Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/19324
Aproximación a los procesos de exclusión social a partir de la relación entre el territorio y la movilidad cotidiana
Cebollada Frontera, Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)

Títol variant: Aproximació als processos d’exclusió social a partir de la relació entre el territori i la mobilitat quotidiana.
Títol variant: Approche aux processus d’exclusion sociale en relation au rapport entre territoire et mobilité urbaine.
Títol variant: An analysis of social exclusion processes from the relationships between space and daily mobility
Data: 2006
Resum: Este artículo analiza la relación existente entre la movilidad cotidiana y la exclusión social. El modelo de movilidad hegemónico basado en el uso del coche se revela como selectivo, puesto que su utilización es desigual según la adscripción social de los individuos. Mujeres, jóvenes e inmigrantes son tres de los colectivos con unos índices de motorización menores. La menor disponibilidad de vehículo privado reduce las posibilidades de uso de la ciudad a estos colectivos. En este contexto, las características del territorio urbano se revelan determinantes para extender la igualdad de oportunidades de uso de la ciudad. Se establecen tres categorías de territorio según su capacidad de inclusión social: incluyentes, semiincluyentes y excluyentes. Finalmente, la exclusión del mercado laboral resultado del déficit de accesibilidad ilustra la desigualdad de oportunidades de los colectivos menos motorizados y la importancia de las características urbanas en la búsqueda de mayores cotas de inclusión social.
Resum: Aquest article analitza la relació existent entre la mobilitat quotidiana i l’exclusió social. El model de mobilitat hegemònic basat en l’ús del cotxe es mostra com una posició selectiva que la seva utilització és desigual segons l’adscripció social dels individus. Les dones, els joves i els immigrants són tres dels col•lectius amb uns índexs de motorització més baixos. La disponibilitat menor del vehicle privat redueix les possibilitats d’ús de la ciutat per part d’aquests col•lectius. En aquest context, les característiques del territori urbà esdevenen determinants per estendre la igualtat d’oportunitats d’ús de la ciutat. Segons la seva capacitat d’integració social, s’estableixen tres categories del territori: incloent, semiincloent i excloent. Finalment, l’exclusió del mercat de treball resultant dels dèficits en l’accessibilitat, il•lustra la desigualtat d’oportunitats dels col•lectius menys motoritzats i la importància de les característiques urbanes en la recerca de quotes més elevades d’integració social.
Resum: Cet article analyse le rapport existant entre la mobilité au quotidien et l’exclusion sociale. Le modèle de mobilité hégémonique qui se base en l’utilisation de la voiture se manifeste comme une position sélective autant que son utilisation est inégal selon l’adhésion sociale des individus; les femmes, les jeunes et les immigrants se trouvent parmi les collectifs avec un index plus bas de motorisation. La mineure disponibilité des véhicules privés réduit les possibilités en l’utilisation du village a ces collectifs. Dans ce contexte, les caractéristiques du territoire urbain se révèlent déterminantes afin d’étendre l’égalité d’opportunités en l’utilisation du village. Selon leur capacité d’intégration sociale, on peut établir trois catégories du territoire: incluent, demi-incluent et excluent. Finalement, l’exclusion du marché du travail résultante des déficits en l’accessibilité illustre l’inégalité d’opportunités des collectifs moins motorisés aussi que l’importance des caractéristiques urbaines à la recherche de plus grandes cotes d’intégration sociale.
Resum: This article analyses the existing relationship between daily mobility and social exclusion. The hegemonic mobility model based on the use of the car proves to be discriminatory since its use varies according to the social group an individual belongs to; women, young adults and immigrants are the three social groups with the lowest car ownership rates. The relatively low rate of car ownership among these social groups means that their possibilities for making use of what the city offers are limited. In this context, urban territory characteristics prove to be determining factors to extend equality of opportunity for making use of the city. Three territorial categories are established according to their social integration capacity: inclusive, semi-inclusive and exclusive. Finally, labour market exclusion, the direct result of the lack of accessibility, illustrates the inequality of opportunity experienced by these groups with lower car ownership rates and the importance of urban characteristics in the search for higher levels of social integration.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: Article ; recerca ; article ; publishedVersion
Matèria: Mobilitat qüotidiana ; Territori urbà ; Exclusió social ; Movilidad cotidiana ; Territorio urbano ; Exclusión social ; Mobilitat quotidiana ; Mobilité au quotidien ; Territoire urbain ; Exclusion sociale ; Daily mobility ; Urban territory ; Social exclusion
Publicat a: Documents d'anàlisi geogràfica, N. 48 (2006) p. 105-121, ISSN 0212-1573

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/72655


17 p, 115.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2007-07-20, darrera modificació el 2016-12-07



   Favorit i Compartir