Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
El teatro como una zona de contacto : ejemplos de una poética errante entre Chile y Argentina a principios del siglo XX
Gutiérrez, Pia (Pontificia Universidad Católica de Chile)

Títol variant: El teatre com a zona de contacte : exemples d'una poètica errant entre Xile i Argentina a principis del segle XX
Títol variant: Theater as a contact zone : examples of wandering poetics between Chile and Argentina at the beginning of the 20th Century
Data: 2023
Resum: Este artículo revisa por medio de documentos de archivo la relación entre la escena teatral de Chile y Argentina en el marco de los proyectos nacionales de la década de 1930. Para ello, se centra en el ejemplo del dramaturgo Armando Moock y su recepción en Chile y Argentina como un artista vinculado al territorio. A la base de esta revisión, se busca reflexionar sobre las limitaciones del estudio de estructuras nacionales no porosas que suele adoptar la crítica e historiografía del teatro y la literatura en América Latina para, en su lugar, proponer la lectura de flujos de filiación o actividades en movimiento que configurarían poéticas errantes.
Resum: Aquest article revisa per mitjà de documents d'arxiu la relació entre l'escena teatral de Xile i l'Argentina en el marc dels projectes nacionals de la dècada de 1930. Per això, se centra en l'exemple del dramaturg Armando Moock i la seva recepció a Xile i Argentina com a artista vinculat al territori. A la base d'aquesta revisió, es vol reflexionar sobre les limitacions de l'estudi d'estructures nacionals no poroses que sol adoptar la crítica i historiografia del teatre i la literatura a Amèrica Llatina per proposar, al seu lloc, la lectura de fluxos de filiació o activitats en moviment que configurarien poètiques errants.
Resum: This article reviews through archival documents the relationship between the theatrical scene in Chile and Argentina in the framework of the national projects of the 1930s. It focuses on the example of the playwright Armando Moock and his reception in Chile and Argentina as an artist linked to the territory. On the basis of this review, it seeks to reflect on the limitations of the study of non-porous national structures that usually adopts the criticism and historiography of theater and literature in Latin America to instead propose the reading of flows of affiliation or activities in movement that would configure wandering poetics.
Nota: Este artículo nace del Proyecto Fondecyt Postdoctorado n° 3160555 titulado "Burocracia, archivos y dramaturgia: lecturas del sistema teatral y su producción estética en Chile y Argentina (1940-1970)" cuya responsable es Pía Gutiérrez.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Teatro chileno ; Teatro argentino ; Armando Moock ; Chilean theatre ; Argentinian theatre ; Teatre xilè ; Teatre argentí
Publicat a: Mitologías hoy, Vol. 28 (2023) , p. 116-129 (Miscelánea) , ISSN 2014-1130

Adreça original: https://revistes.uab.cat/mitologias/article/view/v28-gutierrez
DOI: 10.5565/rev/mitologias.949


14 p, 16.5 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Mitologías hoy
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-07-28, darrera modificació el 2023-09-20



   Favorit i Compartir