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La gobernanza como marco teórico para el estudio del pluralismo de medios
Llorens Maluquer, Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
Costache, Andreea Madalina (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Media Governance as a Theoretical Framework for the Study of Media Pluralism
Data: 2013
Resum: Media Pluralism represents an indispensable part of a democratic society, the balance that the media have to achieve in conveying a message to the end user. It has been a controversial and widely debated concept in media policy for years. Lately, a new notion has been brought to the attention of media scholars: media governance. For the last decade, both notions have been increasingly present in policy debates focusing on media freedom, accountability and media power. The two notions, media pluralism and media governance, are analyzed here in an attempt to bring them together and to verify whether governance provides a better solution for the protection of media pluralism. The concept of media governance is overtaking the traditional notion of media regulation and includes the elements of universal participation, accountability, evaluation and inclusion of more players. Finally, governance’s value and utility as a media policy and conceptual tool to protect pluralism is assessed through the proposal of a new theoretical model.
Resum: El pluralismo en los medios de comunicación es un concepto muy debatido desde hace décadas en el campo de las políticas de comunicación. En cambio, la gobernanza de los medios es un término relativamente nuevo y polisémico que permite ampliar el campo de las políticas de comunicación a nuevos actores e instrumentos. En la última década, ambos conceptos han estado presentes en los debates cuando se aborda la libertad de información, el poder de los medios y la responsabilidad de público y operadores. En este artículo, los dos conceptos se analizarán por separado para trazar su evolución teórica y conceptual. En el análisis de la gobernanza de los medios se constatan nuevos elementos que participan en la ecuación: la participación cívica, la necesidad de evaluación y la responsabilidad de los medios. Además, se estudia el valor y utilidad del nuevo concepto de gobernanza en las políticas de defensa del pluralismo y la inclusión de nuevos actores en el proceso. Finalmente, se propone un modelo teórico que permita abordar el pluralismo desde la gobernanza.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Media pluralism ; Media governance ; Media policy ; Diversity ; Pluralismo ; Gobernanza ; Políticas de comunicación ; Diversidad
Publicat a: Trípodos.com: revista digital de comunicació, Núm. 32 (2013) , p. 63-76, ISSN 1138-3305



8 p, 247.6 KB

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