Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/1102
Universidad en España : ¿época de cambios o cambio de época?
Subirats, Joan (Subirats i Humet) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic)

Data: 2001
Resum: El artículo analiza el proceso de transformación que ha tenido la universidad española en los últimos veinte últimos años. Dicho análisis se contextúa en el cambio legislativo, en la transformación cuantitativa de la oferta institucional y de las demanda que la sociedad hace a la universidad y del influyente papel de la investigación en la configuración de la nueva realidad universitaria. Todo ello dibuja un panorama que se aleja del pasado uniformismo institucional y, a la vez, plantea nuevos retos a las formas de gestión y desarrollo institucional que sólo podrán resolverse eficazmente, a juicio del autor, colocando en el eje del proceso de cambio a las personas que se desenvuelven en dichas instituciones y desarrollando formas de gobierno descentralizadas y con rendimiento social de cuentas sobre su funcionamiento.
Resum: L'article analitza el procés de transformació experimentat per la universitat espanyola en els darrers anys. L'anàlisi es contextua en el canvi legislatiu, en la transformació qualitativa de la oferta institucional i de les demandes que la societat posa a la universitat, així com de l'influent paper que la recerca exerceix en la configuració de la nova realitat universitària. Tot l'anterior, dibuixa un panorama allunyat del passat uniformisme institucional i, a l'ensems, planteja nous reptes a les modalitats de gestió i de desenvolupament institucional les quals, a criteri de l'autor, només es podran resoldre de manera eficaç quan en l'eix del procés de canvi s'hi consideri el paper de les persones que es desenvolupen professionalment en aquelles institucions i la necessitat d'una forma de govern descentralitzada i, a la vegada, basada en el rendiment de comptes a la societat.
Resum: The paper analyses the complexity of the process of change experienced by the Spanish university system since the last twenty years. Such analysis is developed attending legal transformations and both, the nature of the quantitative institutional offer and the new demands that society is actually putting into the university, considering also the crucial role that research is playing in the framing of the new reality. All that frames a scenario which is far from that of the past institutional uniformism, and that reality displays new challenges in two fields, that of the institutional development and that of its governance. Both needs, according to the author's point of view, can just be faced in a proper way, by considering as the main priority the nature of the human resources and the political decen-tralisation with social accountability, as the way of ruling universities.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: Article ; recerca ; article ; publishedVersion
Matèria: proceso de transformación ; universidad española ; nuevos retos ; desarrollo institucional y humano ; descentralización y rendimiento social de cuentas ; procés de transformació ; universitat espanyola ; nous reptes ; desenvolupament institucional i humà ; descentralització i rendiment social de comptes ; process of change ; Spanish university system ; new challenges ; institutional development ; human resources ; political decentralisation ; social accountability
Publicat a: Educar, N. 28 (2001) , p. 11-39, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/20741


29 p, 141.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2016-06-21



   Favorit i Compartir