Web of Science: 1 cites, Google Scholar: cites
Análisis de la cultura de prevención de riesgos laborales en los distintos niveles educativos desde la perspectiva del profesorado
Burgos García, Antonio (Universidad de Granada)

Títol variant: Analysis of the culture of risk prevention in the different educational levels from the perspective of teachers
Data: 2014
Resum: En este artículo, hablamos de formar en prevención desde el aula o el centro escolar, considerando que los conocimientos propios de prevención de riesgos laborales y cultura preventiva deben estar presentes en el contexto docente, por entender a la educación como el motor de cambio de una sociedad. La metodología utilizada en este estudio es de carácter cuantitativo. Se trabaja mediante un análisis descriptivo (estadísticos de tendencia central y variabilidad), pruebas de contraste de hipótesis de tipo no paramétrico (tablas de contingencias con chi-cuadrado para dos muestras) y otros análisis multivariantes de interdependencia, con una muestra de profesorado (N= 258) de infantil, primaria y secundaria obligatoriade los centros escolares de Andalucía que ha participado en el programa «Aprende a crecer con seguridad 2009», de la Consejería de Empleo y Educación. Entre los diferentes resultados y/o conclusiones extraídos de este estudio, el profesorado manifiesta la necesidad de integrar la prevención de riesgos laborales en los diversos niveles del sistema pedagógico. En este sentido, la creación de una cultura preventiva en la educación reglada debe tener mayor relevancia en niveles superiores, teniendo como base la educación infantil y la primaria.
Resum: En aquest article parlem de formar en prevenció des de l'aula o el centre escolar, considerant que els coneixements propis de prevenció de riscos laborals i cultura preventiva han de ser presents en el context docent, perquè entenem l'educació com el motor de canvi d'una societat. La metodologia emprada en aquest estudi és de caràcter quantitatiu. Es treballa fent una anàlisi descriptiva (estadístiques de tendència central i variabilitat), proves de contrast d'hipòtesis de tipus no paramètric (taules de contingències amb khi quadrat per a dues mostres) i altres anàlisis multivariants d'interdependència, amb una mostra del professorat (N = 258) d'infantil, primària i secundària obligatòria dels centres escolars d'Andalusia que ha participat en el programa «Aprèn a créixer amb seguretat 2009», de la Conselleria d'Ocupació i Educació. Entre els diferents resultats i/o conclusions extrets d'aquest estudi, el professorat manifesta la necessitat d'integrar la prevenció de riscos laborals en els diversos nivells del sistema pedagògic. En aquest sentit, la creació d'una cultura preventiva en l'educació reglada ha de tenir una rellevància més gran en nivells superiors, tenint com a base l'educació infantil i la primària.
Resum: This paper, we talk about prevention from classroom/school considering that the knowledge of occupational safety and health and preventive culture must be present in the educational context for understanding education as the engine of change in a society. The methodology used in this study is quantitative «descriptive analysis» (statistics of central tendency and variability) of hypothesis testing in non-parametric (contingency tables with chi square test for two samples), and other multivariate analysis of interdependence, with a sample of teachers (N= 258), that they have participated in the educative program«Learn to grow safely 2009» of the Department of Employment and Educationof Andalusia (Spain). An important conclusion of this study is: the teachers expressed the need to integrate the prevention of occupational risks in the various levels of education. In this sense, the creation of a culture of prevention in formal education should have greater relevance in higher education levels on the basis of the Kindergarten and Primary.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Educar en prevención de riesgos laborales ; Cultura preventiva en centros educativos ; Seguridad en las escuelas ; Formación integral ; Educar en prevenció de riscos laborals ; Cultura preventiva en centres educatius ; Seguretat a les escoles ; Formació integral ; Occupational safety and health culture into education and schools ; Mainstreaming occupational safety in schools ; Integral training
Publicat a: Educar, Vol. 50, Núm. 2 (Juliol-Desembre 2014) , p. 285-321, ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v50-n2-burgos-garcia
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/287056
DOI: 10.5565/rev/educar.218


37 p, 679.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-07-02, darrera modificació el 2022-02-13



   Favorit i Compartir