Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/108366
El sorgiment d'un nou imaginari a la ficció televisiva de qualitat
Tous, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)

Data: 2009
Resum: L'anàlisi de sèries nord-americanes d'èxit de públic i de crítica com El ala oeste de la Casa Blanca (The West Wing, NBC 1999-2006), Perdidos (Lost, ABC 2004-), Mujeres desesperadas(Desperate Housewives, ABC 2004-), House (House, M. D. , Fox 2004-) i CSI: Las Vegas (CSI: Crime Scene Investigation, CBS 2000-) ens permet afirmar que els temes i els mites tradicionals perviuen en la ficció televisiva, independentment dels condicionants productius de la indústria audiovisual, compartint espai amb un nou imaginari televisiu autoreferencial. La recurrència temàtica i mítica pertany a l'àmbit del significat (pla del contingut) i les referències metatelevisives es troben en l'àmbit del significant (pla de l’expressió), amb les corresponents conseqüències quant a la creativitat i l'originalitat dels productes. La intertextualitat obeeix al plaer del reconeixement, ja que el nou imaginari televisiu sorgeix adaptant-se als nous interessos de l'audiència. Les referències metatelevisives es poden estructurar en funció d'una graella televisiva, d'acord amb la seva intencionalitat fagocitadora i aglutinadora de la resta de programació televisiva. El caràcter metatelevisiu es considera una característica pròpia del grau de maduresa del mitjà, així com l'autoreferencialitat.
Resum: An analysis of successful US series, both in terms of audience and critics, such as The West Wing (NBC 1999-2006), Lost (ABC 2004- ), Desperate Housewives (ABC 2004- ), House, M. D. (Fox 2004- ) and CSI: Crime Scene Investigation CBS 2000- ) allows us to state that the traditional themes and myths survive in TV fiction, irrespective of the conditioning factors for production in the audiovisual industry, sharing space with a new self-referential TV imaginary. The recurrence of themes and myths belongs to the area of the signified(content plane) and meta-television references reside in the area of the signifier expression plane), with the corresponding consequences with regard to creativity and the originality of the products. Inter textuality obeys the pleasure of recognition, as the new TV imaginary arises and adapts itself to the audiences' new interests. The meta-television references can be structured along the lines of a TV grid, depending on their intention to devour and unite the rest of the TV programming. The meta-television nature is considered to be a characteristic of the medium's degree of maturity, as well as self-reference and hypervisibility.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Català.
Document: article ; publishedVersion
Matèria: Intertextualitat ; Recurrència temàtica i mítica ; Referències metatelevisives ; Sèries televisives estatunidenques de qualitat ; Intertextuality ; Thematic recurrence ; Mythical recurrence ; Metatelevisual reference ; US quality television series
Publicat a: Quaderns del CAC, N. 31-32 (2009) , p. 115-123, ISSN 1138-9761

Adreça alternativa: http://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/quaderns_cac/Q31-32_Tous.pdf


9 p, 101.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2013-07-09, darrera modificació el 2016-06-05



   Favorit i Compartir