Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Lecciones de la hija : pedagogías disca/sordas en Madre robot y Decile que soy francesa
Gelman Constantin, Francisco (Universidad de Buenos Aires. Instituto de Literatura Hispanoamericana)

Títol variant: Lliçons de la filla : pedagogies disca/sordes en Madre robot i Decile que soy francesa
Títol variant: Lessons of the daughter : crip/deaf pedagogies in Madre robot and Decile que soy francesa
Data: 2023
Resum: El artículo explora la novela Madre robot de Nora Rabinowicz (2021) y la obra teatral Decile que soy francesa de Gabriela Bianco (2022) como pedagogías disca/sordas construidas desde la perspectiva de la hija. Analizadas a partir de esa hipótesis, ambas ficciones argentinas ofrecen no solo imágenes del mundo desde el punto de vista de quienes median entre las personas oprimidas por el régimen capacitista y el resto de la comunidad, sino también operaciones creativas de intervención crítica sobre ese mundo, como parte de un mismo proceso de aprendizaje y enseñanza. Apoyándose en las nociones de "pedagogías de la crueldad"/ "contra-pedagogías de la crueldad", se busca mostrar qué herramientas producen ambas obras para volver a anudar las relaciones heredadas entre literatura/teatro, educación y crítica/transformación social.
Resum: L'article explora la novel·la Madre robot (Mare robot) de Nora Rabinowicz (2021) i l'obra teatral Decile que soy francesa (Digue-li que soc francesa) de Gabriela Bianco (2022) com pedagogies disca/sordes construïdes des de la perspectiva de la filla. Analitzades a partir d'aquesta hipòtesi, ambdues ficcions argentines ofereixen no només imatges del món des del punt de vista dels qui intervenen entre les persones oprimides pel règim capacitista i la resta de la comunitat, sinó també operacions creatives d'intervenció crítica sobre aquest món, com part d'un mateix procés d'aprenentatge i ensenyament. Sostenint-se en les nocions de "pedagogies de la crueltat" / "contra-pedagogies de la crueltat", es busca mostrar quines eines produeixen ambdues obres per tornar a nuar les relacions heretades entre literatura/teatre, educació i crítica/transformació social.
Resum: The article explores the novel Madre robot by Nora Rabinowicz (2021) and the theatrical work Decile que soy francesa by Gabriela Bianco (2022) as crip/Deaf pedagogies built from the perspective of the daughter. Seen through that hypothesis, both Argentinian fictions offer not only images of the world from the point of view of those who mediate between the people oppressed by the ableist regime and the rest of the community, but also creative operations of critical intervention on that world, as part of the same process of learning and teaching. Relying on the notions of 'pedagogies of cruelty'/'counter-pedagogies of cruelty', we seek to show what tools both works produce to redraw the inherited relationships between literature/theater, education and social criticism/change.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Argentinian Literature ; Argentinian Theater ; Pedagogy ; Disability ; Crip/deaf ; Literatura argentina ; Teatro argentino ; Pedagogía ; Discapacidad ; Sordera ; Teatre argentí ; Pedagogia ; Discapacitat ; Sordesa
Publicat a: Mitologías hoy, Vol. 29 (2023) , p. 118-129 (Miscelánea) , ISSN 2014-1130

Adreça original: https://revistes.uab.cat/mitologias/article/view/v29-gelman-constantin
DOI: 10.5565/rev/mitologias.1006


12 p, 327.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Mitologías hoy
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-19, darrera modificació el 2024-03-21



   Favorit i Compartir