Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/60082
Evolució que el professor de música experimenta en la forma de percebre i categoritzar l’ensenyament de la llengua estrangera durant una experiència d’Aprenentatge integrat de continguts i llengua (AICLE), en anglès
Corredera Capdevila, Anna
Ruiz Lorenzo, Bruno

Data: 2010
Resum: Els programes d’Aprenentatge integrat de continguts i llengua (AICLE o CLIL en anglès) estan obrint un camí cap a la millora de l’aprenentatge de la llengua estrangera ja que ofereixen als alumnes l’oportunitat d’utilitzar la llengua meta per apropiar-se de nous continguts curriculars. No obstant, aquest camí no és fàcil. Un dels grans obstacles és la preocupació que els professors de contingut mostren per la possible repercussió negativa que aquests programes tenen sobre l’aprenentatge dels continguts curriculars de la seva matèria d’especialització. Partint d’aquesta consideració, el focus d’atenció d’aquest estudi és el professor de contingut que va participar en l’experimentació d’una unitat didàctica de música en anglès que es va dur a terme en una aula de 3r d’ESO en un centre de secundària de Catalunya. L’objectiu d’aquest estudi és reconstruir, a partir de successives entrevistes i sessions de treball amb el professor, el procés d’evolució en la forma en què el professor de contingut percep i categoritza els esdeveniments que succeeixen a l’aula AICLE en relació amb l’apropiació per part dels estudiants dels continguts meta. L’anàlisi de les converses entre la investigadora i l’informador des del principi fins al final de l’experimentació, amb el suport d’un conjunt de dades etnogràfiques complementàries, evidencia un canvi constructiu en la forma de categoritzar i valorar els programes AICLE, i una evolució en la manera d’organitzar les activitats d’ensenyament-aprenentatge de la seva matèria. Finalment, s’evidencia que el procés d’investigació col·laborativa desencadena un procés de reflexió compartida sobre la pràctica docent entre especialistes de llengua estrangera i música que contribueix a l’enriquiment didàctic mutu.
Resum: CLIL programmes (Content and Language Integrated Learning) are opening new paths for the improvement of foreign language learning because they offer students the opportunity to use the target language as an approach to new curricular content. Nonetheless, this is not an easy path. One of the biggest obstacles is the worry that content teachers have about the possible negative repercussions these programmes can have on the learning of the curricular content in their area of specialization. Starting from this point, the focus of this study is on the content professor who participated in an experimental music eduacation teaching sequence in English, carried out during one term in the 3rd level (ESO) in a a secondary school in Catalonia. The objective of this study was to reconstruct, through various interviews and working sessions with the teacher, the evolution of the perspectives and categorizations of the content teacher concerning the CLIL class, in particular in the way the students worked towards the goals of the class. Conversation analysis and complementary ethnographic data indicate a constructive change in the way the teacher categorises and assesses the CLIL programme along with a positive evolution of the organization of the activities of teahcing-learning of the content. The process of collaborative research led to a process of shared reflection about teaching practice between the foreign language specialist and music education specialist, resulting in mutual learning.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 3, Núm. 1 (august-september 2010) , p. 50-69, ISSN 2013-6196

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/195856


20 p, 190.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2010-07-14, darrera modificació el 2016-06-11



   Favorit i Compartir