Google Scholar: cites
"No va amb mi" : la influència del disseny d'activitats STEM sobre el posicionament de l'alumnat en aquest àmbit
Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona)
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: "It doesn't go with me" : the influence of the design of STEM activities on the positioning of students in this field
Títol variant: "No va conmigo" : la influencia del diseño de actividades STEM sobre el posicionamiento del alumnado en este ámbito
Data: 2019
Resum: L'article que es presenta analitza les diferències en la percepció de l'impacte sobre el propi posicionament cap a l'àmbit STEM en estudiants de secundària que han participat en un festival STEM. També considera diversos elements que poden afavorir un posicionament positiu cap a l'àmbit STEM, en base a la visió dels nois i noies participants. Les dades en les que es basa l'estudi van ser obtingudes mitjançant un qüestionari que l'alumnat participant va respondre en acabar el festival (N=791). Els resultats mostren com els estudiants que s'identifiquen com a nois reconeixen un impacte més positiu del festival en la millora del seu posicionament cap a l'àmbit STEM i en comparació amb la resta d'estudiants, si bé també es destaquen altres diferències. La tria dels elements que haurien afavorit el posicionament reprodueix els estereotips associats a la construcció hegemònica de la identitat de gènere (p. ex. més noies que nois que valoren activitats ludificades i en les que es treballa en grup). No obstant, també s'observen diferències significatives dins d'un mateix gènere. Els resultats obtinguts conviden a desenvolupar una mirada crítica envers els elements que s'han utilitzat en el festival STEM per promoure el posicionament de l'alumnat participant, així com també a reconèixer la necessitat d'introduir de manera explícita una perspectiva de gènere inclusiva en qualsevol activitat educativa STEM que vulgui ser veritablement equitativa.
Resum: In this article, differences in the perception of the impact on the stance on STEM of high school students who have participated in a STEM festival are analysed. As well, how different elements that can promote a positive stance on STEM, based also on the opinion of the participant boys and girls is also analysed. The data for the study was obtained from a questionnaire, which participating students answered at the end of the festival (N = 791). Students who identify themselves as boys acknowledged a more positive impact of the festival in improving their stance on STEM compared to other students, though other differences are also highlighted. The selection of the elements that would have promoted a positive stance on STEM by participant students reproduce the stereotypes associated with the hegemonic construction of gender identity (eg. more girls than boys valued gamified and group activities). However, significant differences are also observed within the same gender. These results suggest a need to develop a critical look at the elements that have been used in the STEM festival to promote the stance on STEM of participating students, as well as to recognize the need to explicitly introduce an inclusive gender perspective in any STEM educational activity that wants to be truly equitable.
Resum: El artículo que se presenta analiza las diferencias en la percepción del impacto sobre el propio posicionamiento hacia el ámbito STEM en estudiantes de secundaria que han participado en un festival STEM. También considera varios elementos que pueden favorecer un posicionamiento positivo hacia el ámbito STEM, en base a la visión de los chicos y chicas participantes. Los datos en las que se basa el estudio fueron obtenidas mediante un cuestionario que el alumnado participante respondió al terminar el festival (N = 791). Los resultados muestran cómo los estudiantes que se identifican como chicos reconocen un impacto más positivo del festival en la mejora de su posicionamiento hacia el ámbito STEM y en comparación con el resto de estudiantes, si bien también se destacan otras diferencias. La elección de los elementos que habrían favorecido el posicionamiento reproduce los estereotipos asociados a la construcción hegemónica de la identidad de género (por ejemplo más chicas que chicos que valoran actividades ludificades y en las que se trabaja en grupo). Sin embargo, también se observan diferencias significativas dentro de un mismo género. Los resultados obtenidos invitan a desarrollar una mirada crítica hacia los elementos que se han utilizado en el festival STEM para promover el posicionamiento del alumnado participante, así como también a reconocer la necesidad de introducir de manera explícita una perspectiva de género inclusiva en cualquier actividad educativa STEM que quiera ser verdaderamente equitativa.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: STEM ; Equitat ; Gènere ; Ensenyament secundari ; Educació no formal ; Equity ; Gender ; Secondary education ; Non-formal education ; Equidad ; Género ; Enseñanza secundaria ; Educación no formal
Publicat a: UT. Revista de ciències de l'educació, Núm. Monogràfic (2019) , p. 133-144, ISSN 2385-4731

Adreça original: https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/2658
DOI: 10.17345/ute.2019.2.2658


12 p, 895.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-03-10, darrera modificació el 2024-03-06



   Favorit i Compartir