Retaules de fusta

MONTBLANC - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
MONTBLANC - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
MONTBLANC
Comarques: 
Conca de Barberà
Bisbat fins el 1936: 
Tarragona
Ubicació: 

Montblanc

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

El retaule de Santa Maria de Montblanc va ser dissenyat per Lluís Bonifàs Massó (el contracte per la traça de Bonifàs data de març de 1773), i elaborat per l'escultor Antoni Costa (nét de Pau Costa). Quan Costa va morir les obres foren represes per Francesc de Vogué. El retaule quedà destrït el 1936.

Fotografia: Arxiu Ramon Requesens Queralt.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Destruït el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Badia Batallà, Francesc, "Els monuments i objectes d'interès artístic o històric desapaeguts o destruïts l'any 1936 a Montblanc", a Aplec de treballs del Centre d'Estudis de la Conca de Barberà, 9, Montblanc, Centres d'Estudis de la Conca de Barberà, 1989, p.87-122.

Grau Pujol, Josep M., - Puig Tàrrech, Roser, "L'última obra de l'escultor berguedà Antoni Costa. El retaule major de Santa Maria de Montblanc", a Quaderns de l'àmbit de Recerques del Berguedà, 1, Berga, 1991, p.23-35.

Tipologia: 

LES FRANQUESES DEL VALLÈS - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
LES FRANQUESES DEL VALLÈS - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
LES FRANQUESES DEL VALLÈS
Comarques: 
Vallès Oriental
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Les Franqueses del Vallès

Cronologia: 
8. Segle XVII
Història / Descripció: 

Retaule major del Roser de l'església de Santa Eulàlia.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Degut a la Guerra Civil.

Tipologia: 

LA SELVA DEL CAMP - EGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT ANDREU

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
LA SELVA DEL CAMP - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT ANDREU - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
LA SELVA DEL CAMP
Comarques: 
Baix Camp
Bisbat fins el 1936: 
Tarragona
Ubicació: 

La Selva del Camp

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

A principis del segle XVIII es va decidir substituïr la imatge de Sant Andreu que el pintor Josep Juncosa va realitzar a mitjans del segle anterior. Es decideix que Llàtzer Tramulles (tot i que l'escultor alcoverenc Salvador Perarnau havia estat l'escollit en un primer moment), sigui l'encarregat de l'obra, el 1704, i s'acorda l'acabent de l'obra en set anys i de fet, s'allarga fins el 1711, just poc després que el mateix Tramulles morís. Antoni veciana seria l'encarregat de l'acabament. El retaule quedaria bastant malmès amb la Guerra Civil i l'actual retaule és una reconstrucció.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Degut a la Guerra Civil.

Bibliografia i fonts: 

Puig Tàrrech, Roser i Grau Pujol, Josep M., "La darrera obra de l'escultor Llàtzer Tramulles: el retaule major de Sant Andreu de la Sela del Camp (1704-1711)", a Quaderns d'Història Tarraconense, X, Tarragona, Diputació de Tarragona, 1990, p.123-142.

Puig Tàrrech, Roser, "La intervenció de l'escultor alcoverenc Salvador Perarnau en l'obra del retaule major de La Selva del Camp (segle XVIII)", a Butlletí del Centre d'Estudis alcoverencs, nº109-112, Alcover, Centre d'Estudis Alcoverencs, 2005, p.4-7.

Tipologia: 

LA ROCA DEL VALLÈS - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT SADURNÍ

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
LA ROCA DEL VALLÈS - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT SADURNÍ - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
LA ROCA DEL VALLÈS
Comarques: 
Vallès Oriental
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

La Roca del Vallès

Cronologia: 
8. Segle XVII
Història / Descripció: 

El retaule major de Sant Sadurní de la Roca del Vallès és obra d'Onofre Fuster (1566-1620), escultor tortosí que gaudí de cert renom ja que va treballar arreu del Principat així com a l'Aragó. Se li conserven alguns treballs a Sant Joan Baptista de Valls (una predel·la del retaule de Sant Joan, de 1617). Fuster va destacar especialment per l'ús que va fer del gravat i el retaule de La Roca del Vallés n'és un exemple clar ja que s'hi podien observar detalls d'alguns dibuixos de Federico Zuccari en les escenes de la Presentació de la Verge Mria o la Fugida d'Egipte.

Fotografia: Carrasco Formiguera.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Durant la Guerra Civil.

Bibliografia i fonts: 

Bosch Ballbona, Joan, Agustí Pujol. La culminaió de l'escultura renaixentista a Catalunya, Memoria Artiu, 7, Bellatera, Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona, 2009.

Tipologia: 

LLÍVIA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE LA MARE DE DÉU DELS ÀNGELS

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
LLÍVIA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE LA MARE DE DÉU DELS ÀNGELS - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
LLÍVIA
Comarques: 
Cerdanya
Bisbat fins el 1936: 
Urgell
Ubicació: 

Llívia

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

El retaule major de Llívia és obra de Josep Sunyer i Raurell, en col·laboració amb el seu germà Pau. Data d'entre 1700 i 1704, època en la que els escultors es trobaven domiciliats a Puigcerdà, treballant en diferents retaules de la zona.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desaparegut durant la Guerra Civil.

