Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/1310
Geografía e identidad nacional : las primeras geografías de Cataluña
Hernando Rica, Agustín

Títol variant: Geografia i identitat nacional: les primeres geografies de Catalunya
Títol variant: Géographie et identité nationale: les premières géographies de la Catalogne
Títol variant: Geography and national identity: the first geographies of Catalonia
Data: 2001
Resum: Cataluña dispone de un apreciable legado de geografías escolares del país. Su existencia obedece al deseo de proclamar y contribuir a promover una identidad nacional. Su diseño refleja una cultura geográfica, una retórica iconográfica y la presencia de mensajes que convierten a estas obras en metáforas sentimentales de unas aspiraciones. Su concepción y diseño cobran relevancia -autoridad, poder, fuerza persuasiva- en el contexto de una educación caracterizada por estilos establecidos de enseñanza y aprendizaje que nos sugieren cómo fueron adquiridos, experimentados y legitimados sus significados. Como cualquier representación cultural, los libros constituyen un espléndido archivo de sutiles y eficaces mensajes geográficos e ideológicos, creados para nutrir la imaginación popular e influir en la identidad de unas personas, contribuyendo a promover el sentimiento nacional.
Resum: Catalunya disposa d'un gens menyspreable llegat de geografies escolars sobre el seu territori. Aquest fet respon al desig de proclamar i contribuir a promoure una identitat nacional. El seu disseny mostra una cultura geogràfica, una retòrica iconogràfica i la presència de missatges que converteixen aquestes obres en metàfores sentimentals d'unes aspiracions. La seva concepció i el seu disseny adquireixen rellevància -autoritat, poder, força persuasiva- en el context d'una educació caracteritzada per estils establerts d'ensenyament i aprenentatge que ens suggereixen com van ser adquirits, experimentats i legitimats els seus significats. Com qualsevol altra representació cultural, els llibres constitueixen un excel•lent arxiu de missatges geogràfics i ideològics subtils i eficaços, creats per nodrir la imaginació popular i influir en la identitat d'unes persones, contribuint així a la promoció del sentiment nacional.
Resum: La Catalogne dispose d'un très important héritage de géographies particulieres sur son territoire. Ce fait répond au désir de proclamer et de contribuer à la promotion d'une identité nationale. Son dessin montre une culture géographique, une rhétorique iconogra- phique et la présence de messages par laquelle ces oeuvres deviennent métaphores sentimentales des aspirations. Sa conception et son dessin acquièrent de l'importance -autorité, pouvoir, force persuasive- dans le context d'une éducation caracterisée par des styles établis d'enseignement et d'apprentissage qui nous font penser à comment ses signifiés ont été acquis, éprouvés et légitimés. En même temps qu'une autre represéntation culturelle, les livres constituent un excellent fichier de messages géographiques et idéologiques subtiles et efficaces, créés pour accroître l'imagination populaire et avoir une influence sur les personnes, contribuant de cette façon à la promotion du sentiment national.
Resum: Catalonia has a considerable legacy of school geographies published in an attempt at both promulgating and promoting its national identity. Their design reflects a geographical culture and an iconographic rhetoric, while the messages they carry converts these geographies into sentimental metaphors of a set of aspirations. Their conception and design can be seen to take on importance -persuasive authority, power, strenght- in the context of an education characterised by established styles of teaching and learning which intimate the way in which these meanings were adquired, experienced and made legitimate. In common with all cultural representations, these books are a rich record of geographical and ideological messages, both subtle and effective, created to feed the popular imagination and influence the identity of a group of people, helping to promote a sense of nation.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: Article ; recerca ; article ; publishedVersion
Matèria: Cataluña ; educación geográfica ; identidad nacional ; libros de texto ; Francesc Flos i Calcat ; Pere Blasi ; Catalunya ; educació geogràfica ; identitat nacional ; llibres de text ; Catalogne ; éducation géographique ; identité nationale ; livre écolier ; Catalonia ; geography education ; national identity ; geography textbooks
Publicat a: Documents d'analisi geografica, N. 38 (2001) , p. 55-86, ISSN 0212-1573

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/31737


32 p, 365.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2016-10-15



   Favorit i Compartir