Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/147505
Caracterización de modelos de digestión humana a partir de sus representaciones y análisis de su evolución en un grupo de docentes y auxiliares académicos
Bahamonde, Nora (Universidad Nacional de Río Negro (Argentina))
Gómez Galindo, Alma Adrianna (Unidad Monterrey - Cinvestav (Mèxic))

Títol variant: Caracterització de models de digestió humana a partir de les seves representacions i anàlisis de la seva evolució en un grup de docents i auxiliars acadèmics
Títol variant: Characterization of human digestion models from its representations and analysis of its progress in a group of teachers and supporting academic team
Data: 2016
Resum: Se caracterizan las representaciones (dibujos y maquetas) de los modelos iniciales sobre la digestión humana de un grupo de profesoras, así como su evolución al finalizar un taller de capacitación. El análisis se realiza en dos niveles: descriptivo e interpretativo. En el interpretativo se generan cuatro ideas clave: continuidad, interacción, transformación e integración, que permiten la identificación de cuatro modelos iniciales y uno final. De los iniciales, el IV resulta completo únicamente para la idea de continuidad. El modelo de arribo resulta completo para las ideas de continuidad e interacción y presenta cambios parciales para la idea de transformación y ausencia de la idea de integración. Se discute la influencia del tipo de soporte semiótico, así como la utilidad de las cuatro ideas planteadas para el análisis de representaciones y el desarrollo de intervenciones didácticas sobre el modelo de digestión humana.
Resum: Es caracteritzen les representacions (dibuixos i maquetes) dels models inicials sobre la digestió humana d'un grup de professores, així com la seva evolució en finalitzar un taller de capacitació. L'anàlisi es realitza en dos nivells: descriptiu i interpretatiu. En l'interpretatiu es generen quatre idees clau: continuïtat, interacció, transformació i integració, que permeten la identificació de quatre models inicials i un de final. Dels inicials, l'IV resulta completo únicament per a la idea de continuïtat. El model d'arribo resulta complet per a les idees de continuïtat i interacció i presenta canvis parcials per a la idea de transformació i absència de la idea d'integració. Es discuteix la influència del tipus de suport semiòtic, així com la utilitat de les quatre idees plantejades per a l'anàlisi de representacions i el desenvolupament d'intervencions didàctiques sobre el model de digestió humana.
Resum: The characterization of representations -drawings and 3d models- of the school scientific models about human digestion of a group of teachers and its evolution in a training workshop is presented. There are analyzed using two levels: descriptive and interpretative. On interpretative level four key ideas are generated: Continuity, interaction, transformation and integration. These ideas allow a classification of four initial models and one final model. The initial model IV shows completeness for the idea of continuity; the other initial models present disorganization and bias in the four ideas. The final model presented completeness for continuity and interaction, partial changes for transformation and absence of the idea of integration. The influence of semiotic support, the usefulness of the four ideas proposed for the analysis of representations and the development of educational interventions on human digestion models are discussed.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Modelos ; Representaciones ; Digestión humana ; Desarrollo profesional docente ; Models ; Representacions ; Digestió humana ; Desenvolupament professional docent ; Representations ; Human digestion ; Teacher professional development
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 1 (2016) , p. 129-147 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1748


20 p, 875.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-03-07, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir