febr. 17 2016
Les relacions socials, l’organització i la tecnologia (graus de gestió)
Les organitzacions són instruments per assolir objectius, generen estructures de govern, fan servir recursos i operen a través de relacions socials. Això vol dir que hi participen persones que han d’interactuar amb altres, que han de prendre decisions en contextos d’incertesa, que de vegades aconsegueixen el que volen, però sovint es troben amb resultats inesperats de les seves accions. Normalment aquests participants fan servir el seu coneixement expert, i n’adquireixen de nou. A les organitzacions la tecnologia forma part d’un entramat complex de circumstàncies i accions humanes.
La gestió de les connexions entre l’organització i la tecnologia, doncs, no n’hi ha prou a recordar conceptes o aplicar procediments senzills. Aquesta activitat professional requereix un aprenenetatge complex, és a dir, una capacitat de relacionar conceptes, determinar les causes d’un fenomen, analitzar els diferents factors d’una circumstància o aplicar teories generals a un cas concret. És el que es diu ‘nivell relacional’ dels resultats observats de l’aprenetatge a l’educació superior (vegeu aquí).
Heu assolit aquest nivell d’aprenenttge si heu sabut analitzar de quina manera els diferents components del model EFQM contribueixen a una gestió de qualitat. N’apunto alguns exemples extrets dels vostres exercicis:
- Estratègia: una beguda energètica ha aconseguit associar la seva imatge amb els esdeveniments esportius.
- Innovar revisant l’estratègia segons els resultats: Una marca de moda ha organitzat els seus recursos humans i el seu sistema logístic per col·locar col·leccions diferents cada quinze dies a les principals ciutats globals.
- Gestió del coneixement oberta: una nova iniciativa ha sacsejat la indústria de l’automòbil tot llençant al mercat un cotxe elèctric de luxe que es basa en dissenys disponibles a la xarxa.
Alhora, heu aconseguit un nivell relacional d’aprenentatge si heu copsat els cercles causals que s’estableixen entre l’ocupació, la flexibilitat, la seguretat i la desigualtat laborals en un mercat de treball. Exemples extrets dels vostres exercicis:
- Dinamarca es caracteritza per un mercat flexible on els treballadors tenen força seguretat de rebre suport per busca una altra feina si són acomiadats. Tot plegat es tradueix en una ocupació elevada i una desigualtat suau.
- Espanya i Mèxic han experimentat amb reformes laborals que intentaven flexibilitzar els contractes. A Espanya no s’ha reduït l’atur a nivells mitjans de l’OCDE, i ha disminuït la taxa d’ocupació. A Mèxic la reforma ha coincidit amb un increment del treball informal.