Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
La alta montaña en las pinturas de Carlos de Haes desde el análisis de algunas creaciones de los Pirineos y/o de los Picos de Europa (1869-1876)
González Prieto, Luis Aurelio (Real Instituto de Estudios Asturianos)
Díaz González, María del Mar (Universidad de Oviedo)

Títol variant: L'alta muntanya en les pintures de Carlos de Haes des de l'anàlisi d'algunes creacions dels Pirineus i/o dels Picos de Europa (1869-1876)
Títol variant: The high mountains in the paintings of Charles de Haes based on an analysis of some paintings of the Pyrenees and/or the Picos de Europa (1869-1876)
Data: 2022
Resum: A Carlos de Haes compete la implantación de la pintura del natural en España. Desde la cátedra de Paisajismo en la Academia de Bellas Artes de San Fernando, se erige en la correa de transmisión del plenairismo a sus discípulos más relevantes, seguidores acérrimos del artista. A pesar de su trascendencia en la renovación del discurso plástico contemporáneo español, en referencia a su figura se mantiene aún hoy cierta opacidad. Desde esta situación incomprensible, se plantea la aclaración de controversias y errores respecto de sus viajes a ambos macizos, Pirineos franceses y Picos de Europa, representados por el maestro a lo largo de su trayectoria. A partir de la consulta exhaustiva de la hemerografía local histórica y el manejo de otras fuentes documentales (catálogos de museos y salas de subastas), esta investigación corrige las atribuciones de siete obras que están desubicadas de la cadena montañosa y otras tres pinturas más que localizan mal los picos representados. Para rastrear los emplazamientos elegidos en su día por el artista, se desencadenó un laborioso trabajo de campo, contando con el conocimiento profundo del montañismo de los dos macizos. La orografía más emblemática e incontrovertible, la botánica y los atuendos y tocados de hombres y mujeres marcan las pautas para la detección de los parajes representados en las obras analizadas. La rectificación fundada de estos equívocos mejora el entendimiento de la figura del maestro hispano-belga y contribuye asimismo a determinar las etapas de su evolución.
Resum: A Carlos de Haes competeix la implantació de la pintura del natural a Espanya. Des de la càtedra de Paisatgisme a l'Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, s'erigeix en la corretja de transmissió de la pintura a l'aire lliure als seus deixebles més rellevants, seguidors acèrrims de l'artista. Malgrat la seva transcendència en la renovació del discurs plàstic contemporani espanyol, en referència a la seva figura es manté encara avui una certa opacitat. Des d'aquesta situació incomprensible, es planteja l'aclariment de controvèrsies i errors respecte dels seus viatges a tots dos massissos, els Pirineus francesos i els Picos de Europa, representats pel mestre al llarg de la seva trajectòria. A partir de la consulta exhaustiva de l'hemerografia local històrica i el maneig d'altres fonts documentals (catàlegs de museus i sales de subhastes), aquesta recerca corregeix les atribucions de set obres que estan desubicades de la cadena muntanyenca i de tres pintures més que localitzen malament els pics representats. Per rastrejar els emplaçaments triats al seu moment per l'artista, es va desencadenar un laboriós treball de camp, comptant amb el coneixement profund del muntanyisme dels dos massissos. L'orografia més emblemàtica i incontrovertible, la botànica i els abillaments i tocats d'homes i dones marquen les pautes per a la detecció dels paratges representats en les obres analitzades. La rectificació fundada d'aquests equívocs fa que s'entengui millor la figura del mestre hispano-belga i contribueix, així mateix, a determinar les etapes de la seva evolució.
Resum: Carlos de Haes was one of the first people in Spain to paint directly from nature. As chair of landscape painting at the Academy of Fine Arts of San Fernando, he helped popularise painting en plein air among his closest and most ardent followers. Despite his importance in the renaissance of contemporary Spanish art, he continues to be shrouded in a certain degree of mystery. Given this inexplicable situation, this paper aims to clarify certain controversies and misunderstandings regarding his trips to both the French Pyrenees and the Picos de Europa, both of which he painted throughout his career. Following exhaustive research of local historical documents and other sources (museum and auction house catalogues), this paper corrects the attributions of seven works assigned to the wrong mountain ranges, and three that wrongly identify the mountains represented. To locate the sites from which the artist viewed the subjects in question, exhaustive field work took place, using in-depth knowledge of the two mountain ranges. The most well-known and indisputable orography, the botany, and people's clothing and headwear helped identify the locations painted in the works under analysis. The long-overdue correction of these misunderstandings improves our understanding of the Spanish-Belgian master, and also helps us identify the different stages in his artistic development.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Paisaje de alta montaña ; Pintura del natural ; Carlos de Haes ; Plenairismo ; Escuela de Barbizon ; Pirineos franceses ; Picos de Europa ; Viajes pictóricos ; Hispano-belga ; Eaux-Bonnes ; High mountain landscape ; Life painting ; Charles de Haes ; Plenairism ; Barbizon school ; French Pyrenees ; Pictorial travel ; Spanish- Belgian ; Paisatge d'alta muntanya ; Pintura a l'aire lliure ; Escola de Barbizon ; Pirineus francesos ; Viatges pictòrics
Publicat a: Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 93-115 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v20-gonzalez-diaz
DOI: 10.5565/rev/locus.466


24 p, 11.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-12-23, darrera modificació el 2023-10-22



   Favorit i Compartir