Google Scholar: citations,
L'ús de les tècniques de reproducció assistida : una nova mirada sobre la reproducció i l'embaràs humà basada en el debat i l'argumentació
Vila Gatius, Jaume (INS Salas i Xandri (Sant Quirze del Vallès, Catalunya))
Montalban Quesada, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)

Additional title: The use of assisted reproductive technology : a new look at reproduction and human pregnancy based on debate and argumentation
Additional title: Uso de técnicas de reproducción de asistida : una nueva mirada sobre la reproducción y el embarazo humano basado en el debate y la argumentación
Date: 2021
Abstract: L'alfabetització científica promou apropar la ciència a tothom formant ciutadans amb capacitat de comprendre, decidir i actuar en temes científics. Per aconseguir-ho, una de les estratègies en l'àmbit pedagògic és vincular els coneixements científics a la vida quotidiana. En la següent recerca-acció, s'utilitzen les tècniques de reproducció assistida com a context social per teixir una seqüència didàctica sobre la reproducció humana. Aquesta proposta no només trenca amb formes més clàssiques d'ensenyar la reproducció, sinó que incorpora metodologies pròpies de la ciència com el treball cooperatiu, les controvèrsies socio-científiques, el debat i l'argumentació, tot sumant diverses competències científiques i adaptant parcialment els continguts a la teledocència. Per tal de valorar la proposta educativa, es van analitzar els texts argumentatius de l'alumnat de primer de Batxillerat inclosos en l'activitat final de síntesi, tan en la forma -estructura- com en el fons -tipus d'arguments-. A més a més, s'investigà l'evolució dels arguments emprats des de l'activitat inicial d'exploració fins a la final. Els resultats mostren que l'alumnat és capaç de redactar texts argumentatius adequats, tan per l'estructura com per l'argumentació i incorporació de conceptes, destacant l'ús d'explicacions científiques per defensar la seva postura vers un dilema socio-científic sobre les tècniques de reproducció assistida.
Abstract: Scientific literacy promotes putting science closer to people and educating citizens with ability to understand, decide and act in scientific issues. One strategy for that in pedagogy is to bind scientific knowledge and everyday life together. In the following action research, assisted reproductive technology is used as a social context so as to build a didactic sequence about human reproduction. This proposal not only breaks with more traditional ways of teaching reproduction but also incorporates scientific methodologies such as cooperative work, socio-scientific controversies, debate and argumentation, considering different scientific competences, and partially adapting the concepts in e-learning. The results show that the students are able to write proper argumentative texts, regarding structure, argumentation and concept incorporation, besides a remarkable use of scientific explanations to defend their stance on a socioscientific dilemma of assisted reproductive technology.
Abstract: La alfabetización científica promueve acercar la ciencia a todos formando ciudadanos con capacidad de comprender, decidir y actuar en temas científicos. Para conseguirlo, una de las estrategias en el ámbito pedagógico es vincular los conocimientos científicos a la vida cotidiana. En la siguiente investigación - acción, se utilizan las técnicas de reproducción asistida como contexto social para tejer una secuencia didáctica sobre la reproducción humana. Esta propuesta no solo rompe con las formas clásicas de enseñar la reproducción, si no que incorpora metodologías propias de la ciencia como el trabajo cooperativo, las controversias socio-científicas, el debate y la argumentación, trabajando distintas competencias científicas y adaptando parcialmente los contenidos a la tele-docencia. Los resultados muestran que el alumnado es capaz de redactar textos argumentativos adecuados, ya sea en la estructuración como en la argumentación e incorporación de conceptos, destacando el uso de explicaciones científicas para defender su postura hacia un dilema socio-científico sobre las técnicas de reproducción asistida.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Controvèrsies socio-científiques ; Text argumentatiu ; Seqüència didàctica ; Treball cooperatiu ; Teledocència ; Controversia socio-científica ; Texto argumentativo ; Secuencia didáctica ; Trabajo cooperativo ; Teledocencia ; Socioscientific controversies ; Argumentative text ; Didactic sequence ; Cooperative work ; E-learning
Published in: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 42 (2021) , p. 23-31 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n42-vila-motalban
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/394755
DOI: 10.5565/rev/ciencies.440


9 p, 222.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Ciències
Articles > Research articles

 Record created 2021-06-30, last modified 2022-10-19



   Favorit i Compartir