Web of Science: 5 cites, Scopus: 8 cites, Google Scholar: cites
La formación en periodismo de datos en España : radiografía de la oferta académica universitaria
Saavedra Llamas, Marta (Universidad Antonio de Nebrija)
Herrero de la Fuente, Mercedes (Universidad Antonio de Nebrija)
Castillo Lozano, Eduardo (Universidad Antonio de Nebrija)

Títol variant: Training in data journalism in Spain : an overview of the higher education academic offering
Títol variant: La formació en periodisme de dades a Espanya : radiografia de l'oferta acadèmica universitària
Data: 2020
Resum: Dentro de un ecosistema mediático cambiante, el periodismo de datos se alza como una de las especializaciones más interesantes para proporcionar a los usuarios información de calidad y como instrumento esencial para combatir esa amenaza para las sociedades democráticas que hoy representan las noticias falsas. En el presente trabajo nos preguntamos si los planes de estudio de los títulos oficiales en los niveles de grado y postgrado permiten a sus alumnos adquirir las competencias necesarias para afrontar con éxito el desafío de su integración laboral en este ámbito, para el que se augura un amplio futuro, y eventualmente convertirse en profesionales capaces de localizar, procesar y analizar flujos ingentes de información. Basándonos en el Registro de Universidades, Centros y Títulos (RUCT), hemos explorado los planes de estudios que componen la oferta académica española actual y las asignaturas relacionadas con este ámbito. Se trata de una oferta insuficiente, que en el grado se caracteriza por incluir contenidos generalistas dentro de asignaturas de carácter optativo. En el postgrado, aun siendo todavía una tendencia minoritaria, se han duplicado en los últimos cinco años las titulaciones que posibilitan esta formación, que en la mayoría de los casos se aborda con asignaturas bastante específicas y con una orientación práctica.
Resum: Within a changing media ecosystem, data journalism stands out as one of the most interesting specializations to provide users with quality information and an essential instrument to combat the harmful effects of fake news in democratic societies. In this paper, we inquire as to whether the curricula of undergraduate and postgraduate journalism degree programs in Spain provide students the necessary skills to successfully enter the labor market, for which a promising future is foreseen, and eventually become professionals capable of locating, processing and analyzing huge information flows. Based on the Spanish Registry of Universities, Centers and Degrees (RUCT), we examined the curricula of the current academic offering and the subjects related to this field in Spain. We found that the academic offering is insufficient, as it only includes general content in elective subjects at the undergraduate level. At the postgraduate level, although still few in number, programs that provide such training have doubled in the last 5 years and, in most cases, offer specific subjects with a practical orientation.
Resum: Dins d'un ecosistema mediàtic canviant, el periodisme de dades s'alça com una de les especialitzacions més interessants per proporcionar als usuaris informació de qualitat i com a instrument essencial per combatre aquesta amenaça per a les societats democràtiques que avui representen les notícies falses. En el present treball ens preguntem si els plans d'estudi dels títols oficials en els nivells de grau i postgrau permeten als seus alumnes adquirir les competències necessàries per afrontar amb èxit el desafiament de la seva integració laboral en aquest àmbit, per al qual s'augura un ampli futur, i eventualment convertir-se en professionals capaços de localitzar, processar i analitzar fluxos ingents d'informació. Basant-nos en el Registre d'Universitats, Centres i Títols (RUCT), hem explorat els plans d'estudis que componen l'oferta acadèmica espanyola actual i les assignatures relacionades amb aquest àmbit. Es tracta d'una oferta insuficient, que en el grau es caracteritza perquè inclou continguts generalistes dins d'assignatures de caràcter optatiu. En el postgrau, tot i ser encara una tendència minoritària, en els últims cinc anys s'han duplicat les titulacions que possibiliten aquesta formació, que en la majoria dels casos s'aborda amb assignatures bastant específiques i amb una orientació pràctica.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Comunicación ; Periodismo ; Periodismo de datos ; Competencias profesionales ; Medios de comunicación ; Formación en comunicación ; Macrodatos ; Visualización ; Journalism ; Data journalism ; Professional skills ; Media ; Communication studies ; Big data ; Visualization ; Periodisme ; Periodisme de dades ; Competències professionals ; Mitjans de comunicació ; Formació en comunicació ; Macrodades ; Visualització
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 62 (Juny 2020) , p. 93-109 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v62-saavedra-herrero-castillo
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/371328
DOI: 10.5565/rev/analisi.3283


pdf
18 p, 166.3 KB

epub
1.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2020-07-01, darrera modificació el 2022-05-04



   Favorit i Compartir