Segregació escolar i l'aparició de la Covid-19 : la tasca del docent en escoles d'alta complexitat que funcionen amb codis integrats
Sagalés Pernías, Anna
Tarabini-Castellani, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Additional title: Segregación escolar i la aparición de la Covid-19 : la práctica docente en escuelas de alta complejidad que funcionan con códigos integrados
Additional title: School segregation and the Covid-19 outbreak : teacher's practice in high complexity schools which work with integrated codes
Date: 2021
Abstract: La segregació escolar propicia la formació de centres d'alta complexitat caracteritzats per tenir una composició social vulnerable. Els centres educatius s'han d'entendre com una institució que vetlla pel benestar i la protecció social de l'alumnat, a més de generar processos d'aprenentatge. Però, què passa quan apareix un fenomen com la pandèmia mundial de la Covid-19? La present recerca s'enfoca en centres que treballen per competències per fomentar la justícia escolar. Basant-nos en la visió d'autors que consideren que es pot fomentar la justícia escolar amb aquest tipus de metodologia. Així doncs, fan ús de codis integrats per treballar el currículum de manera transversal i global. Es pretenen observar els canvis que s'han generat en la pràctica docent durant el confinament total i amb les noves restriccions a les aules. Més concretament, es vol tenir coneixement sobre com es va poder mantenir l'ús dels codis integrats i com es va realitzar l'acompanyament en aquestes circumstàncies. Si autors apunten que hi ha una tasca desigual del docent en relació amb la composició social dels centres, què passa quan l'alumnat no pot tornar a l'escola? Aquesta recerca és qualitativa perquè es vol aconseguir informació detallada sobre les experiències dels docents. Específicament, s'han entrevistat tutors d'un mateix centre de primària d'alta complexitat, atès que aquests comparteix més temps amb els infants en el seu procés d'aprenentatge.
Abstract: La segregación escolar propicia la formación de centros de alta complejidad caracterizados por tener una composición social vulnerable. Los centros educativos se tienen que entender como una institución que vela por el bienestar y la protección social del alumnado, además de generar procesos de aprendizaje. Pero ¿qué pasa cuando aparece un fenómeno como la pandemia mundial de la Covid-19? La presente investigación se enfoca en centros que trabajan por competencias para fomentar la justicia escolar. Basándonos en la visión de autores que consideran que se puede fomentar la justicia escolar con este tipo de metodología. Así pues, hacen uso de códigos integrados para trabajar de manera transversal y global. Se pretende observar los cambios que se han generado en la práctica docente durante el confinamiento total y con las nuevas restricciones en las aulas. Más concretamente, se quiere tener conocimiento sobre cómo se pudo mantener el uso de los códigos integrados y como se realizó el acompañamiento en estas circunstancias. Si autores apuntan que hay una desigual tarea del docente según la composición social de los centros, ¿qué pasa cuando el alumnado no puede volver a la escuela? Esta investigación es cualitativa porque se quiere conseguir información detallada sobre las experiencias de los docentes. Específicamente, se han entrevistado tutores de un mismo centro de primaria de alta complejidad, ya que estos son los que comparten más tiempo con los infantes en su proceso de aprendizaje.
Abstract: School segregation promotes the formation of high complexity centers characterized for having a vulnerable social composition. Educational centers have to be understood as institutions that ensure the social wellness and protection of the schoolchildren, besides producing learning processes. But what happens when a phenomenon such as the worldwide Covid-19 pandemic appears? The current investigation focuses on centers which work with competence-related methods in order to promote school justice. Building upon the view of some authors who come to consider that school justice can be promoted with this kind of teaching methodology. Thus, they use integrated codes to work in a crossed and global way. It is intended to observe the changes produced in the teaching practice during the total confinement and with the new restrictions in the classroom. More specifically, we want to have knowledge about how was possible to keep using integrated codes and how was the accompaniment done in these circumstances. If some authors point that there is an uneven work of the teacher according to the social composition of the centers, what happens when the schoolchildren are unable to come back to school? This is a qualitative research because it wants to obtain detailed information about the teachers' experiences. Especially, several schoolteachers from the same high complexity primary school have been interviewed, since they share more time with the pupils in their learning process.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Studies: Sociologia [2500262]
Study plan: Grau en Sociologia [819]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Segregació escolar ; Covid-19 ; Codis integrats ; Justícia escolar ; Tasca del docent ; Currículum ; Acompanyament ; Segregación escolar ; COVID-19 ; Códigos integrados ; Justicia escolar ; Práctica docente ; Acompañamiento ; School segregation ; Integrated codes ; School justice ; Teacher's practice ; Syllabus ; Accompaniment



TFG
65 p, 795.6 KB

Pòster
650.8 KB

Resum executiu
208.2 KB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Political Science and Sociology

 Record created 2021-10-01, last modified 2022-06-15



   Favorit i Compartir