Com construeix el professorat la imatge de l'alumna/e ideal en clau de gènere?
Casas Díaz, Elisa
Tarabini-Castellani Clemente, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Additional title: La construcción de la imatgen del/la alumno/a ideal en clave de género
Additional title: The construction of the ideal student's image in gender key
Date: 2022
Abstract: Aquest estudi examina la construcció de la imatge de l'alumna/e ideal en clau de gènere, dins del marc del batxillerat d'un institut públic de Barberà del Vallès. Parteix d'una sociologia de l'educació que posa de manifest la tendència del professorat a atribuir i naturalitzar diferents trets de personalitat, habilitat i comportament entre noies i nois: mentre les noies, en clau de comportament, semblen acostar-se més al model de l'alumna/e ideal, els nois semblen fer-ho en termes de personalitat. A través de la realització de quatre entrevistes semiestructurades a tres docents i la coordinadora de quart d'ESO, es pretén explorar com les expectatives i les creences del professorat modelen la imatge de l'alumna/e ideal, posant el focus d'atenció en les diferències que estableix entre noies i nois en relació amb el seu rendiment acadèmic, comportament a l'aula, caràcter personal i raons de la tria d'itinerari.
Abstract: Este estudio examina la construcción de la imagen del/la alumno/a ideal en clave de género, dentro del marco del bachillerato de un instituto público de Barberà del Vallès. Parte de una sociología de la educación que pone de manifiesto la tendencia del profesorado a atribuir y naturalizar diferentes rasgos característicos de personalidad, habilidad y comportamiento entre chicos y chicas: mientras las chicas, en clave de comportamiento, parecen acercarse más al modelo del/la alumno/a ideal, los chicos parecen hacerlo en términos de comportamiento. A través de la realización de cuatro entrevistas semiestructuradas a tres docentes y la coordinadora de cuarto de ESO, se pretende explorar cómo las expectativas y las creencias del profesorado modelan la imagen del/la alumno/a ideal, poniendo el foco de atención en las diferencias que establece entre chicas y chicos en relación con su rendimiento académico, comportamiento en el aula, carácter personal y razones de la elección de itinerario.
Abstract: This study examines the construction of the ideal's student image in gender key, within the framework of a public high school bachelor in Barberà del Vallès. It is based on a sociology of education that shows the tendency of teachers to attribute and naturalize different characteristic traits of personality, ability and behavior between boys and girls: while girls, in terms of behavior, seem to be closer to the model of the ideal student, boys seem to do so in terms of behavior. Through four semi-structured interviews with three teachers and the coordinator of the last year of ESO, the aim is to explore how teachers' expectations and beliefs shape the image of the ideal student, focusing on the differences between girls and boys in relation to their academic achievement, behavior in the classroom, personal character and reasons for the choice of itinerary.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Studies: Sociologia [2500262]
Study plan: Grau en Sociologia [819]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Alumna/e ideal ; Professorat ; Noies ; Nois ; Rendiment acadèmic ; Comportament a l'aula ; Caràcter personal ; Itinerari ; Alumna/o ideal ; Profesorado ; Chicas ; Chicos ; Rendimeniento académico ; Comportamiento en el aula ; Carácter personal ; Itinerario ; Ideal student ; Teachers ; Girls ; Boys ; Academic achievement ; Classroom behaviour ; Personal character ; Itinerary



TFG
122 p, 1.5 MB

Resum executiu
4 p, 125.4 KB

Pòster
8.0 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Political Science and Sociology

 Record created 2023-03-07, last modified 2023-07-27



   Favorit i Compartir