Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/23258
Profesión docente, equidad y exclusión social. Desafíos y respuestas
Arnove, Robert F.

Títol variant: Professió docent, equitat i exclusió social. Desafiaments i respostes
Títol variant: The teaching profession, equity and social exclusion. Challenges and answers
Data: 2007
Resum: El artículo recoge un conjunto de reflexiones sobre los sistemas educativos de distintos países latinoamericanos, tomando como punto de partida la profesión docente y como ésta influye sobre la calidad y equidad de la educación. Inicialmente, se hace un análisis del papel que desempeña el sistema educativo en el desarrollo económico de los estados, así como la implicación que puede tener o no en el proceso de favorecer la reproducción social. Se señala, asimismo, que el protagonismo que tienen los maestros en el desarrollo de su profesión resulta clave para ayudar a los alumnos de las clases más desfavorecidas a salir del círculo de la pobreza y la exclusión. En este sentido, expone diferentes fórmulas para conseguir que la educación sea el eje vertebrador de la equidad social, tomando en consideración programas de educación popular y otros inspirados en la escuela nueva.
Resum: L’article recull un conjunt de reflexions sobre els sistemes educatius de diferents països llatinoamericans, prenent com a punt de referència la professió docent i com aquesta influeix sobre la qualitat i l’equitat de l’educació. Inicialment, s’hi fa una anàlisi del paper que té el sistema educatiu en el desenvolupament econòmic dels estats, com també del rol que aquest pot tenir per afavorir, o no, la reproducció social. S’hi remarca, tanmateix, que el paper dels mestres en el desenvolupament de la seva professió esdevé clau per ajudar els alumnes de les classes més desfavorides a sortir del cercle de la pobresa i l’exclusió. En aquest sentit, hi exposa diferents fórmules per aconseguir que l’educació esdevingui l’eix vertebrador de l’equitat social, prenent en consideració programes d’educació popular i d’altres inspirats en l’escola nova.
Resum: This article considers a number of reflections concerning the teaching profession and how this impacts upon quality and equity in the educational systems of several Latin-American countries. It begins by analyzing the role educational systems play in the economic development of states, as well as how these may promote social reproduction. Accordingly, the role teachers play in their professional development proves to be key to help students in lower classes to get rid of poverty and social exclusion. In this regard, the article suggests different formulae that may help education to become a cornerstone for social equity by taking into account popular education programmes and others inpired upon the new schooling movement.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Professió docent ; Reforma educativa ; Qualitat educativa ; Equitat ; Formació docent ; Profesión docente ; Calidad educativa ; Equidad ; Formación docente ; Teaching profession ; Educational reform ; Educational quality ; Equity ; Teachers’professional development
Publicat a: Educar, N. 39 (2007) p. 11-34, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/76733


24 p, 125.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2008-01-18, darrera modificació el 2016-10-15



   Favorit i Compartir