Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/126214
La escuela pública y la promoción de la mejora social : reflexiones a partir de Latinoamérica
Donoso-Díaz, Sebastián (Universidad de Talca (Xile))

Títol variant: L’escola pública i la promoció de la millora social : reflexions a partir de Llatinoamèrica
Títol variant: Public schools and the promotion of social improvement : reflections from Latin America
Data: 2014
Resum: El texto analiza la institución escolar en el marco de la temática señalada, revisando, a grandes líneas, su aporte a la mejora de la sociedad. Lo hace desde una visión centrada en los problemas más relevantes que nos aquejan. Se entiende que la institución educativa y los sistemas pedagógicos han de tener una funcionalidad muy estrecha con el presente y con el futuro de las sociedades y, en razón de ello, se puede valorar su impacto y su trascendencia, esencialmente desde esta perspectiva. Dichas materias se revisan desde la heterogeneidad que representa Latinoamérica, como un continente de grandes desigualdades sociales y, por ende, de grandes urgencias, muchas de las cuales llevan a pensar en la eficacia de la escuela, pero sin ligarla —en lo determinante— con la resolución de los problemas que afectan a la sociedad. Este es el desafío de magnitud para hoy: levantar la vista y comprender hacia dónde vamos y qué podría hacer la escuela en ese escenario para apoyar la construcción de una sociedad con verdaderas soluciones.
Resum: El text analitza la institució escolar en el marc de la temàtica assenyalada, tot revisant, a grans trets, l’aportació que realitza a la millora de la societat. Ho fa des d’una visió centrada en els problemes més rellevants que ens afligeixen. S’entén que la institució educativa i els sistemes pedagògics han de tenir una funcionalitat molt estreta amb el present i el futur de les societats, i, quant a això, se’n pot valorar l’impacte i la transcendència, essencialment des d’aquesta perspectiva. Aquestes matèries es revisen des de l’heterogeneïtat que representa Llatinoamèrica, com un continent de grans desigualtats socials i, per tant, de grans urgències, moltes de les quals porten a pensar en l’eficàcia de l’escola, però sense lligar-la —en l’essencial— amb la resolució dels problemes que afecten la societat. Aquest és el desafiament de magnitud per avui: aixecar la vista i comprendre cap a on anem i què podria fer l’escola en aquest escenari per donar suport a la construcció d’una societat amb veritables solucions.
Resum: This article examines educational institutions in Latin America through a broad review of their contribution to improving key problems facing society today. As key players in the present and future of societies, it is essential to assess the impact and importance of schools and educational systems from this perspective. These issues are reviewed from the viewpoint of the heterogeneity of Latin America; a continent with marked social inequalities that require urgent solutions. Many of these problems lead us to believe in the efficacy of schools, without linking them – in a determinant manner – to the resolution of problems affecting society. This is the greatest challenge of today: to look up and understand where we are headed and what schools can do in this scenario to contribute to building a society through real solutions.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Institucionalidad educativa ; Desafíos sociales presentes y futuros ; Cambio social ; Institucionalitat educativa ; Desafiaments socials presents i futurs ; Canvi social ; Educational institutions ; Present and future social challenges ; Social change
Publicat a: Educar, Núm. Especial (2014) , p. 139-155, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/287051
DOI: 10.5565/rev/educar.694


17 p, 114.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-08, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir