Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/51536
Ciudadanía y aprendizaje dialógico en los programas universitarios para mayores : reflexiones y experiencias desde la pedagogía crítica
Tejedor Mardomingo, María
Rodríguez Navarro, Henar

Títol variant: Ciutadania i aprenentatge dialògic en els programes universitaris per a més grans : reflexions i experiències des de la pedagogia crítica.
Títol variant: Citizenship and dialogic learning in the university programs for adult people : reflections and experiences from the critical pedagogy
Data: 2008
Resum: El trabajo que presentamos a continuación es una reflexión y una propuesta para trabajar el concepto de ciudadanía con grupos de educación de personas adultas. Los programas universitarios para adultos mayores se centran en construir condiciones y modos de participación que nos permitan a los adultos no solamente ser gestores de nuestros procesos educativos, culturales y sociales, sino también responder al gran desafío de la educación a nivel global: aprender a convivir juntos. En la primera parte de este artículo, analizamos algunas coordenadas teóricas sobre el aprendizaje dialogado, la ciudadanía y la mejora de la convivencia en los programas universitarios para adultos mayores. En la segunda parte, pasamos a ofrecer un ejemplo sobre cómo se podrían llevar a la práctica los principios por los que se aboga. Indicaremos, primero, los datos situacionales que ubican a los destinatarios y a la institución donde se pretende aplicar dicho método y, después, pasaremos a presentar el modelo de diseño y su desarrollo, como una posibilidad más de entre las muchas que se podrían trabajar. Se propone, en definitiva, un cambio en el modo de enjuiciar las situaciones desde el punto de vista de la justicia y un compromiso para comportarse moralmente en esos casos.
Resum: L’article que presentem a continuació és una reflexió i una proposta per treballar el concepte de ciutadania amb grups d’educació de persones adultes. Els programes universitaris per a adults grans se centren a construir condicions i estils de participació que ens permetin a les persones adultes no solament ser gestores dels nostres processos educatius, culturals i socials, sinó també, a més a més, respondre al gran desafiament de l’educació a nivell global: aprendre a conviure junts. A la primera part d’aquest article, hi analitzem algunes coordenades teòriques sobre l’aprenentatge dialogat, la ciutadania i la millora de la convivència en els programes universitaris per a persones adultes grans. A la segona part, hi oferim un exemple de com es podria dur a la pràctica els principis pels quals s’advoca. Primerament, indicarem les dades situacionals que ubiquen els destinataris i la institució on es pretén aplicar aquest mètode i, després, passarem a presentar el model de disseny i el seu desenvolupament, com una possibilitat més entre totes les que es podrien treballar. S’hi proposa, en definitiva, un canvi en la manera de jutjar les situacions des del punt de vista de la justícia i un compromís per comportar-se moralment en aquests casos.
Resum: The current essay is a reflexion and a proposal to work upon the concept of citizenship with educational groups of aged-adult. The universitarian programmes for adults are based on building conditions and ways of participation that allow us adults not just promote educational, cultural and social process, but also respond to the great handicap of education at a global level: to learn to cohabit with each other. Along the first part of this article we analyze some theorical coordinates about learning through dialogue, citizenship and «co-living» in universitarian programmes for agedadults. Along the second part we are going to offer an example about how to take to the practice. We will indicate first the situational data that place destinataries and the institution to which we try to aply that method and, afterwards, we will present the model of design and its development as one more of the possibilities among many we could work upon. We propose, in sume, a change on the way of judging situations from the point of view of justice and a compromise to behave morally in these situations.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Ciutadania ; Immigració ; Educació de persones adultes ; Ciudadanía ; Inmigración ; Educación de personas adultas ; Citizenship ; Immigration ; Adult education
Publicat a: Educar, N. 42 (2008) p. 97-115, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/142551


19 p, 105.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2009-11-20, darrera modificació el 2016-11-23



   Favorit i Compartir