La col·lecció UAB i altres col·leccions
La col·lecció digitalitzada de la Cartoteca de la UAB Mapes de la Guerra Civil Espanyola es troba al Dipòsit Digital de Documents (DDD) de la Universitat Autònoma de Barcelona. Es composa de vuitanta-tres fulls de mapes, corresponents a nou sèries cartogràfiques. Aquestes sèries es poden agrupar, temàticament, en dos grans blocs: la cartografia militar i d’altre cartografia, bàsicament turística.
La cartografia militar realitzada durant el conflicte va ser de dos tipus: topogràfica i itinerària, tal com s’ha explicat en l’apartat sobre la producció cartogràfica durant la guerra. En els fons de la Cartoteca hi trobem documentació significativa d’ambdues tipologies. De la sèrie que va tenir una major producció i difusió, el Mapa Topográfico 1:50 000, s’han digitalitzat cinquanta-un fulls, publicats entre el 1936 i el 1939, amb exemples editats tant pels republicans com pels franquistes (i el Corpo Troupe Volontarie italià). La col·lecció en paper, però, és una mica més extensa, ja que no s’han digitalitzat aquells fulls que es trobaven prèviament disponibles en d’altres col·leccions accessibles en línia.
|
|
|
Diferents exemples de fulls del Mapa Topográfico 1:50 000: a l’esquerra, en color, full republicà; al centre full franquista; a la dreta, full italià
|
L’altra sèrie topogràfica és la del Mapa de mando 1:100 000, de la que només es disposa de dos fulls. No obstant, aquests dos fulls gaudeixen d’una importància especial: corresponen a la zona de la Batalla de l’Ebre i van ser editats durant el desenvolupament de la mateixa (en concret, l’octubre de 1938) per l’exèrcit republicà.
|
|
Fulls de Gandesa i Tortosa, octubre de 1938
|
Pel que fa a la cartografia itinerària, trobem una major diversitat de sèries, amb un número aproximat de quatre o cinc fulls per a cadascuna. Les escales d’aquest tipus de mapes es troben entre 1 : 200 000 i 1 : 400 000.
Les sèries a 1:400 000, corresponen a la Guía militar de carreteras (amb un full republicà i quatre franquistes), el Mapa general de carreteras de España (quatre fulls republicans) i les edicions especials de mapes provincials que l’exèrcit republicà va realitzar d’una sèrie de mapes provincials ja editats el 1935 pel Ministerio de Obras Públicas. A la Cartoteca trobem les províncies d’Alacant, València, Terol, Tarragona i Girona.
|
|
Edició especial republicana del mapa provincial de València, agost 1938 |
Edició de l’exèrcit franquista del full núm. 10 de la Guia militar de carreteras, febrer 1939
|
Dues són les sèries a 1:200 000, d’interès no tan pel volum de fulls que contenen si no per qui les va editar. En el cas del Mapa militar itinerario de España 1:200 000, tres dels quatre fulls que l’integren, mostren les diferents procedències i edicions que coexistien en aquell moment: el full 36 té com a base un mapa del 1890, amb l’addició d’informació actual pel que fa a les vies de comunicació; el full 46 és una de les poques edicions que es conserven de l’exèrcit republicà fet en temps de guerra; el full 56 és la versió de l’exèrcit franquista del Mapa itinerario.
|
|
|
Els tres exemples dels fulls del Mapa itinerario 1:200 000: a l’esquerra, l’edició actualitzada de 1890; al centre el full republicà; a la dreta, el full franquista.
|
La segona sèrie itinerària 1:200 000 correspon a uns mapes de vegueries editats el 1937 per la Conselleria de Defensa de la Generalitat de Catalunya, organisme de curta vida: creat l’agost de 1936, va desaparèixer amb els fets de maig del 1937. Curiosament, la guerra civil va ser l’únic moment en que les vegueries van ser utilitzades com a estructura territorial per part de certs organismes de la Generalitat, adoptant la divisió realitzada per la Ponència de la Divisió Territorial del 1933 (1).
