Google Scholar: cites
An ethnographic approach to school engagement in immigration contexts : the role of sociability dynamics
Ballestín González, Beatriz (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)

Títol variant: Un enfocament etnogràfic sobre la vinculació escolar en contextos d'immigració : el rol de les dinàmiques de sociabilitat
Títol variant: Una aproximación etnográfica a la vinculación escolar en contextos de inmigración : el rol de las dinámicas de sociabilidad
Títol variant: Uma abordagem etnográfica do vínculo escolar em contextos de imigração : o papel da dinâmica da sociabilidade
Data: 2023
Resum: This article reviews some key contributions based on ethnographic and qualitative research on the school engagement experiences and dynamics of children living in contexts of ethno-cultural diversity and social inequality shaped by migration flows. More concretely, it is analysed the impact of school climate and sociability dynamics (both between pupils and adults, and among peers). We argue that the attentive incorporation of the ethnographic perspective in this field is essential and enriches both theoretically and methodologically the traditional psychological approaches from which the concept of school attachment has been approached and measured.
Resum: Aquest article revisa algunes de les contribucions de recerca etnogràfica i qualitativa clau sobre les experiències i dinàmiques de vinculació escolars dels nens/es que viuen en contextos de diversitat ètnico-cultural i desigualtat moldejats pels fluxos migratoris. Més concretament, analitza l'impacte del clima escolar i les dinàmiques de sociabilitat (tant entre alumnes i adults, com entre iguals). Sostenim que incorporar amb rigor la perspectiva etnogràfica en aquest àmbit és indispensable i enriqueix tant teoricament com metodològica els enfocaments psicològics tradicionals des dels quals s'ha enquadrat i mesurat el concepte de vinculació escolar.
Resum: Este artículo revisa algunas contribuciones de investigación etnográfica y cualitativa clave sobre las experiencias y dinámicas de vinculación escolar de los niños/as que viven en contextos de diversidad étnico-cultural y desigualdad social moldeados por los flujos migratorios. Más concretamente, analiza el impacto del clima escolar y las dinámicas de sociabilidad (tanto entre alumnos y adultos, como entre iguales) sobre las experiencias de vinculación y eventualmente sobre el éxito académico y la continuidad a estudios postobligatorios. Sostenemos que incorporar con rigor la perspectiva etnográfica en este ámbito es indispensable y enriquece tanto teórica como metodológicamente los enfoques psicológicos tradicionales desde los que se ha encuadrado y medido el concepto de vinculación escolar.
Resum: Este artigo analisa algumas das principais contribuições de pesquisas etnográficas e qualitativas sobre as experiências e dinâmicas de vínculos escolares de crianças que vivem em contextos de diversidade etnocultural e desigualdade social moldados por fluxos migratórios. Mais especificamente, ele analisa o impacto do clima escolar e da dinâmica da sociabilidade (tanto entre alunos e adultos quanto entre colegas). Argumentamos que a incorporação rigorosa da perspectiva etnográfica nesse campo é indispensável e enriquece teórica e metodologicamente as abordagens psicológicas tradicionais a partir das quais o conceito de vínculo escolar tem sido abordado e medido.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Vinculació escolar ; Dinàmiques escolars ; Immigració ; Diversitat cultural ; Etnografia escolar ; School engagement ; Dynamics of sociability ; Immigration ; Cultural Diversity ; School ethnography ; Vinculación escolar ; Dinámicas de sociabilidad ; Inmigración ; Diversidad cultural ; Etnografía escolar ; Conexão escolar ; Dinâmica de sociabilidade ; Imigração ; Diversidade cultural
Publicat a: Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 28 Núm. 2 (2023) , p. 28-54 (Artículos) , ISSN 1885-8996

Adreça original: https://revistes.uab.cat/periferia/article/view/v28-n2-ballestin
DOI: 10.5565/rev/periferia.924


27 p, 340.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Perifèria
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-31, darrera modificació el 2024-02-26



   Favorit i Compartir