Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/111900
Procesos de convergencia comunicativa en las fuentes de información : una visión desde los gabinetes de prensa
González Molina, Sonia (Universitat Jaume I de Castelló. Departamento de Ciencias de la Comunicación)

Títol variant: Convergence process in information sources : a view from press offices.
Títol variant: Processos de convergència comunicativa en las fonts d'informació : una visió des dels gabinets de premsa
Data: 2012
Resum: En els últims anys, la convergència s'ha situat en el centre dels debats acadèmics sobre periodisme. No obstant això, són escasses les investigacions que l'aborden des de l'òptica de les fonts d'informació, uns actors fonamentals en el procés comunicatiu. Partint d'aquesta base, el present article rastreja els processos de convergència en aquest àmbit a partir de l'experiència de quatre gabinets de premsa especialitzats en tràfic i seguretat vial. S'articula a través de les quatre dimensions que habitualment serveixen per explicar la convergència en els mitjans (producció integrada, distribució multiplataforma, polivalència i audiències actives) amb l'objectiu de detectar les principals transformacions que el fenomen desencadena en aquests departaments. La metodologia de la proposta combina les tècniques quantitatives (enquesta i anàlisi documental) i qualitatives (entrevista i observació), una triangulació habitual en altres investigacions sobre convergència. El treball de camp permet confirmar l'aparició de noves fórmules productives i plataformes a través de les quals distribueixen les seves informacions entre els periodistes. Aquests canvis obliguen als professionals d'aquestes oficines a assumir noves funcions, amb el que es tornen més polivalents. No obstant això, no es propicia una relació més virtual amb els mitjans, que senten que els gabinets usen la tecnologia per impedir un veritable diàleg.
Resum: En los últimos años, la convergencia se ha situado en el centro de los debates académicos sobre periodismo. Sin embargo, son escasas las investigaciones que la abordan desde la óptica de las fuentes de información, unos actores fundamentales en el proceso comunicativo. Partiendo de esta base, el presente artículo rastrea los procesos de convergencia en este ámbito a partir de la experiencia de cuatro gabinetes de prensa especializados en tráfico y seguridad vial. Se articula a través de las cuatro dimensiones que habitualmente sirven para explicar la convergencia en los medios (producción integrada, distribución multiplataforma, polivalencia y audiencias activas) con el objetivo de detectar las principales transformaciones que el fenómeno desencadena en estos departamentos. La metodología de la propuesta combina las técnicas cuantitativas (encuesta y análisis documental) y cualitativas (entrevista y observación), una triangulación habitual en otras investigaciones sobre convergencia. El trabajo de campo permite confirmar la aparición de nuevas fórmulas productivas y plataformas a través de las cuales distribuyen sus informaciones entre los periodistas. Estos cambios obligan a los profesionales de estas oficinas a asumir nuevas funciones, con lo que se vuelven más polivalentes. Sin embargo, no se propicia una relación más virtual con los medios, que sienten que los gabinetes usan la tecnología para impedir un verdadero diálogo.
Resum: Lately, convergence is in the middle of academic debates about journalism. However, there are a few researches from the point of view of the information sources, which are fundamental actors in the communication process. Bearing this in mind, this article trails convergence processes in this area from the experience of four press and communication offices on road information. It is organized through the four dimensions often used to explain convergence in media (integrated production, multiplatform delivery, multiskilling, active audience) in order to detect the main transformations unleashed by this phenomenon in communication areas. The changes documented on the media will be our reference. The methodology of this article combines quantitative (survey and documental analysis) and qualitative (deep interview and observation) techniques. This triangulation is usual in other researches about convergence. The fieldwork confirms the irruption of new ways to produce information and new platforms to distribute it among the journalists. Due to these changes, workers of press and communication offices assume more functions, so they become more polyvalent. But convergence does not create favorable conditions to a more virtual relation with journalists, who feel that these offices use digital technology to prevent a real dialogue.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Convergència ; Gabinets de premsa ; Polivalència ; Informació de servei ; Interactivitat ; Convergencia ; Gabinetes de prensa ; Polivalencia ; Información de servicio ; Interactividad ; Convergence ; Press offices ; Multiskilling ; Service information, ; Interactivity
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 47 (Desembre 2012) , p. 75-89, ISSN 0211-2175



16 p, 109.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2013-09-09, darrera modificació el 2016-10-21



   Favorit i Compartir