Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/126027
Efectos de la actuación docente en la generación de oportunidades de aprendizaje matemático
Ferrer Puigdellívol, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Fortuny Aymemí, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Morera Úbeda, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Efectes de l'actuació docent en la generació d'oportunitats de aprenentatge matemàtic
Títol variant: Effects of teaching activity on the generation of mathematical learning opportunities
Data: 2014
Resum: Esta investigación determina cómo afecta la actuación docente en la generación de oportunidades de aprendizaje matemático. Se realiza un estudio de dos casos que caracterizan el tipo de actuación de dos profesores en la gestión de las discusiones en gran grupo de un problema de semejanza, y se estudia el efecto del tipo de actuación en la generación de oportunidades de aprendizaje. Se evidencian diferencias relevantes en la forma en la que cada profesor ha preparado las discusiones en gran grupo y se presenta una caracterización de sus episodios según dos dimensiones: instrumental y discursiva. Un análisis detallado de los episodios, mediante el estudio de las acciones que se producen en ellos, posibilita la determinación de oportunidades de aprendizaje, hecho que permite constatar una relación directa entre la preparación de la discusión en gran grupo y la generación de oportunidades de aprendizaje.
Resum: This study aims to determine how teaching activity affects the generation of mathematical learning opportunities. We present a case study to characterize the types of teaching activity of two teachers when orchestrating whole-group discussions on a similarity problem, and to gauge the effect of each type of teaching on the generation of learning opportunities. Significant differences are shown in the way each teacher has prepared the whole-group discussion and the episodes are characterised in two dimensions: instrumental and discursive. A detailed analysis of the episodes, studying the actions that occur in them, gives us a chance to identify mathematical learning opportunities and establish a direct relationship between these and the way each teacher has prepared the whole-group discussion.
Resum: Aquesta investigació determina com afecta l'actuació docent en la generació d'oportunitats d'aprenentatge matemàtic. Es realitza un estudi de dos casos que caracteritzen el tipus de actuació de dos professors en la gestió de les discussions en gran grup d'un problema de semblança, i s'estudia l'efecte del tipus d'actuació en la generació d'oportunitats d'aprenentatge. es evidencien diferències rellevants en la forma en què cada professor ha preparat les discussions en gran grup i es presenta una caracterització dels seus episodis segons dues dimensions: instrumental i discursiva. Una anàlisi detallada dels episodis, mitjançant l'estudi de les accions que es produeixen en ells, possibilita la determinació d'oportunitats d'aprenentatge, fet que permet constatar una relació directa entre la preparació de la discussió en gran grup i la generació d'oportunitats d'aprenentatge.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Actuación docente ; Oportunidades de aprendizaje matemático ; Preparación de discusiones en gran grupo ; Resolución de problemas de semejanza ; Entornos colaborativos ; Teaching activity ; Mathematical learning opportunities ; Preparation of whole group discussions ; Similarity problem solving ; Collaborative contexts ; Actuació docent ; Oportunitats d'aprenentatge matemàtic ; Preparació de discussions en gran grup ; Resolució de problemes de semblança ; Entorns col·laboratius
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 385-405, ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1231


22 p, 723.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir