rasgos distintivos de los retablos-tabernáculo castellanos. Por ello se presta especial atención no tanto a los ejemplares bien conocidos del siglo XIV (como, por ejemplo, los retablos de Castildelgado y de Yurre) como a algunos ejemplares de finales del siglo XIII pobremente conservados, fragmentados y manipulados, para algunos de los cuales se ofrecen propuestas de reconstrucción. [...]
2020 - 10.5565/rev/medievalia.495
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 231-274
|
|
7.
|
22 p, 184.5 KB |
Pintura y Terror : Jacques-Louis David en 1793-1794
/
García Hernández, Miguel Ángel (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))
Entre 1793 y 1794, durante el llamado «Gran Terror», los retratos de los «mártires revolucionarios» de Jacques-Louis David han desarticulado las bases de la pintura de historia al eliminar la narración y el espacio de la perspectiva tal y como habían sido concebidos desde el Renacimiento. [...] Entre 1793 i 1794, durant l'anomenat «Gran Terror», els retrats dels «màrtirs revolucionaris» de Jacques-Louis David van desarticular les bases de la pintura d'història en eliminar la narració i l'espai de la perspectiva tal com havien estat concebuts des del Renaixement. [...] During the so-called "Reign of Terror" from 1793 to 1794, the portraits of "revolutionary martyrs" by Jacques-Louis David dismantled the foundations of history painting, thus erasing the principles of pictorial narrative and perspective existing since the Renaissance. [...]
2016 - 10.5565/rev/locus.252
Locus amoenus, Núm. 14 (2016) , p. 145-166 (Articles)
|
|
8.
|
20 p, 589.1 KB |
La contribució d'Alexandre Planella (ca. 1830-1900) a la història de la restauració i el col·leccionisme catalans del vuit-cents
/
Quílez i Corella, Francesc (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Al llarg del segle XIX, la ciutat de Barcelona va veure l'aparició d'una gran quantitat de professionals amb un perfil heterodox i polièdric. En aquest sentit, Alexandre Planella i Roura, membre d'una prolífica nissaga d'artistes, esdevingué un dels models més representatius de l'activitat patrimonial vuitcentista. [...] Throughout the nineteenth century, the city of Barcelona saw the emergence of a large number of multi-faceted and heterodox professionals. In this sense, Alexandre Planella i Roura, member of a prolific lineage of artists, became one of the most representative models of 19th-century estate art collecting. [...] A lo largo del siglo XIX, la ciudad de Barcelona vio la aparición de una gran cantidad de profesionales con un perfil heterodoxo y poliédrico. En este sentido, Alexandre Planella i Roura, miembro de una prolífica estirpe de artistas, fue uno de los modelos más representativos de la actividad patrimonial ochocentista. [...]
2015 - 10.5565/rev/locus.242
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 107-125 (Articles)
|
|
9.
|
|
10.
|
15 p, 3.2 MB |
Bonaventura Planella i la pintura catalana del primer terç del segle XIX
/
Quílez i Corella, Francesc M. (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
La figura del pintor Bonaventura Planella i Conxello (1772-1844) ocupa un lloc destacat en el panorama artístic de la Catalunya del primer terç del segle XIX. Amb la difusió de quatre noves produccions pictòriques ho incrementa, de forma notable, el coneixement del seu periple creatiu. [...] Bonaventura Planella i Conxello (1772-1844) is one of the most detached artistic figure in Catalonia in the first years of the XIXth century. Nowadays the knowledge of his artistic trajectory can be deeper thanks to the difusion of four new paintigns. [...]
1995 - 10.5565/rev/locus.39
Locus amoenus, N. 1 (1995) , p. 193-207
|
|