Tutoria entre iguals, virtual i sincrònica per a la millora de competències comunicatives en anglès i espanyol
Garriga Ràfols, Ivet
Duran Gisbert, David, 1963-, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació

Data: 2022
Descripció: 42 pag.
Resum: En aquest treball es presenta el disseny i implementació d'una proposta educativa de tutoria entre iguals recíproca i sincrònica en un context virtual, que s'ha ideat per tal de millorar les competències comunicatives en anglès i espanyol. Alumnes de cinquè de primària de Catalunya i d'Escòcia van ser emparellats per desenvolupar cadascú el rol de tutor, en la seva llengua, i el de tutorat, en la llengua estrangera. La finalitat del projecte ha estat que durant quatre sessions d'intercanvi virtual els infants milloressin tant en la llengua estrangera -a partir de les ajudes proporcionades pel seu tutor-, com en la seva llengua -oferint ajudes pedagògiques al tutorat-. La proposta compta amb un total de set sessions (dues de formació inicial, quatre de tutoria entre iguals virtual i una de valoració final) i s'ha portat a la pràctica a un grup de 25 infants de l'Escola La Maquinista de Barcelona i a un altre grup de 26 infants del centre St. Joseph's R. C. Primary School d'Aberdeen. Els resultats d'aquesta experiència mostren que oferir eines i estratègies comunicatives als infants durant la formació inicial en el seu rol com a tutor pot ser beneficiós per acomplir satisfactòriament el seu rol, així com anticipar-se a la futura interacció sincrònica en llengua estrangera. Per a posteriors posades en pràctica, es determina que el grau de participació i implicació dels infants tutors en l'elaboració dels materials pel seu respectiu tutorat podria incrementar les oportunitats d'aprenentatge d'ambdues parts.
Resum: En este trabajo se presenta el diseño y la implementación de una propuesta educativa de tutoría entre iguales recíproca y sincrónica en un contexto virtual, que se ha ideado para mejorar las competencias comunicativas en inglés y español. Alumnos de quinto de primaria de Cataluña y Escocia fueron emparejados para desarrollar cada uno el rol de tutor, en su lengua, y el de tutorado, en la lengua extranjera. La finalidad del proyecto ha sido que durante cuatro sesiones de intercambio virtual los niños y niñas mejoraran tanto en la lengua extranjera -a partir de las ayudas proporcionadas por su tutor-, como en su lengua -ofreciendo ayudas pedagógicas al tutorado-. La propuesta cuenta con un total de siete sesiones (dos de formación inicial, cuatro de tutoría entre iguales virtual y una de valoración final) y se ha llevado a la práctica a un grupo de 25 alumnos y alumnas del centro Escola La Maquinista de Barcelona y a otro grupo de 26 alumnos y alumnas del centro St. Joseph's R. C. Primary School de Aberdeen. Los resultados de esta experiencia muestran que ofrecer herramientas y estrategias comunicativas a los alumnos durante la formación inicial en su rol como tutor puede ser beneficioso para cumplir satisfactoriamente su rol, así como anticiparse a la futura interacción sincrónica en lengua extranjera. Para posteriores puestas en práctica, se determina que el grado de participación e implicación de los alumnos tutores en la elaboración de los materiales para su respectivo tutorado podría incrementar las oportunidades de aprendizaje de ambas partes.
Resum: This paper presents the design and implementation of an educational proposal on reciprocal and synchronous peer tutoring in a virtual context, which has been designed to improve communication competences in English and Spanish. Fifth-grade students from Catalonia and Scotland were paired up to each play the role of tutor, in their own language, and tutored, in the foreign language. The purpose of the project has been that, during four virtual exchange sessions, the students will improve both in the foreign language -thanks to the help provided by their tutor-, and in their own language -offering pedagogical aids to the tutored-. The proposal has a total of seven sessions (two for initial training, four for virtual peer tutoring and one for final assessment) and has been put into practice in a group of 25 students from Escola La Maquinista from Barcelona and in another group of 26 students from St. Joseph's R. C. Primary School from Aberdeen. The results of this experience show that offering communication tools and strategies to students during initial training in their role as a tutor can be beneficial to satisfactorily fulfill their role, as well as anticipate future synchronous interaction in the foreign language. For later implementations, it is determined that the degree of participation and involvement of the student tutors in the preparation of the materials for their respective tutoring could increase the learning opportunities of both sides.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Titulació: Educació Primària [2500798]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball de fi de postgrau
Matèria: Tutoria entre iguals ; Aprenentatge entre iguals ; Innovació educativa ; Aprendre ensenyant ; Competències comunicatives ; Aprenentatge d'idiomes ; Entorns virtuals d'aprenentatge ; Tutoría entre iguales ; Aprendizaje entre iguales ; Innovación educativa ; Aprender enseñando ; Competencias comunicativas ; Aprendizaje de idiomas ; Entornos virtuales de aprendizaje ; Peer tutoring ; Peer learning ; Educational innovation ; Learning by teaching ; Communicative competences ; Language learning ; Virtual learning environment



43 p, 761.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera > Ciències de l'Educació, TFM

 Registre creat el 2022-09-19, darrera modificació el 2023-07-22



   Favorit i Compartir