Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Facteurs linguistiques liés à la connaissance des racines latines et grecques : origine et fréquence
Whissell-Turner, Kathleen (Université du Québec à Montréal)
Fejzo, Anila (Université du Québec à Montréal)
Saidane, Rihab (Université du Québec à Montréal)

Additional title: Factors lingüístics vinculats al coneixement de les arrels llatines i gregues : origen i freqüència
Additional title: Linguistic Factors related to Greek and Latin Roots' Knowledge : Origin and Frequency
Additional title: Factores lingüísticos vinculados al conocimiento de las raíces latinas y griegas : origen y frecuencia
Date: 2022
Abstract: Dès la fin du primaire, les élèves éprouvent des difficultés avec les textes informatifs (PIRLS, 2011), dont un grand nombre de mots est composé de racines latines et grecques (ex. : Green, 2008). Des recherches récentes ont déjà identifié que les mots rares (Cervetti et al. , 2015) ou abstraits (Hiebert et al. , 2019) contribuaient à la mécompréhension des mots. La présente recherche descriptive vise à vérifier si l'origine des racines, la fréquence des mots ainsi que la fréquence des racines sont liées à la connaissance des racines latines et grecques chez 34 élèves francophones de 6e année du primaire. Les résultats révèlent que les élèves produisent plus d'erreurs liées au sens des racines latines que des racines grecques. Cependant, aucune relation n'a été constatée entre la fréquence des mots ou des racines ainsi que la performance des élèves au test de connaissance des racines latines et grecques.
Abstract: Des del final de l'escola primària, els alumnes experimenten dificultats amb els textos informatius (Progress in International Reading Literacy Study [PIRLS], 2011), les paraules dels quals es componen d'arrels llatines i gregues (ex. Green, 2008). Investigacions recents han identificat que les paraules rares (Cervetti et al. , 2015) o abstractes (Hiebert et al. , 2019) contribueixen a una comprensió errònia. Aquesta investigació descriptiva té com a objectiu verificar si l'origen de les arrels, la freqüència de les paraules i la freqüència de les arrels es relacionen amb el coneixement de les arrels llatines i gregues en 34 alumnes francòfons de 6è any de primària. Els resultats revelen que els alumnes produeixen més errors relacionats amb el significat de les arrels llatines que de les arrels gregues. Tot i això, no es va trobar relació entre la freqüència de paraules o arrels i l'exercici dels alumnes en la prova de coneixement d'arrels llatines i gregues.
Abstract: Middle-school students struggle with expository texts (Progress in International Reading Literacy Study [PIRLS], 2011), many of whose words are composed by roots originated from Greek or Latin language (ex. : Green, 2008). In recent research, factors such as low surface frequency (Cervetti et al. , 2015) or high abstractness (Hiebert et al. , 2019) has been found to entail word comprehension. This descriptive research aims to verify if root origin, word frequency and root frequency are related to the knowledge of Greek and Latin roots among 34 French-speaking sixth graders. Results showed that students produce more errors on the meaning of Latin roots than Greek roots. However, no relationship was observed between word frequency or root frequency and students' performance on Greek and Latin roots knowledge test.
Abstract: Desde el final de la escuela primaria, los alumnos experimentan dificultades con los textos informativos (Progress in International Reading Literacy Study [PIRLS], 2011), cuyas palabras se componen de raíces latinas y griegas (ej. Green, 2008). Investigaciones recientes han identificado que las palabras raras (Cervetti et al. , 2015) o abstractas (Hiebert et al. , 2019) contribuyen a una comprensión errónea. La presente investigación descriptiva tiene como objetivo verificar si el origen de las raíces, la frecuencia de las palabras y la frecuencia de las raíces se relacionan con el conocimiento de las raíces latinas y griegas en 34 alumnos francófonos de 6º año de primaria. Los resultados revelan que los alumnos producen más errores relacionados con el significado de las raíces latinas que de las raíces griegas. Sin embargo, no se encontró relación entre la frecuencia de palabras o raíces y el desempeño de los alumnos en la prueba de conocimiento de raíces latinas y griegas.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Francès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Racine latine et grecque ; Vocabulaire disciplinaire ; Origine de la racine ; Fréquence du mot ; Fréquence de la racine ; Arrels llatines i gregues ; Vocabulari disciplinari ; Origen de les arrels ; Freqüència de paraules ; Freqüència d'arrels ; Greek and latin roots ; Domain-specific academic vocabulary ; Root origin ; Word frequency ; Root frequency ; Raíces latinas y griegas ; Vocabulario disciplinario ; Origen de las raíces ; Frecuencia de palabras ; Frecuencia de raíces
Published in: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 3 (2022) , p. e1069 (Invited Authors) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v15-n3-whissell-fejzo-saidane
DOI: 10.5565/rev/jtl3.1069


18 p, 603.8 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Research articles

 Record created 2022-10-24, last modified 2023-04-30



   Favorit i Compartir