Google Scholar: citations
Retos en las funciones de la universidad en la sociedad del conocimiento
Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Mentado, Trinidad (Universitat de Barcelona)

Additional title: Challenges in the functions of the University in the knowledge society
Date: 2019
Abstract: Desde hace años la universidad está en permanente proceso de revisión y cambio para adaptarse a las demandas del entorno. Nuestro objetivo es hacer una revisión de los retos que cada una de las funciones de la universidad debe atender para dar respuesta a las exigencias del momento. Nos centramos en los retos que se dibujan en las funciones de la docencia universitaria, la gestión y la investigación. Las conclusiones determinan que los cambios en estas funciones tienen rasgos comunes que responden al nuevo enfoque y tendencia de la universidad orientada al mercado, aunque en cada función se materializan de forma muy particular. En el ámbito de la docencia el reto lo plantean las nuevas exigencias de formación de corte competencial que obligan a nuevos diseños formativos. En el ámbito institucional la gobernanza de las instituciones universitarias se abre a plantear la profesionalización de la gestión, la transparencia y la adopción de mecanismos de gestión tradicionalmente propios del sector empresarial. Finalmente en la investigación asistimos a una intensificación de la producción científica como sistema de promoción.
Abstract: For years, the university has been in a permanent process of revision and change to adapt to the demands of the environment. Our goal is to review the challenges that each function of the university must meet to respond to the demands of the context. The research/study focuson the challenges that arise in the functions of university: teaching, management and research. The conclusions determine that the changes in these three functions have several points in common with new approach and tendency of the university oriented to the market. Although in each function this points are revealed in a very particular way. In the field of teaching, the challenge is posed by the new demands of competency-based training that require new training designs. In the institutional sphere, the governance of university opens up to the professionalization of management, transparency and the adoption of mechanisms of management that traditionally comes from the business sector. Finally, in the research are awewitness an intensification of scientific production as a promotion system.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Universidad ; Docencia universitaria ; Gobernanza de la universidad ; Investigación ; University ; Teaching ; Governance ; Research
Published in: El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, Núm. 28 (2019) , p. 19-30, ISSN 2386-3374

DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2019.263


13 p, 569.4 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > CRiEDO (Center for Research and Studies for Organizational Development)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2021-03-18, last modified 2022-03-05



   Favorit i Compartir