Google Scholar: cites
El principio de Le Chatelier a través de la historia y su formulación didáctica en la enseñanza del equilibrio químico
Quílez Pardo, Juan (Universitat de València. Departament de Química Orgànica)
Sanjosé López, Vicent (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)

Data: 1996
Resum: The historical evolution of the Le Chatelier's principle is connected with its use in the chemistry classroom. The apparent simplicity in which the Le Chatelier's principle was first formulated and the success achieved in the implementation of some important industrial processes gave it an initial acknowledgement still kept nowadays. Nevertheless, since the beginning of this century, different authors have pointed out the limited character of the qualitative rule and its vague and ambiguous formulation. Furthermore, thermodynamics gives for the Le Chatelier's principle some quantitative formulations that limit its applicability. However, most general chemistry textbooks have treated the Le Chatelier's qualitative rule as a universal and infallible principle, making suitable for teaching the statement given by Le Chatelier in 1888. This didactic teaching approach is a source of different misconceptions which are generated in the prediction of the evolution of a perturbed chemical equilibrium system. Hence, some authors have suggested avoiding the Le Chatelier's rule. This new option assumes to use exclusively the chemical equilibrium constant.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: La llei del desplaçament de l'equilibri químic ; Formulació matemàtica de De Donder y Rysselbergue ; Equilibri dinàmic ; Reaccions químiques ; Formació del professorat
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, V. 14 n. 3 (1996) p. 381-390, ISSN 2174-6486

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21467
Adreça original: https://ensciencias.uab.cat/article/view/v14-n3-quilez-sanjose
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.4213


10 p, 660.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2007-12-18, darrera modificació el 2022-06-21



   Favorit i Compartir