Bibliografia i fonts: 

Avellí Casademont, Teresa, "Els retaules del taller dels Sunyer a l'església de Sant Martí de Joc", a Locus Amoenus, 6, Bellatera, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2002-2003.

Tipologia: 

OLVAN - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
OLVAN - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
OLVAN
Comarques: 
Berguedà
Bisbat fins el 1936: 
Solsona
Ubicació: 

Olvan

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

El retaule major de Santa Maria d'Olvan està bastant mal documentat. Es pot situar en una cronologia de ple segle XVIII. Es tracte d'un retaule molt carregat d'elements decoratius enquadrat entre columnes rematades per un frontó curvilini on s'hi posà la Trinitat. L'escultor en és completament desconegut. Va ser cremat durant la Guerra Civil.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Sitjes Molina, Xavier, "Retaules barrocs berguedans desapareguts (II)", a L'Erol, 23, Berga, Àmbit de Recerca del Berguedà, 1988.

Tipologia: 

MONTORNÈS DEL VALLÈS - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT SADURNÍ

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
MONTORNÈS DEL VALLÈS - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT SADURNÍ - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
MONTORNÈS DEL VALLÈS
Comarques: 
Vallès Oriental
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Montornès del Vallès

Cronologia: 
8. Segle XVII
Història / Descripció: 

El retaule major de Sant Sadurní és obra de l'escultor Antoni Comes, qui va ser contractat el 1619, poc temps després que també construís el retaule major, també de Sant Sadurní, de la població veïna de La Roca del Vallés. Comes va treballar juntament amb el fuster Jaume Vergés, col·laborador d'Agustí Pujol. El 1620 el retaule ja estava acabat.Seria cremat el juliol del 1936.

Fotografia: Sadurní Blanchar Riera. Arxiu Municipal de Montornès del Vallès.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 21 de juliol de 1936.

Bibliografia i fonts: 

Puigdollers i Noblom, Rudolf, "El retaule de la parròquia de Sant Sadurní de Montornès del Vallès", a Anuari del Centre d'Estudis de Granollers, Granollers, Centre d'Estudis de Granollers, 2011.

Tipologia: 

LA CELLERA DE TER - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA DE SALES

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
LA CELLERA DE TER - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA DE SALES - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
LA CELLERA DE TER
Comarques: 
Selva
Bisbat fins el 1936: 
Girona
Ubicació: 

La Cellera de Ter

Cronologia: 
8. Segle XVII
Història / Descripció: 

El retaule major de La Cellera de Ter va ser contractat a l'escultor Antoni Barnoya el 1688, però fins ben entrat el segle XVIII no quedà enllestit. La dauradura, per la seva part, seria obra d'Ambròs Colobran, membre d'una nissaga de dauradors que treballarien en el daurat de diferents retaules (La Gleva, Aiguafreda, Torelló, entre d'altres) al llarg dels segles XVII i XVIII.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Bibliografia i fonts: 

Llagostera, Lluís - Pujol, David, La Cellera de Ter, Girona, Diputació de Girona, 1990.

Tipologia: 

JUNEDA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT SALVADOR

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
JUNEDA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT SALVADOR - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
JUNEDA
Comarques: 
Garrigues
Bisbat fins el 1936: 
Lleida
Ubicació: 

Juneda

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

El retaule major de Sant Salvador de Juneda és obre de Salvador Ochando. L'escultor va ser contractat al voltant de 1759 per realitzar un enorme encàrrec de sis retaules per l'església parroquial. D'aquests sis retaules, un era el retaule major i els altres cinc es corresponien amb algunes de les capelles laterals. Tot ells varen sucumbir a la crema de 1936.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Martinell Brunet, Cèsar, Arquitectura i escultura barroques a Catalunya, 3 vols., Barcelona, Alpha, 1963.

Tipologia: 

IGUALADA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
IGUALADA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
IGUALADA
Comarques: 
Anoia
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Igualada

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

El retaule major de Santa Maria d'Igualada es va contractatr el 1704 als escultors Josep Sunyer i Jacint Morató. Degut al capítol de la Guerra de Successió es varen interrompre els treballs fins al 1718, quan es varen reactivar seguint un nou projecte que modificava alguns aspectes del projecte original. Els treballs s'allargarien fins a 1747 però en aquells moments l'únic responsable de l'obra era Josep Sunyer. El daurat aniria a càarec d'Antic Tiana, que també intervindria en la construcció de la balustrada i l'escalinata. Tot i múltiples entrebancs, els treballs s'aconseguirien acabar cap a 1793. El 1936 el retaule va ser parcialment destruït i avui encara es conserven alguns fragments importants. Després de la Guerra Civil es va procedir a restaurar-ne els fragments malmesos amb diverses restitucions fetes de guix. Una mostra de la restitució de les peces perdudes és aquesta adoració dels pastors de la imatge, que es trobava al lateral del retaule.

Fotografia: Procopi Llucià. Arxiu Històric d'Igualada.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desaparegut el 1936 i restituïda posteriorment.

Bibliografia i fonts: 

Martinell Brunet, Cèsar, El temple de Santa Maria d'Igualada: discurs pronunciat a Igualada el dia 27 de novembre de 1927 en el Certàmen d'Història, Art i Poesia, Igualada, Impremta de Nicolau Poncell, 1929.

Tipologia: 

Pages

Subscribe to RSS - Retaules de fusta
Campus d'excel·lència internacional U A B