|
|
|
Els tres mapes de les vegueries de Barcelona, Tarragona i Tortosa, editats per la Conselleria de Defensa de la Generalitat el 1937
|
Durant un moment tan convuls com aquell, la producció d’altre tipus de cartografia de caire “turístic” no deixa de ser sorprenent. Dos exemples d’aquesta categoria són la Guía internacional de las carreteras de España y Portugal que es continuava editant i venent a finals de 1936 i el Mapa turista de España y Portugal, editat a París entre els anys 1936 i 1938. De la primera sèrie, la Cartoteca en conserva quatre fulls, mentre que de la segona es disposa del mapa complet en cinc fulls.
|
|
Full número 8 de la Guía internacional de las carreteras de España y Portugal
|
|
A tall de curiositat, alguns del fulls digitalitzats aporten també informació històrica d’altre tipus. És el cas, per exemple, dels corresponents al Mapa itinerario 1:200 000 en els que trobem un segell amb les sigles S.E.C. Aquestes sigles corresponen a “Suministros Escolares y Científicos”, llibreria situada a la Plaça Universitat de Barcelona, que el soci fundador de la Societat Catalana de Geografia, Josep Closas Miralles, gestionava amb la seva dona. Entre aquests “suministros” hi figuraven diverses sèries cartogràfiques oficials, de les quals la llibreria n’era distribuïdora. Trobareu la seva semblança al web de la Societat. |
Segell de la llibreria “Suministros Escolares y Científicos” |
|

Existeixen d’altres col·leccions de mapes de la guerra civil digitalitzats i consultables a través de la xarxa. Les dues institucions principals que hi permeten l’accés són l’Institut Cartogràfic de Catalunya i el Centro Nacional de Información Geográfica.
L’Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC) ofereix a través de la seva cartoteca digital dos grups de documentació cartogràfica relatius a aquesta època. Per un costat trobem 275 fulls corresponents a les edicions de guerra del Mapa Topográfico Nacional 1:50 000, editats durant aquest període per ambdós bàndols.
El segon bloc correspon al que l’ICC ha anomenat Fons Monés. El Fons Monés agrupa la cartografia realitzada per les tropes voluntàries italianes que van lluitar a la Guerra Civil d’Espanya en ajuda del general Franco. Constitueix una font de gran vàlua per entendre com s’utilitzava la cartografia en el front. El fons procedeix de la col·lecció particular del Sr. Josep Monés i conté mapes manuscrits i impresos i fotografies aèries que les tropes italianes van utilitzar en els fronts de Madrid, del País Basc i de l’Ebre i que fou realitzada majoritàriament per la Sezione Topocartografica del Corpo Truppe Voluntaria (C.T.V.). Està format per 5 capses amb 113 documents, 8 carpetes amb 157 documents i 50 fotografies.
 |
 |
Exemples de cadascuna de les col·leccions que es poden trobar a la Cartoteca digital de l’ICC. A la part superior, el mapa 1:50 000 “San Lorenzo de Morunys”, d’aquesta mateixa sèrie. A la part inferior una imatge aèria de la Serra de Cavalls, pertanyent al Fons Monés.
--
Imatges i text explicatiu sobre les col·leccions, propietat de l’Institut Cartogràfic de Catalunya.
|
 |
 |
El Centro Nacional de Información Geográfica inclou a la seva col·lecció històrica del Mapa Topográfico Nacional 1:50 000 les diferents edicions publicades d’aquesta sèrie entre el 1936 i el 1939. Els mapes de la guerra civil no constitueixen un grup diferenciat de documentació, si no que es recuperen en el moment de cercar un full en concret. A la dreta, un exemple d’un dels fulls 1:50 0000, editat el 1937. (Mapa propietat de l’ IGN)