Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/111893
La identidad de los periodistas españoles, entre el ideal y la realidad. Análisis de las intervenciones parlamentarias realizadas en el Congreso de los Diputados en 1994 y 2004
Suárez Villegas, Juan Carlos (Universidad de Sevilla. Facultad de Comunicación)
Jiménez, Eva (Universitat Ramon Llull. Facultat de Comunicació Blanquerna)

Títol variant: La identitat dels periodistes espanyols, entre l'ideal i la realitat. Anàlisi de les intervencions parlamentàries realitzades en el Congrés dels Diputats en 1994 y 2004
Títol variant: Identity of the spanish reporters, between the ideal and reality. Analisys of parliamentary interventions in 1994 and 2004
Data: 2012
Resum: El present treball explora la concepció que tenen els periodistes espanyols sobre la seva identitat periodística, des de dos punts de vista: normatiu o ideal i empíric o real. El primer fa referència al que els periodistes haurien de ser i fer i el segon al que fan i són. Per tal de fer-ho, s'han seleccionat els discursos pronunciats per periodistes davant el Congrés dels Diputats amb motiu del debat de tres proposicions de llei: dos en la legislatura 1993-1996 i una en el període 2004-2008. Els resultats apunten el predomini del periodista difusor en l'àmbit normatiu i del periodista al servei de l'empresa des de la perspectiva empírica. El fet que no existeixin grans diferències en els deu anys transcorreguts porta als autors a concloure que la identitat periodística es troba escindida, estancada i desmoralitzada, la qual cosa significa que els periodistes no poden sortir per si mateixos de la situació en què es troben i requereixen ajuda externa. Mentrestant, els ciutadans manquen de garanties d'estar rebent la informació de qualitat a la qual tenen dret.
Resum: El presente trabajo explora cuál es la concepción que tienen los periodistas españoles sobre su identidad periodística, desde dos puntos de vista: normativo o ideal y empírico o real. El primero hace referencia a lo que los periodistas deberían ser y hacer y el segundo a lo que hacen y son. Para ello, se han seleccionado los discursos pronunciados por periodistas ante el Congreso de los Diputados con motivo del debate de tres proposiciones de ley: dos en la legislatura 1993-1996 y una en el periodo 2004-2008. Los resultados apuntan el predominio del periodistadifusor en el ámbito normativo y del periodista al servicio de la empresa desde la perspectiva empírica. El hecho de que no existan grandes diferencias en los diez años transcurridos lleva a los autores a concluir que la identidad periodística se halla escindida, estancada y desmoralizada, lo que significa que los periodistas no pueden salir por sí mismos de la situación en que se encuentran y requieren ayuda externa. Mientras tanto, los ciudadanos carecen de garantías de estar recibiendo la información de calidad a la que tienen derecho.
Resum: This paper explores the conception of Spanish journalist on journalist identity, from two perspectives: the normative,meaning ideal o ethical view, and the empirical, referred to the reality of the professional practice. In order to compare both perspectives, the authors explore the speeches of journalists in the Congress of Deputies during the debate of three bills, two of them in the legislature 1993-1996 and one in the period of 2004-2008. The results show that journalist adopt two roles: the difusser, from the regulatory perspective, and the journalist in the service of the company, from the empirical perspective. There are not significant differences in the contributions made by the journalists in these two different periods. The authors conclude that journalist identity is still de bated and largely questioned by journalist themselves. Additionally, they propose some measures for improving the professional organizations.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Periodistes ; Identitat ; Dimensió normativa ; Dimensió empírica ; Periodistas ; Identidad ; Dimensión normativa ; Dimensión empírica ; Journalists ; Identity ; Normative dimension ; Empirical dimension
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 47 (Desembre 2012) , p. 1-18, ISSN 0211-2175



18 p, 115.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2013-09-09, darrera modificació el 2016-10-21



   Favorit i Compartir