Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/126017
Contenidos de estructura atómica y molecular en libros de texto españoles de Química general (1928-1978)
Sánchez Gómez, Pedro Juan (Universidad Complutense de Madrid)
González Canle, Felicísimo (CEIP Santiago Ramón y Cajal. Alcorcón.)

Títol variant: Continguts d'estructura atòmica i molecular en llibres de text espanyols de Química general (1928-1978)
Títol variant: Contents of atomic and molecular structure in Spanish general Chemistry textbooks (1928-1978)
Data: 2014
Resum: En este trabajo presentamos un análisis de los contenidos de física atómica y química cuántica en libros de texto de química de nivel introductorio publicados en castellano, en España, entre 1928 y 1978. Hemos estudiado, en total, cuarenta textos preuniversitarios y veintiocho universitarios, empleando una metodología grounded theory para la codificación del contenido. Los resultados de este análisis muestran que los contenidos de los libros de texto se van alejando del registro de la literatura técnica durante el periodo de tiempo cubierto en nuestro estudio. En concreto, las ideas clásicas o precuánticas no son descartadas, a la vez que no se integran ideas relevantes producidas con posterioridad a la década de 1930.
Resum: En aquest treball presentem una anàlisi dels continguts de física atòmica i química quàntica en llibres de text de química de nivell introductori publicats en castellà, a Espanya, entre 1928 i 1978. Hem estudiat, en total, quaranta textos preuniversitaris i vint universitaris, emprant una metodologia grounded theory per a la codificació del contingut. Els resultats d'aquesta anàlisi mostren que els continguts dels llibres de text es van allunyant del registre de la literatura tècnica durant el període de temps cobert en el nostre estudi. En concret, les idees clàssiques o precuánticas no són descartades, alhora que no s'integren idees rellevants produïdes amb després de la dècada de 1930.
Resum: In this work we present an analysis of the contents of atomic physics and quantum chemistry in introductory textbooks written in Spanish and published between 1928 and 1978. In total, we have studied forty pre-university and twenty-eight university books, using a Grounded Theory methodology for the codification of the contents. Our results show that the distance between the contents of the textbooks and that of the technical discourse of scientific literature has widened over the span covered in our study. In particular, on the one hand, classic or pre-quantum ideas are not discarded. On the other, no relevant ideas produced after the decade of 1930 are incorporated into the contents of the textbook analyzed.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Llibres de text espanyols ; Estructura atòmica ; Estructura molecular ; Spanish textbooks ; Atomic structure ; Molecular structure ; Libros de texto españoles ; Estructura atómica
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 671-689, ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1200


20 p, 762.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir