1.
|
20 p, 931.9 KB |
"I have learned a lot of things about other neighborhoods" : secondary students as Linguistic Landscapes ethnographers
/
Kruszynska, Klaudia Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
Linguistic Landscape (LL) has been recognized as a valuable tool by foreign language teachers that allows them to incorporate the "outside" world into the classroom (Kruszynska & Dolly, 2023). In this study, secondary school students, as ethnographers, investigated LL in their neighborhoods. [...] El paisatge lingüístic (PL) és considerat com una eina valuosa pels docents de llengües estrangeres, permetent-los integrar el món "extern" a l'aula (Kruszynska i Dolly, 2023). En aquest estudi, els estudiants de secundària van investigar el PL als seus barris. [...] El paisaje lingüístico (PL) destaca como una herramienta valiosa por los profesores de lenguas extranjeras, permitiéndoles incorporar el mundo "externo" al aula (Kruszynska y Dolly, 2023). En esta investigación, estudiantes de secundaria, actuando como etnógrafos, investigaron el PL en sus barrios. [...] Le paysage linguistique (PL) se distingue comme un instrument précieux pour les enseignants de langues étrangères, leur permettant d'intégrer le monde "externe" en classe (Kruszynska et Dooly, 2023). [...]
2024 - 10.5565/rev/jtl3.1265
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1265 (Articles)
|
|
2.
|
|
3.
|
3 p, 114.2 KB |
En Jordi i el grup LIEC, una convicció compartida
/
Marbà Tallada, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Izquierdo i Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article expliquem la convicció compartida d'en Jordi i del grup LIEC: no hi ha ciència sense llenguatge i aprendre ciència és aprendre a parlar, escriure i llegir ciència. Exposem com en Jordi era un participant actiu del grup de recerca LIEC, i quina ha estat la seva tasca divulgadora i recercadora en relació al paper que juga el llenguatge i el pensament crític en l'aprenentatge de les ciències. In this article we explain the shared stance of Jordi and the LIEC group: there is no science without language and learning science is learning to speak, write and read science. We expose how Jordi was an active participant in the LIEC research group, and which was his contribution in relation to the role that language and critical thinking play in science education, both as a researcher and as a disseminator.
2024 - 10.5565/rev/ciencies.202447
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 7-9 (Articles)
|
|
4.
|
10 p, 312.0 KB |
La Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General (UAB) : 50 anys de servei públic i de suport a l'ensenyament i la recerca (1972-2022)
/
Civil i Serra, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General) ;
Rial Pan, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General) ;
Santos Prados, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General)
La Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), nascuda fa 50 anys i estretament vinculada a la Facultat de Ciències de la Comunicació (UAB) -degana dels estudis de comunicació a Catalunya-, ha evolucionat com a actor actiu per als estudiants, docents, investigadors, periodistes i la societat en general, al compàs de la digitalització. [...] La Biblioteca de Comunicación y Hemeroteca General de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), nacida hace 50 años y estrechamente vinculada a la Facultad de Ciencias de la Comunicación (UAB) -decana de los estudios de comunicación en Cataluña-, ha evolucionado como actor activo para los estudiantes, docentes, investigadores, periodistas y la sociedad en general, al compás de la digitalización. [...] The Communication Library and General Newspaper Archivesat the Autonomous University of Barcelona (UAB), founded 50years ago and closely tied to the Faculty of CommunicationStudies (UAB) -the longest-standing communication studiesprogramme in Catalonia- has evolved to become a key actorfor students, teachers, researchers and journalists, and for societyin general, keeping apace with digitalisation. [...]
2023 - 10.34810/qcac49id420785
Quaderns del CAC, Núm. 49 (2023) , p. 27-36
3 documents
|
|
5.
|
20 p, 473.2 KB |
Impacto de un debate sociocientífico en las habilidades argumentativas y en la toma de decisiones del profesorado de secundaria en formación inicial
/
Bernal Herrera, Pilar (Universidad de Málaga) ;
Cano-Iglesias, María José (Universidad de Málaga) ;
Franco-Mariscal, Antonio Joaquín (Universidad de Málaga) ;
Blanco-López, Ángel (Universidad de Málaga)
Esta investigación explora el impacto de un debate sobre la elección de un producto de la vida diaria en las habilidades de argumentación y en la toma de decisiones, dimensiones importantes del pensamiento crítico, en 45 estudiantes de especialidades científicas del Máster en Profesorado de Educación Secundaria. [...] This research explores the impact that a debate about the choice of an everyday product has on argumentation and decision-making skills, which are important dimensions of critical thinking, among 45 students specializing in sciences in the master's degree in Secondary Education. [...]
2023 - 10.5565/rev/ensciencias.5861
Enseñanza de las ciencias, Vol. 41 Núm. 3 (2023) , p. 113-132 (Investigaciones Didácticas)
|
|
6.
|
6 p, 202.3 KB |
Arte del vacío en América Latina
/
Silva, Armando
A finales del siglo xix el desarrollo del pensamiento filosófico irrumpió contra la unidad de la verdad y el logocentrismo, e introdujo nuevos objetos descentradores como soporte conceptual de una tendencia del arte contemporáneo que enfrenta los procesos creativos desde una radical heterogeneidad: arte que, a la vez que se niega a ser representado, se produce en esa negativa, haciendo evidente un malestar con lo real. [...] At the verge of the 19th century, the development of a philosophical thought burst against the unity of truth and logocentrism, introducing new decentralizing objects that would be the basis of the conceptual source of a contemporary art trend that confronts creative processes at the level of radical heterogeneity: art that refuses to be represented and, in turn, with this denial, makes evident a discomfort with thereal. [...]
2023 - 10.35659/designis.i38p173-181
DeSignis, Núm. 38 (2023) , p. 173-181
|
|
7.
|
15 p, 896.7 KB |
Una propuesta para el diseño de actividades que desarrollen el pensamiento crítico en el aula de ciencias
/
Vila Tura, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Oliveras Prat, Begonya (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Vivimos en un mundo hiperconectado marcado por la desafiante "era de la posverdad". En este contexto urge ayudar a los jóvenes a desarrollar estrategias de pensamiento crítico y para ello se requiere instrucción, práctica y tiempo. [...] We live in a hyper-connected world marked by the challenging "post-truth era". In this context, there is an urgent need to help young people develop critical thinking strategies and this requires instruction, practice and time. [...]
APAC-Eureka, 2023 - 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1302
Revista eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, Vol. 20 Núm. 1 (2023) , p. 13021-130214
|
|
8.
|
7 p, 162.6 KB |
En memòria de Laurence Viennot : Què vam aprendre d'ella en didàctica de la física?
/
López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Laurence Viennot ha estat una investigora francesa pionera en la didàctica de la física, que ha tingut una gran influència al camp de la recerca en ensenyament de la física al nostre país. Arrel de la trista noticia de la seva mort el passat estiu, hem volgut fer un petit resum de les seves principals contribucions al camp de l'ensenyament i l'aprenentatge de la fisica. [...] Laurence Viennot was a pioneering french researcher in physics education, who had a great influence in the reserach on teaching and learning physics in our country. Since the sad news of her passing away last summer, we wanted to make a short summary of her main contributions to the field of physics' education. [...] Laurence Viennot ha sido una investigadora francesa pionera en didáctica de la física, que ha tenido una gran influencia en el campo de la investigación de la enseñanza de la física en nuestro país. [...]
2023 - 10.5565/rev/ciencies.479
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 45 (2023) , p. 86-92 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)
|
|
9.
|
18 p, 285.0 KB |
Las preguntas para la indagación y activación de pensamiento crítico en educación infantil
/
Mosquera Bargiela, Inés (Universidade de Santiago de Compostela) ;
Blanco Anaya, Paloma (Universidade de Santiago de Compostela) ;
Puig Mauriz, Blanca (Universidade de Santiago de Compostela)
Este trabajo investiga la influencia de las preguntas de una docente en la activación de la práctica de pensamiento crítico del alumnado de infantil. Se analizan las interacciones discursivas entre la docente y el alumnado durante una sesión de indagación sobre la caída de objetos con el fin de identificar qué destrezas y disposiciones de pensamiento crítico se promueven en el alumnado mediante las preguntas formuladas por la maestra. [...] This paper explores the influence of the questions posed by a teacher in the activation of critical thinking among early childhood education students. We analysed the discursive interactions between the teacher and the students during an inquiry-based task about the fall of objects in order to identify which critical thinking skills and dispositions would be promoted among the students through teacher's questions. [...]
2022 - 10.5565/rev/ensciencias.5470
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 3 (2022) , p. 11-28 (Investigaciones Didácticas)
|
|
10.
|
18 p, 343.3 KB |
Análisis del determinismo en una tarea de genética sobre una enfermedad animal
/
Ageitos, Noa (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didácticas Aplicadas) ;
Puig Mauriz, Blanca (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didácticas Aplicadas)
Este artículo presenta un estudio de caso de corte cualitativo con alumnado de secundaria en el desempeño de una tarea de uso de datos y evaluación de un modelo determinista de expresión de los genes para explicar una enfermedad animal. [...] This article presents a qualitative case study with high school students involved in a task based on data and the evaluation of a deterministic model of gene expression to explain an animal disease. The research questions are: 1) How are students' positions in the written discourse when applying and evaluating a model of gene expression to explain an animal disease? and 2) what is the critical capacity shown in the oral discourse of the students to evaluate a deterministic model in this context? The results show students' difficulties to critically evaluate a deterministic model and changes in their positions regarding determinism throughout the task. [...]
2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3315
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 33-50 (Investigaciones Didácticas)
|
|