Web of Science: 2 cites, Google Scholar: cites
Programa para el contexto escolar de prevención de violencia en parejas adolescentes
Aroca Montolío, Concepción (Universitat de València)
Ros Ros, Concepción (Universidad Católica de Valencia)
Varela Portela, Cristina (Universidade de Santiago de Compostela)

Títol variant: Programa per al context escolar de prevenció de violència en la parella adolescent
Títol variant: Program for the Prevention of Violence among Teenage Couples in the School Setting
Data: 2016
Resum: La violencia en la pareja sigue siendo uno de los problemas más preocupantes en el siglo XXI, y llega a comportar considerables costes y consecuencias graves para las víctimas. A pesar de las leyes promulgadas, la prevalencia de esta violencia ha aumentado considerablemente entre los adolescentes. Aunque se han propuesto diversas teorías sobre sus causas, seguimos sin tener una explicación psicobiológica y socioeducativa que proporcione un punto de partida suficientemente consensuado para su comprensión y, por ende, para su prevención. No obstante, existe gran consenso entre los especialistas sobre el hecho de que se deben implementar programas cuya intervención esté centrada, en exclusiva, en ese problema relacional. Sin embargo, los programas existentes para adolescentes son de un amplio espectro, donde la prevención de la violencia en la pareja es un aspecto más de sus objetivos. Por ello, sería oportuno proponer un programa de prevención primaria y secundaria, dirigido a alumnado de 14 a 20 años, cuyo único y último objetivo es la prevención de la violencia en la pareja adolescente, del cual se presenta su metodología y los resultados de evaluación obtenidos tras su implementación en centros de educación secundaria en las Islas Canarias y en Murcia. Resultados que pueden indicar su eficacia.
Resum: La violència en la parella continua sent un dels problemes més preocupants al segle XXI, i arriba a comportar considerables costos i conseqüències greus per a les víctimes. Malgrat les lleis promulgades, la prevalença d'aquesta violència ha augmentat considerablement entre els adolescents. Encara que s'han proposat diverses teories sobre les seves causes, continuem sense tenir-ne una explicació psicobiològica i socioeducativa que ens proporcioni un punt de partida suficientment consensuat per a la seva comprensió i, per tant, per la seva prevenció. No obstant això, hi ha un gran consens entre els especialistes sobre el fet que s'han d'implementar programes, la intervenció dels quals estigui centrada, en exclusiva, en aquest problema relacional. Tot i així, els programes existents per a adolescents són d'un ampli espectre, en què la prevenció de la violència en la parella és un aspecte més dels seus objectius. Per això, seria oportú proposar un programa de prevenció primària i secundària, dirigit als alumnes de 14 a 20 anys, que tingués com a únic i últim objectiu la prevenció de la violència en la parella adolescent, del com es presenta la seva metodologia i els resultats d'avaluació obtinguts després de la seva implementació en centres d'educació secundària a les Illes Canàries i a Múrcia. Resultats que poden indicarne l'eficàcia.
Resum: Domestic violence remains one of the major problems in the 21st century entailing severe costs and consequences for the victims. Despite the promulgated laws, this type of violence has increased among adolescents. Although several theories have been put forward to explain the causes of domestic violence, a psychobiological or social-educative explanation that proposes an agreed starting point for understanding and preventing this phenomenon is lacking. Experts in the field agree on the need for programs that focus on this relational problem; however, existing programs for adolescents have a broad spectrum where the prevention of domestic violence is just one more aspect of their objectives. For this reason, it is convenient to recommend a program of primary and secondary prevention aimed at students between 14-20 years of a age with a single objective: the prevention of domestic violence among adolescents. In this paper, we present the program methodology and evaluation results after its implementation in middle and high schools in the Canary Islands and Murcia. The results point to its effectiveness.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Relaciones de pareja ; Programa estructurado ; Claves de intervención ; Jóvenes víctimas y agresores ; Prevención ; Relacions de parella ; Programa estructurat ; Claus de la intervenció ; Joves víctimes i agressors ; Prevenció ; Partner relations ; Structured program ; Key intervention ; Young victims and aggressors, prevention
Publicat a: Educar, Vol. 52 Núm. 1 (2016) , p. 11-31 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/302855
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v52-n1-aroca-ros-varela
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v52-n1-aroca-ros-varela
DOI: 10.5565/rev/educar.673


21 p, 455.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-03-04, darrera modificació el 2023-09-12



   Favorit i Compartir