Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Guerra Rusia-Ucrania en TikTok : la representación de la actualidad y su impacto
Suárez-Álvarez, Rebeca (Universidad Rey Juan Carlos)
García-Jiménez, Antonio (Universidad Rey Juan Carlos)
Catalina-García, Beatriz (Universidad Rey Juan Carlos)

Títol variant: Guerra Rússia-Ucraïna a TikTok : la representació de l'actualitat i el seu impacte
Títol variant: The Russia-Ukraine war on TikTok : the representation of the present and its impact
Data: 2023
Resum: Las redes sociales no solo han modificado las relaciones interpersonales, sino que también están impactando en el ecosistema informativo. Los más jóvenes se decantan por informarse a través de las redes sociales, en las que periodistas y medios de comunicación tradicionales pugnan por mantener su papel como fuentes de información. Para observar esta evolución en el consumo informativo, se estudia la guerra entre Ucrania y Rusia. Se investigan los perfiles-autores que publican más acerca de este conflicto bélico y los contenidos más viralizados en TikTok, la red social más descargada actualmente. Mediante un análisis de contenido, se examinan 420 vídeos sobre la guerra ruso-ucraniana creados y compartidos por 107 autores durante los primeros 42 días del conflicto (22/02/2022 - 05/04/2022). Se estudian los perfiles de medios de comunicación, influencers, usuarios anónimos, autoridades, profesionales, entidades gubernamentales e internacionales y ONG como fuentes informativas del conflicto. Los resultados confirman que los autores anónimos y los influencers son los que más contenidos comparten sobre la guerra, y que los influencers son los perfiles más seguidos, con más de 113 millones de audiencia, cifra altamente superior a la alcanzada por los medios de comunicación verificados (más de 49 millones).
Resum: Les xarxes socials no sols han modificat les relacions interpersonals, sinó que també estan impactant en l'ecosistema informatiu. Els més joves es decanten per informar-se a través de les xarxes socials, en les quals periodistes i mitjans de comunicació tradicionals pugnen per mantenir el seu paper com a fonts d'informació. Per observar aquesta evolució en el consum informatiu, s'estudia la guerra entre Ucraïna i Rússia. S'investiguen els perfils-autors que publiquen més sobre aquest conflicte bèl·lic i els continguts més viralitzats a TikTok, la xarxa social més descarregada actualment. Mitjançant una anàlisi de contingut, s'examinen 420 vídeos sobre la guerra russoucraïnesa creats i compartits per 107 autors durant els primers 42 dies del conflicte (22/02/2022 - 05/04/2022). S'estudien els perfils de mitjans de comunicació, influencers, usuaris anònims, autoritats, professionals, entitats governamentals i internacionals i ONG com a fonts informatives del conflicte. Els resultats confirmen que els autors anònims i els influencers són els que comparteixen més continguts sobre la guerra, i que els influencers són els perfils més seguits, amb més de 113 milions d'audiència, xifra altament superior a l'aconseguida pels mitjans de comunicació verificats (més de 49 milions).
Resum: As well as transforming interpersonal relationships between citizens, social network platforms are also impacting the information ecosystem. Increasingly, young people are obtaining information through social networks, while journalists and traditional media strive to maintain their roles as sources of information. In order to observe this evolution in information consumption, the war between Ukraine and Russia is examined. The author-profiles of contributors who publish the most about this war are analysed, as is the most viral content on TikTok, currently the most frequently downloaded social network platform. A content analysis was conducted on 420 videos relating to the Russia-Ukraine war created and shared by 107 authors during the first 42 days of the conflict (22 February to 05 April 2022). The profiles of media outlets, influencers, anonymous users, the authorities, professionals, governmental and international entities and NGOs are examined as sources of information on the conflict. The results confirm that anonymous authors and influencers are the ones who share the most content about the war, while influencers are the most followed profiles, with more than 113 million followers. This number is significantly higher than the number of followers (49 million) reached by verified media outlets.
Ajuts: Agencia Estatal de Investigación PID2022-138281NB-C21
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Xarxes socials ; Notícies ; Tiktok ; Rússia ; Ucraïna ; Guerra ; Redes sociales ; Noticias ; Rusia ; Ucrania ; Social media ; News ; Russia ; Ukraine ; War
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 69 (2023) , p. 149-166 (Miscellaneous) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v69-suarez-garcia-catalina
DOI: 10.5565/rev/analisi.3587


18 p, 259.5 KB

epub
1013.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-24, darrera modificació el 2024-03-22



   Favorit i Compartir