Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/129118
Conflicte, discriminació i mediació a l'escola. Representacions, experiències i participació dels joves d'origen immigrant als centres de secundària
Villà Taberner, Rita
Carrasco, Sílvia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
Descripció: 1 recurs electrònic (443 p.)
Resum: Aquesta tesi doctoral aborda l'anàlisi de la mediació escolar en relació a les experiències de participació i representació dels joves d'origen immigrant als instituts de secundària, amb l'objectiu de discernir si aquestes poden constituir un exemple de racisme institucional. La tesi es divideix en tres parts diferenciades, que permeten una aproximació gradual a l'objecte final d'estudi. En una primera part es descriuen les percepcions en relació al conflicte escolar i la convivència per part de diversos autors: alumnat, opinió pública i perspectiva institucional. Aquesta triple aproximació ens permet obtenir una fotografia de quina és la imatge existent en relació al conflicte escolar, centrant-se amb la seva vinculació amb la immigració. A continuació s'introdueix la mediació en tant que estratègia restaurativa de resolució de conflictes, que substitueix la perspectiva punitiva clàssica per una visió centrada en el reconeixement del dany causat i la reparació. Aquesta part conté una anàlisi detallada del funcionament i característiques de la mediació escolar als instituts catalans, així com la constatació de les diverses resistències institucionals vers determinats usos d'aquesta pràctica. Finalment, s'introdueix un primer anàlisi específic en relació als usos i percepcions sobre la mediació i l'alumnat d'origen immigrant. Finalment, la tercera part de la tesi centra la seva anàlisi en la mediació i l'alumnat d'origen immigrant. Des d'un abordatge antiracista i seguint principis i mètodes de la Critical Race Theory, es demostra com l'ús actual de la mediació en relació a aquest alumnat constitueix un exemple de discriminació institucional, ja que incorpora barreres a l'accés d'aquesta metodologia restaurativa basades directa o indirectament en atributs ètnics constatables o construïts. La tesi tanca amb recomanacions específiques per la gestió del conflicte per a una escola antiracista. Aquesta és una tesi de transició, organitzada formalment com una tesi clàssica, però que internament conté material publica, articles en procés de publicació i capítols potencialment transformables en articles.
Resum: This thesis analyses school mediation in relation to participation experiences and representation of children of immigrants in high schools. Its goal is to obverse if these can be considered an example of institutional racism. The thesis is divided in three parts, which gradually reachs to the final objective of the study. In the first part, perceptions regarding school conflict and coexistence are described from perspectives of differect actors: students, public opinion and institution. This multiple approach allows us to see the existent image on school conflict, while focusing on its links to immigation. Second part starts with the introduction of mediation as a restorative practice of conflict resolution, which substitutes the classical punitive perspective for one focusing on the recognition of the harm and its reparation. This part contains a detailed analysis of the uses and characteristics of school mediation in high schools in Catalonia. It also shows the diverse institutional resistences towards certain uses of this practice. Finally, it introduces a first specific analysis regarding uses and perceptions towards mediation and children of immigrants. The third part of the thesis focuses fully on the analysis of mediation and children of immigrants. From an antiracism perspective and using principles and methods or Critical Race Theory, it shows how nowadays the use of mediation involving children of immigrants constitutes indeed an example of institutional racism, since there are direct or indirect barriers based on ethnicity when this restorative method is used. The thesis finishes with specific recommendations for conflict management in antiracist schools. This is a transition thesis, formally organized like classical thesis, but containing published material, articles in the process of publication and chapters potentially transformable into articles.
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i de Prehistòria, 2014
Drets: L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons Creative Commons
Llengua: Català.
Document: Tesis i dissertacions electròniques ; doctoralThesis ; publishedVersion
Matèria: Mediació ; Mediación ; Mediation ; Escola ; Escuela ; School ; Racisme ; Racismo ; Racism
ISBN: 9788449050787

Adreça alternativa: http://hdl.handle.net/10803/285559


443 p, 3.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2015-02-10, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir