Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/118949
Educación y desigualdad en los bateyes de la República Dominicana
Oliver Barceló, Mar (ONG 180 Grados para la Cooperación y el Desarrollo)

Títol variant: Educació i desigualtat en els bateis de la República Dominicana
Títol variant: Education and Inequality in the Dominican Republic bateyes
Data: 2014
Resum: La vida en un batey de la República Dominicana conlleva altos niveles de precariedad y marginación. El presente estudio se ha propuesto comparar, a través de metodologías cuantitativas y cualitativas, las condiciones escolares, familiares y el nivel de desarrollo en diversas competencias y procesos psicológicos básicos de niños y niñas escolarizados en estas plantaciones de caña de azúcar con aquellos que asisten a la escuela en el pueblo de Guaymate. Si tomamos como referencia los estadios de desarrollo de Piaget, los resultados han arrojado un nivel muy bajo en ambos casos, pero, cuando se trata de los bateyes, la diferencia es abrumadora. Entendemos esta constatación como un punto de partida para reflexionar sobre las posibles causas que lo desencadenan y el rol de los centros educativos como elemento de superación o perpetuación de las desigualdades sociales.
Resum: La vida en un batei de la República Dominicana implica nivells elevats de precarietat i d’aïllament. L’estudi que presentem es proposà indagar, a través de metodologies quantitatives i qualitatives, sobre les condicions escolars, familiars i el nivell de desenvolupament de diverses competències i processos psicològics bàsics dels infants escolaritzats en aquestes plantacions de canya de sucre, en comparació amb els que acudeixen a l’escola del poble de Guaymate. Si prenem com a referència els estadis piagetians, els resultats ens indiquen un nivell molt baix en tots dos casos, però quan es tracta dels bateis, la diferència és aclaparadora. Això ens porta a reflexionar sobre el rol dels centres educatius com a element de superació o perpetuació de les desigualtats socials.
Resum: Life in the Dominican Republic sugar cane worker communities or bateyes is characterized by high levels of insecurity and isolation. Using quantitative and qualitative methodologies, this study aimed to explore school and family conditions, and the level of basic psychological processes of children schooled in these sugar cane plantations compared to those who attend school in the village of Guaymate. Taking as a reference Piaget’s development stages, the results yielded a very low level of development in both cases, but the difference is overwhelming in the case of the bateyes. The study serves as a departure point for reflecting on the role schools play in overcoming or perpetuating social inequalities.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Batey ; Desigualdad social ; Oportunidades educacionales ; Relación entre la escuela y la comunidad ; Batei ; Desigualtat social ; Oportunitats educacionals ; Relació entre l’escola i la comunitat ; Social inequality ; Educational opportunities ; School-community relationship
Publicat a: Educar, Vol. 50, Núm. 2 (Juliol-Desembre 2014) , p. 403-425, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/287061
DOI: 10.5565/rev/educar.652


23 p, 614.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-07-02, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir